Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 36

Ämne: Hebergs Auktioner. Falkenberg

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Jag vet vilka lökar jag gillar, men det behåller jag för mig själv...

Det är en riktigt läcker Polssonskörd med också goda lökar som visas!
    Man får väl hoppa mellan dem?

Gula burken kan vara en Höganäs också, men vi har vår egen Bermudatriangel, som har sina hörn hos Tillinge, Bornholm och förstås Höganäs. Gulglaserat, omärkt lergods är svår än så länge.
    Det vita stopet får Du allt visa mer av. Intressant! Och för att inte tala om den föregivna Stenbäckaren. Ur den här fotovinkeln, ser den precis ut körsbärsskålen jag tidigare haft. Lika fin, tunn vägg och form, förutom att de svaga inbuktningarna runt livet saknas.
    Kan man fortfarande få två Kristianopelbunkar för det priset? Ofattbart.
    HPH:n var en rejäl miss av auktionsförättaren.
    Grattis till alla fynden!

På tal om modesta priser på allmiogelergods, så kanske vi ska tacka museerna för att de ännu inte genomfört en nationell och systematisk karaktärisering, katalogisering och dokumentation av lerfolket med deras krukmakerier?
    Ointresset eller bristen på engagemang hittills, kanske beror på föremålens historielöshet och att det i lång tid blivit sett över axeln som "fattigfolkets" porslin?
    Vet man inget, så vet man inte heller vilka rariteter man kan bjuda på.
    Frågan är retorisk och behöver inte besvaras.
    Senast redigerat av Gideon den 2009-08-12 klockan 01:21.

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    "Grattis till alla fynden!"

Tack för det, Gideon!

Jag lägger in fler bilder på gula burken och vita kruset så småningom på Övrigt svenskt.
    Börjar arbeta imorgon. Puhhhh...
    p-son

"På tal om modesta priser på allmiogelergods, så kanske vi ska tacka museerna för att de ännu inte genomfört en nationell och systematisk karaktärisering, katalogisering och dokumentation av lerfolket med deras krukmakerier?
    Ointresset eller bristen på engagemang hittills, kanske beror på föremålens historielöshet och att det i lång tid blivit sett över axeln som "fattigfolkets" porslin?
    Vet man inget, så vet man inte heller vilka rariteter man kan bjuda på.
    Frågan är retorisk och behöver inte besvaras."

Tror att mot en porslinsfabrik går det mångdubbelt lergodstillverkare det kanske är ojämnförligt mycket svårare ty det enkla lergodset kanske har fått stå tillbaka för det förnämliga porslinet. Lergodsets tillverkningsorter oftast spridd över landsändar och ofta verksamma under en kortare tid varför ingen höll reda på tillverkare och många namn har rent av glömts bort med tidens gång.
    Påstående och reflektion kan helt enkelt ignoreras.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Jag kan säga att jag kanske var kräsen på ett annat sätt när jag kom till Heberg, även om jag givetvis såg en massa snyggt.
    Var i Linköping och fick tillfälle att se igenom ett något tusental skärvor lergods från Jönköping, mestadels 1600- och 1700-talsrödgods... Vilken keramik! Jämfört med det här godset tycker jag det mesta 1800-talet är riktigt tråkig bruksvara. Många hade en väldigt tjusig marmorering som jag sällan ser på nyare saker...

Men angående museerna handlar det ju om att dom inte har några pengar. Visst kan dom ordna fram 50.000 ur någon fond för inköp om det vore så, men de har inga förvaringsutrymmen, inga pengar till konservatorer, och de flesta museer saknar de nödvändiga experterna - de har absolut inte råd att ha någon att sitta och göra en systematisk katalog över den lokala lergodsproduktionen. De hoppas nog på att någon samlare tar tag i att göra det arbetet.
    Det mesta äldre lergodset är omärkt, det skull nog krävas enormt mycket arbete för att kartlägga den produktionen. Beroende på hur lång period man vill studera handlar det fortfarande om minst tusentals tillverkare. Bara tillverkar som märkt sin produktion under 1800-talet hamnar nog på 100-150.
    Vore ju annars kul om någon tog tag i arbetet

En tanke om museum och samlingar Georg J:son Karlin var inte han mannen bakom den keramiska samlingen i Herrehuset? Har aldrig varit där, bara läst lite om det.

Reg.datum
    feb 2008

Karlin - Kulturen i Lund

Citat Ursprungligen postat av Obeslutsam Visa inlägg
    En tanke om museum och samlingar Georg J:son Karlin var inte han mannen bakom den keramiska samlingen i Herrehuset? Har aldrig varit där, bara läst lite om det.
    Jo då! Herr Karlin låg bakom många samlingar vilka så småningom blev Kulturen i Lund. Hans metoder att komma åt praktgrejor till museét ansågs inte justa.
    Bland annat påstås det att han hade bjudit några andra museitjänstemän på
    någon form av laxermedel när de satt och fikade strax före en auktion. När sedan det åtråvärda föremålet ropades ut, var Karlin inne i auktionslokalen medan konkurrenterna satt på dass eller på toaletten.
    p-son

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Jag tror att det är läge för att bryta ut den här off topic-diskussionen, till en ny tråd om allmogekeramikens identifikation och bevarande.
    Vad Karlin ville, vad Kulturen i Lund missat, och självfallet Nordiska Museet försatt, är ju frågan om att ta tillvara och bereda ett lexikon över krukmakarna förr.

Ungefär 3.500 aktiva arbetare, relaterade till krukmakeri, fanns vid århundradeskiftet 1900. Det är inte många att gå igenom - med lite tålamod och samarbete.
    Handgripligheterna, som FBQ antyder, får komma efter att arkivalier och dokument är genomgångna i förvaringsplatser och bearbetade med datorers hjälp. Lokala och hängivna samlare har i några fall, som nu senast Torsten Jarnvall i sin bok om krukmakarna i Helsingborg, publicerat sina rön.
    Hans rön, tillsammans med många andra böcker, borde sammanföras och bearbetas till en helhet.

Det finns fler argument, men dessa kan vi ta itu med - om FBQ öppnar en ny tråd i detta ämne, med avstamp i sina intryck av gamla lerskärvor nyligen.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ok... jag tänker att disskussionen spretar lite... Och mina erfarenheter från mina lerskärvor handlar delvis om en annan bit om vi nu skulle komma in på museerna och deras prioriteringar... Här är det ju RAÄ och länsstyrelserna som kommer in...

Vill egentligen kanske inte säga för mycket men jag skall starta en tråd ämnet är ju ganska intressant...

nån som vet vad Marianne Westman objekten kostade??

Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av atltk Visa inlägg
    nån som vet vad Marianne Westman objekten kostade??
    Jag vet inte!
    p-son

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •