Sidan 1 av 10 1 2 3 4 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 97

Ämne: Hilma Persson Hjelm

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008

Hilma Persson Hjelm - fornnordiskt stuk?

Första gången jag såg en vas av Hilma Persson Hjelm på bild, fick jag en sådan där ensånskullejagviljahakänsla. Andra gången en sådan dök upp, på Sthlms auktionsverk blev jag totalt överkörd/överbjuden. Tredje gången, knep någon den några sekunder innan stängningsdags på Tradera. Fjärde gången,
    på HAV:s keramikauktion i år skulle jag bjuda på nätet men sidan kunde ej visas. Tror att den "gick" för 600 kronor, där var gula tussilagos i relief runt vasen. Femte gången jag träffade på "Hilma" på Hebergs auktioner i Halland, lyckades jag äntligen erövra henne tack vare att en PES:arvän lät bli att rivalisera.

Här är min Hilma Persson Hjelm 1918 no 5746, 18 cm hög!!

P.s I boken "från stenkärle till prydnadskeramik En bok om krukmakartraditionen i Arvikatrakten" av Britt Andersson på Heidruns Förlag, finns mycket fakta om henne.
    D.s
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Polsson den 2009-08-13 klockan 18:41.
    p-son

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Det är en vacker vas. Gillar reliefskärningen, som ger lite vikingavibbar.
    HPH var mångsidig och var, vad man kan kalla en riktig konstnär på keramikens område.
    Det finns en vas av henne på Tradera just nu, 12 cm hög och läckert rinnglaserad. Utropspriset är drastiskt satt, men det kan vara helt okej för den "rätte" samlaren, så Du hade verkligen tur med partilådan!

Shoppoholic Tingelings avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Som en Hilma Persson-Hjelm beundrare så hade jag tänkt att be dig Polsson om en enskild bild på just den men nu behövde jag inte det!

Reg.datum
    feb 2008

Drejaren drejade, Hilma skulpterade

Citat Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Det är en vacker vas. Gillar reliefskärningen, som ger lite vikingavibbar.
    HPH var mångsidig och var, vad man kan kalla en riktig konstnär på keramikens område.
    Det finns en vas av henne på Tradera just nu, 12 cm hög och läckert rinnglaserad. Utropspriset är drastiskt satt, men det kan vara helt okej för den "rätte" samlaren, så Du hade verkligen tur med partilådan!
    Citat Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
    Som en Hilma Persson-Hjelm beundrare så hade jag tänkt att be dig Polsson om en enskild bild på just den men nu behövde jag inte det!
    Det känns bra på något konstigt sätt, när andra, du Gideon och du Tingeling,
    har "samma" känslor som jag för HPM:a arbete. Är det det som kallas bekräftelse? Läste förresten i boken jag nämnde, att HPM ej drejade själv, utan stod sidan om sin drejare med skissen i sin hand. När hon sedan var nöjd med formen, började hon arbeta med sin relief/skulptur-dekor på godset. Ja, jag förmodar att det fick torka något först. Undrar om det finns fler HPH bland PES:arna?
    Senast redigerat av Polsson den 2009-08-13 klockan 21:19.
    p-son

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Enligt Bengt Nyström & Jan Brunius i boken "Rörstrand 280 år":
    "...Många gånger svarade hon för formen medan andra (ofta Mela Anderberg) utförde målningen. Hon dekorerade Rörstrands första jultallrikar 1904-07 och gjorde även figuriner med folkdräkter..."

Citatet talar inte för att hon enbart var en dirigent, utan också aktiv vid drejskivan.
    Den bok Du relaterar till, har jag inte läst, så jag vet inte vilka påståenden som är riktiga.
    Men här är ett par bilder ur "har haft"-arkivet, och ska nog hitta fler.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Reg.datum
    feb 2008

Hilma drejar, drejar inte?

"Hilma Persson var född på Hagaberg i Rackstad 1877. Hennes far var möbelsnickaren Anders Persson. Systern Mia utbildade sig också till möbel-
    snickare och gifte sig senare med konstsmedenGöran Göran, son till Petter på Myra. Systrarna Hilma och Mia framstår som två för sin tid mycket ovanliga kvinnor. Båda utbildade sig till utpräglat manliga yrken och utövade dem med framgång. De måste ha varit mycket starka för att klara detta i en tid när kvinnans självklara plats var vid spisen. När glädjen över att nå framgång och skicklighet inom ett yrke var helt förbehållen mannen." Citat från boken jag hänvisade till i tidigare inlägg.

"De fanns även en tredje medarbetare i keramikverkstaden, Martin Andersson från Ålgården. Hilma drejade inte själv, utan en gång i månaden kom Martin Andersson och drejade allt som skulle drejas efter Hilmas i förväg gjorda skisser. Hilma stod bredvid och instruerade. Sedan arbetade hon vidare med produkterna; satte på hänklar och öron, lade på reliefer, dekorerade och kanske förändrade formen med händerna"

Keramikverkstaden som nämns är den i Arvika.

Jag kan endast citera boken, men trots detta är det inte uteslutet att Hilma kunde dreja. Texten gäller ju endast Arvika-verkstaden. Hur det var när hon arbetade på Rörstrands 1900-1907 och på andra ställen (innan Arvika) nämns inte i boken.
    p-son

Reg.datum
    feb 2008

Svensk Jugendkeramik av Bengt Nyström - Hilma PH

Sidan 127
    "Tillverkningen gick tidigast till på så sätt att en av traktens krukmakare drejade grundformen efter Hilma Perssons ritningar och att hon därefter själv dekorerade och glaserade pjäserna."
    p-son

Question Skulptur

Jag hälsade på Antikrundan idag med den här som jag och min mot tidigare inte kunnat tyda signaturen på. Det visade sig vara Hilma Persson Hjelms. Men hur jag än söker hittar jag ingenting annat hon har gjort som är så skulpturellt, bara en massa vaser och skålar. Varför? Själv tycker jag nämligen att den är hur fin som helst...

Senast redigerat av naaw den 2009-08-31 klockan 04:36. Anledning: fel på bild

Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av naaw Visa inlägg
    Jag hälsade på Antikrundan idag med den här som jag och min mot tidigare inte kunnat tyda signaturen på. Det visade sig vara Hilma Persson Hjelms. Men hur jag än söker hittar jag ingenting annat hon har gjort som är så skulpturellt, bara en massa vaser och skålar. Varför? Själv tycker jag nämligen att den är hur fin som helst...
    I boken "från stenkärle till prydnadskeramik" en bok om krukmakartraditionen i Arvika-trakten av Britt Andersson utgiven på Heidruns Förlag, finns bl a några skulturer av HPH förutom övrig keramik samt levnadsbeskrivning.

Instämmer i "hur fin som helst"!
    p-son

antikverad nobes avatar
    Reg.datum
    aug 2009

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •