Sidan 2 av 10 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 97

Ämne: Franzéns Keramik i Hovmantorp

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Välkommen till PES, Maria F.

Jättefint att Du uppskattar artiklarna.
    Visa gärna bilder på vad som som finns i släkten, och dela med Dig av släktens långa keramikhistoria.
    Det fattas mycket, inte minst om vad som hände sedan.
    Egentligen är det fel att jag ska berätta, alternativt spekulera, när Du vet mer?

Ändock:
    Gustaf August Elfving Franzéns föräldrar hette Karl Johan Franzén och Johanna Johansdotter.
    Fadern var född i Torsås 1847 (antecknad som målargesäll) och modern född i Kärna 1844.
    De tidiga uppgifterna får därmed revideras och det är som det brukar bli i efterhand - ändringar.

En pendang till fatet med rådjursmotiv ovan köptes nyligen, men tyvärr anlände den krossad i flera delar, så det får blir ursprungsbilder istället. (den kommer dock att lagas och bevaras)
    Signeringen visar C Franzén, så detta par kanske makarna har målat på var sitt sätt?
    Vykortsbilden visar Kakelfabriken i Arvika runt förra sekelskiftet - i den tid då rosa skärbrädan framställdes.
    Bifogade bilder Bifogade bilder      
    Senast redigerat av Gideon den 2009-12-04 klockan 22:43.

Reg.datum
    aug 2005
    Det är glädjande att nära släktingar tagit kontakt och det blir en spännande fortsättning att följa.
    Här är Carl och Elsa Franzén tillsammans i ateljén i Hovmantorp (Rottneå).

Hej Maria Kul att du finns med :-)

Mvh Lars Persson din Kusin (Borde heta Franzen jag med)

Reg.datum
    aug 2005
    jimbonelly ovan, har bidragit med fler bilder och fakta, och det kommer mera framöver. Mystiska troll, fyllegubbar och luffare "som Morfar Karl Franzén gjort" samt måleri. Det blir onekligen intressant!
    Sammantaget tycker jag att släkten Franzén, verkligen har konsten och konsthantverket i blodet. Intresset för glas har också gått vidare i arv efter Hans Franzén.

Ett finstämt och vackert ungdomsporträtt av Elsa Franzén, född Lassfolk, från början av 1930-talet.
    En ovanlig sparbössa, målad av henne.

Därefter ett blommigt uppläggningsfat, av Margareta Franzén, syster till Hans, gift Persson och mor till Lars P., som bistått med bilderna.

Reg.datum
    aug 2005
    Skål av Hans Franzén från strax före eller efter 1990.
    "Den speciella glasyren blandade Hans F. själv, och den bestod av sand som togs tillvara, då han lät borra ett djupare hål i trädgårdens vattenbrunn."

Och en blomkruka av vitlera, drejad av Hans Franzen och målad av Ewa Ström, som fortfarande bor kvar i Rottneåhuset.

Reg.datum
    aug 2005
    Så har vi då intresset för glas, som sammanförs i detta inlägg.

1. Glaskaraff designad av Hans Franzen. På den tiden hette den ena firman Franzéns design.

2. Lars Persson (till höger) som glasblåsare hos Hadeland Glassverk i Jevnaker, Norge 1998.

3. "Glas som jag själv tillverkat och designat på den tiden, som jag jobbade på Stockholms Glasbruk på Skansen,Djurgården".
    Senast redigerat av Gideon den 2010-01-13 klockan 21:44.

Reg.datum
    aug 2005
    Hans Franzén, med sin Mia, mor Elsa och deras dotter Maria (som också hört av sig i denna tråd).
    De står framför huset i Rottneå.

Reg.datum
    aug 2005
    Familjen Franzén och dess konstnärliga släktingar har mycket att berätta och visa.
    Lars P. har sänt in fler bilder och många av dem får mig att hissa upp ögonbrynen!
    Det kommer snart att gå troll i denna tråd.

Men den äldste - Elfving Franzén (1880-1917), kan äntligen ses på bild, tillsammans med sin maka Signe Charlotta Sandell.
    Därunder en rund plakett, som är stämplad på samma sätt som den rosa skärbrädan i början av tråden.

Reg.datum
    aug 2005
    Ännu har jag inte riktigt fått klart för mig, hur ligger till med Markarydsvistelsen - om den är "på vägen" från Riviera keramik i Skottorp, till den slutliga verkstaden i Hovmantorp (Rottneå), men det visar sig.

Fatet av Karl Franzén, har den bättre stämpeln "Franzéns Konst-Keramik", där Markaryd framgår.

En vågsam, inglasad monter med keramik, utomhus, som knappast någon skulle tordas ha som reklam idag.
    Den stod i korsningen Skolgatan/Storgatan i Hovmantorp på 1960-talet.

Reg.datum
    aug 2005
    1. Huset i Rottneå, som det såg på 1950-talet.

2. En mäktig bild på en svit av fat, i stil med tidigare visad rådjursfat, men också i färger, samt figuriner och en imposant skål med afrikanska.

3. Detaljbiljd av skålen, som jag gillar. Det tror jag nog andres också gör.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •