Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Franzéns Keramik i Hovmantorp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Så har vi då intresset för glas, som sammanförs i detta inlägg.

    1. Glaskaraff designad av Hans Franzen. På den tiden hette den ena firman Franzéns design.

    2. Lars Persson (till höger) som glasblåsare hos Hadeland Glassverk i Jevnaker, Norge 1998.

    3. "Glas som jag själv tillverkat och designat på den tiden, som jag jobbade på Stockholms Glasbruk på Skansen,Djurgården".
    Bifogade filer
    Last edited by Gideon; 2010-01-13, 21:44.

    Comment


    • #17
      Hans Franzén, med sin Mia, mor Elsa och deras dotter Maria (som också hört av sig i denna tråd).
      De står framför huset i Rottneå.
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Familjen Franzén och dess konstnärliga släktingar har mycket att berätta och visa.
        Lars P. har sänt in fler bilder och många av dem får mig att hissa upp ögonbrynen!
        Det kommer snart att gå troll i denna tråd.

        Men den äldste - Elfving Franzén (1880-1917), kan äntligen ses på bild, tillsammans med sin maka Signe Charlotta Sandell.
        Därunder en rund plakett, som är stämplad på samma sätt som den rosa skärbrädan i början av tråden.
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          Ännu har jag inte riktigt fått klart för mig, hur ligger till med Markarydsvistelsen - om den är "på vägen" från Riviera keramik i Skottorp, till den slutliga verkstaden i Hovmantorp (Rottneå), men det visar sig.

          Fatet av Karl Franzén, har den bättre stämpeln "Franzéns Konst-Keramik", där Markaryd framgår.

          En vågsam, inglasad monter med keramik, utomhus, som knappast någon skulle tordas ha som reklam idag.
          Den stod i korsningen Skolgatan/Storgatan i Hovmantorp på 1960-talet.
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            1. Huset i Rottneå, som det såg på 1950-talet.

            2. En mäktig bild på en svit av fat, i stil med tidigare visad rådjursfat, men också i färger, samt figuriner och en imposant skål med afrikanska.

            3. Detaljbiljd av skålen, som jag gillar. Det tror jag nog andres också gör.
            Bifogade filer

            Comment


            • #21
              1. Framför bilen står Karl Franzén, med sin Elsa, hans syster Greta och Lars Perssons far Sven.

              2. Keramiktavla med troll

              3. Keramiktavla - Karl-Oskar och Kristina (Utvandrarna)

              4. Troll (av Karl F. liksom alla skuplturer och reliefer)

              5. Trollfamiljen

              6. Kolingen

              7. Snapphanar
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Bilen är för övrigt en Renault Caravelle.
                ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

                Comment


                • #23
                  Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                  1. Huset i Rottneå, som det såg på 1950-talet.

                  2. En mäktig bild på en svit av fat, i stil med tidigare visad rådjursfat, men också i färger, samt figuriner och en imposant skål med afrikanska.

                  3. Detaljbiljd av skålen, som jag gillar. Det tror jag nog andres också gör.
                  Trevliga bilder och information.
                  Skålen med afrikanskan var verkligen något extra! Vilket måleri!
                  Tycker detta borde vara en dokumentationstråd.
                  Mvh Simco

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                    Trevliga bilder och information.
                    Skålen med afrikanskan var verkligen något extra! Vilket måleri!
                    Tycker detta borde vara en dokumentationstråd.
                    Mvh Simco
                    Jag instämmer i att det bör vara en dokumentationstråd och vill bidra med en etikett på ett vackert glaserat och signerat stop. Konstkeramik!
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      Ytterligare alster, såsom fiskfat, krämfat och en skål.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Två oljemålningar av Karl Franzén.
                        1. "Anders Zorn sittandes i sin ateljé."
                        2. Karls syster avbildad i allmogemiljö.

                        Sedan är det en bild på Margareta Persson i hennes affär på tidiga 1980-talet, där hon visar faderns Karls och brodern Hans alster i hyllorna.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #27
                          Vas från Arvika

                          Det är ett bra tag sedan, som tråden uppdaterades med något nytt och det blir med en gammal vas av Elfving Franzén (1880-1917).
                          Den är tillverkad i Arvika och är den första, riktigt drejade vas jag sett.
                          PES-medlemmen jani fann den för någon månad sedan på Myrorna, och hjärtat hans tog ett skutt, i tron att det var en HPH!

                          Jag håller med om att det är mycket "HPH" över den, och Elfving F. måste ha tagit intryck av andra Arvikakeramikers arbeten.

                          Nåväl, det slutade med att han föll för min charm och övertalningsförmåga, så vasen numera samsas med andra raringar i bokhyllan...
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #28
                            den ÄR häftig och har hamnat rätt...

                            Comment


                            • #29
                              Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                              Den är tillverkad i Arvika och är den första, riktigt drejade vas jag sett.
                              Du har inte sett mycket Du Gideon.......

                              Comment


                              • #30
                                Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
                                den ÄR häftig och har hamnat rätt...
                                Tack!

                                Vad vi kan tillägga, är att vasen är gjord mellan 1913 till 1915 i Arvika. Innan dess fanns Elfving med familj i Östra Fåglavik, och sedan flyttade de till Uppsala.

                                Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                                Du har inte sett mycket Du Gideon.......
                                Nej, faktiskt inte - inte av den här karln Elfving, och det är inte kringresande Ulf vi talar om...
                                Det mesta av Franzéns gods har varit tummat, fram till dess Hans Franzén satte sig vid drejskivan ett par generationer senare.

                                Comment

                                Working...
                                X