Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Franzéns Keramik i Hovmantorp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Nog är det lite Th Bindesböll över den drejade Franze´naren.....
    Bifogade filer

    Comment


    • #32
      Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Nog är det lite Th Bindesböll över den drejade Franze´naren.....
      Minsann, det var inte illa.
      Du har nog hittat ursprunget till inspirationen.
      Tack och bock för detektivarbetet!

      Comment


      • #33
        Djur på keramikfat

        Det är ju många som valt att sätta djur på ett keramikfat. Som dokumentation kommer här en liten rödnosig hund från Franzéns.
        Bifogade filer

        Comment


        • #34
          Det kan man kalla en riktig liten sötnos.

          Comment


          • #35
            En rar liten voffsing!
            Stilen på signaturen liknar mest Hans Franzéns, om vi jämför med Lars M:s vas i inlägg 6 i den här tråden.
            Bifogade filer

            Comment


            • #36
              Sejdel keramik. Ålder och ursprung [ID: Franzéns Keramik, Hovmantorp]

              Hej

              Sprang på den här bägaren i Ronneby i helgen. Hon som sålde den sa
              att den var från 1861. Jag säger dock att den bör vara från 1961. Om man
              kollar noga så ser det ut som om någon försökt göra en 9 till en 8, iallafall enligt mig.

              Kan utläsa att det står handm, men sen kommer jag inte vidare.
              Det har även stått ngt på sidan.

              Någon som kan ge lite mer klarhet.
              Bifogade filer
              Pes är mitt google.

              Comment


              • #37
                Franzéns Keramik i Hovmantorp

                Svaret finns i den här tråden:


                På handtaget har det stått Blomstergården, som jag också sett på andra Franzénalster, och undertill har Elsa Franzén signerat 1961.

                Comment


                • #38
                  Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                  Svaret finns i den här tråden:


                  På handtaget har det stått Blomstergården, som jag också sett på andra Franzénalster, och undertill har Elsa Franzén signerat 1961.
                  Missade helt att tacka dig Kaptenen. Hjälpsam som vanligt.
                  Pes är mitt google.

                  Comment


                  • #39
                    Tack men... tacka den som tackas bör...

                    Comment


                    • #40
                      Ännu en skärbräda av nestorn Elfving Franzén i Arvika är hittad, och bilderna av såväl framsida som stämpel, publiceras med vänligt bemötande och tillstånd av Jon Norén på http://www.jonsantik.se/
                      Det finns säkert mer i utbudet för lergodsnörden att frestas av, och andra att få den där vill ha-blicken.

                      Formen är exakt densamma på båda, ävenså i tid.
                      Det var faktiskt roligt att snubbla på det nya rönet ute i cyberrymden!
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #41
                        Ännu ett Franzénalster att tillfoga, förfärdigat av Carl Franzén 1954 i Markaryd.
                        Verkstaden just där är ett vitt kapitel, som behöver dokumenteras och här hoppas jag att släkten kan bistå.
                        Fatet är 36,5 x 27 cm.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #42
                          Ugns-eldfast EF bör vara Elsa Franzén

                          Se denna tråd

                          Comment


                          • #43
                            En gammal tråd som missats totalt.
                            Tack för att Du återbördade den till ytan, Kaptenen!

                            Ovanligt fat, och bilderna har jag nu flyttat över till Franzéntråden med kommentarer.

                            Comment


                            • #44
                              Den 9/7 förra året postade UrbanGrey det här fatet, som totalts missats.

                              Men jag reparerar den skadan med att återföra fatet till "familjen", då den gjordes i Markaryd.
                              Det kan man se på det avrundade krönet med antydan till Franzéns under, och ska fortsätta med Konst=Keramik i stämpeln.
                              Resten har försvunnit, men kan ses i helhet på andra exemplar i tråden. Signerat CF, vilket står för Carl Franzén.

                              E. Bertius är helt ny i sammanhanget, och kan tänkas vara en målare som fick prova på - men om det får familjen idag berätta, ifall minnen och bilder finns kvar.
                              Det finns i allafall ingen med förnamnet E. att hitta, men däremot två Bertius, födda 1941 och 1942 i Arlöv. En förälder till dem?
                              Intressant det här.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #45
                                Ungseldfast ....

                                Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                                Ännu ett Franzénalster att tillfoga, förfärdigat av Carl Franzén 1954 i Markaryd.
                                Verkstaden just där är ett vitt kapitel, som behöver dokumenteras och här hoppas jag att släkten kan bistå.
                                Fatet är 36,5 x 27 cm.
                                Jag noterar att det är samma felstavning som jag tidigare angett från en stämpel från Riviera. En tillfällighet eller.... ? Franzéns har ju en bakgrund i Skottorp.
                                För dokumentationen visar jag också en liten skål med handtag och sign CF.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X