Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Franzéns Keramik i Hovmantorp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Franzens formar

    Tack!
    Många av formarna är väldigt gamla o väl gjorda.
    Hoppas dem kommer till användning.
    För att nå mig är mail 5576persson@telia.com lättast
    Eller på mobil 070-5476912 mvh Lars

    Comment


    • #92
      I veckan kom svar från ordföranden för Hovmantorp- Furuby hembygdsförening, som bland annat skrev detta:

      "På Hembygdsföreningens vägnar får jag tacka för att du tänkte på oss som intresserade mottagare av keramikformar från Franzéns keramik i Hovmantorp. Vid gårdagens styrelsemöte diskuterade vi ingående ditt/ert erbjudande att ta emot och förvara ett antal värdefulla och intressanta keramik formar.
      Franzéns keramik, som var en stor och omfattande verksamhet, förtjänar ett genomtänkt och seriöst omhändertagande av formar och keramiskt material med möjlighet till en samlad visningsyta. Tyvärr kan vi inte erbjuda detta i de lokaler vi har. Vår förhoppning är att ni kan finna någon annan part som har dessa möjligheter.
      Ett problem som vi delar med många Hembygdsföreningar är att vi har alldeles för mycket föremål som vi inte kan sköta och visa på det sätt som de förtjänar. Av den anledningen nödgas vi tacka nej till i princip alla donationer av föremål. Däremot är vi mycket intresserade av att dokumentera verksamheter som har anknytning till Hovmantorp. Jag var inne på den länk som du sänt oss och där finns ju många sidor av dokumentation och kommentarer kring Franzén keramik - en guldgruva för alla intresserade (som hittar sidorna)...."

      Det är synd, men förståeligt. Bengt H. kommer att lyfta luren till Apladalen (Värnamo hembygdsförening) och höra efter om de kan ta hand om formarna.
      Därefter finns några andra alternativ kvar, men vi betar av de bästa först.
      Hav tålamod, jimbonelly.
      Last edited by Gideon; 2014-07-06, 19:49.

      Comment


      • #93
        Gumman har jag också men den är omålad!

        Ursprungligen postat av bonnie Visa inlägg
        Bidrar med 2 bilder

        bonnie
        Gumman har jag också, men min är omålad!

        Comment


        • #94
          Etikett Riviera och sign CF finns på inlägg 25 och 26 http://precisensan.com/antikforum/sh...Skottorp/page3
          På denna mugg är inte signaturen så "driven" men ändå CF. Men nog finns det drag från Värmland med grepe och kanelbulle? (9 cm hög).
          Bifogade filer

          Comment


          • #95
            I början på tråden (nr 4) visade Bengt H. en mörkblå kanna och signerad H. Franzén (Hans) och skrivet Blomstergården. Här en liknande kanna men brun och blå glasyr och signerad E. Franzén, vilket väl bör vara Elsa. 15 cm hög.
            Bifogade filer

            Comment


            • #96
              Blomstergården?

              Hej,

              Hittade denna idag, och undrar om någon vet vilken "Blomstergården" det avser? Är det Eringsboda i Blekinge? Mycket finare i verkligheten. Brunskimrande i grunden med inlägg av blått, grönt, turkos mm.

              Click image for larger version

Name:	franzen1.jpg
Views:	1
Size:	45,6 KB
ID:	571569Click image for larger version

Name:	franzen2.jpg
Views:	1
Size:	25,5 KB
ID:	571570
              Last edited by Keramikwannabe; 2019-08-13, 18:12.

              Comment


              • #97
                Hej! Det är min morfar Carl Franzen som gjort den.

                Ursprungligen postat av UrbanGrey Visa inlägg
                Hej

                Köpte detta fat på Auktion för en tid sedan, nu undrar jag.

                Vem har gjort detta fat?

                Jag misstänker att fatet är utlänskt, men jag vet inte.


                Fatet har måtten ca 25,5 cm x 25,5 cm

                Det väger ca 1,2 kg


                Stämplad enligt bild

                Ser ut som det står Bertius, samt en otydlig stämpel i godset


                Tack på förhand

                Krister
                Hej! Det är min morfar som målat fatet, men även gjort designen. Min mormor glacerade det, ibland gjorde både min
                mor och min mormor självaste fatet. Dem gjorde som stora pannkakor av lera och lade dem över en form utav gips, när leran stelnat något så knackade man ur själva gips formen och gjorde nya.

                /Lars Persson

                Comment


                • #98
                  Tack jimbonelly för värdefull information och dokumentation från säker källa!
                  En luffare, vagabond eller en vandringsman vid en milstolpe (1629) som ett minne från Markaryd i Småland 1955.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #99
                    Click image for larger version

Name:	BDE7168C-98FC-48DA-963C-F1FC90D537BE.jpg
Views:	1
Size:	61,4 KB
ID:	573819Gubbar/gummor gjorda av Hans Franzén.

                    Comment

                    Working...
                    X