Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bergmans i Kristianopel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Snabbare än blixten

    Efter några års Bergmans-forskning vilken ledde fram till Bergmans-tråden
    som igångsattes den 5 augusti i år, hade jag endast en Kristianopellergodsgrej, medan du. Gideon, sedan den 5 augusti fram till och med i dag redan kan stoltsera med två stycken. Du är ju snabbare än blixten!

    När jag ser den gula glasyren på insidan av grytan, kommer jag att tänka på intervjun som Blekinge museum gjorde med Viktors hustru. "Grönt och gult var Blekinges färger enligt Johannes B".
    Last edited by Polsson; 2009-09-12, 23:10.
    p-son

    Comment


    • #32
      Gröna sidan upp

      Inget nytt under stjärnorna kan jag presentera gällande Bergmans i Kristianopel, men ett Gott Slut och ett Gott Nytt tillönskas alla läsare av tråden.
      p-son

      Comment


      • #33
        Får tacka får en mycket intressant redogörelse över krukmakeriet i Kristianopel.

        Jaktbytet i Malmö idag blev bland annat denna hänklade skål (9 cm hög, 12 cm bred inkl hänklar).
        Bifogade filer

        Comment


        • #34
          Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
          Får tacka får en mycket intressant redogörelse över krukmakeriet i Kristianopel.

          Jaktbytet i Malmö idag blev bland annat denna hänklade skål (9 cm hög, 12 cm bred inkl hänklar).
          Vilken tur att redogörelsen över krukmakeriet i Kristianopel skrevs, annars hade kanske "jaktbytet" fått stå och samla damm. Grattis till fyndet, Kaptenen!
          p-son

          Comment


          • #35
            Plötsligt händer det......



            Satt och "bläddrade" på ortsnamn med kända krukmakare på Tradera med sökrubriken "alla kategorier" och fick minst sagt hjärtat i halsgropen när jag kom till Kristianopel och såg att rubriken "antikt och design" fanns med för första gången på länge. Ett snabbt klick på rubriken och vasen på bilderna dök upp som gubben ur lådan. Då mitt senast inköpta Kristianopel-lergods inhandlades i augusti 2009, lade jag ett bud snabbare än blixten eftersom jag har fått lära mig av en PES-vän att säljaren inte kan radera sitt utbud om någon bjudit på det. Sedermera visade det sig att densamme, säljaren, var en av medlemmarna på PES bosatt norr om Skåne. Vasen är 11 cm hög och har dekoren "löpande hund" vilken oftast användes av Bergmans.
            Bifogade filer
            Last edited by Polsson; 2011-11-25, 20:47.
            p-son

            Comment


            • #36
              Grattis, vasen har hamnat alldeles rätt efter din härliga Bergmansbeskrivning!

              Comment


              • #37
                Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
                Grattis, vasen har hamnat alldeles rätt efter din härliga Bergmansbeskrivning!
                Tack för det, jani!

                Jag blev så inspirerad att jag tillskrev Blekinge museum och en hembygdsförening i landskapet och frågade om de var intressserade av en artikel om Bergmans i Kristianopel. Museet hade inte plats i den kommande årsboken, men skulle fråga redaktionen om intresset längre fram. Hembygdsföreningen förefaller insomnad, såtillvida att den inte har svarat. Om ingen av dem nappar, ämnar jag ta saken i egna händer om ett år då jag ska njuta mitt otium.
                Last edited by Polsson; 2011-11-26, 15:38.
                p-son

                Comment


                • #38
                  Helgardering

                  Polsson, Du är den sanne dvs rättmätige ägaren till ALLA Bergman och Stenbäcksalster som förekommer på marknaden (med undantag för mina då förståss). Skämt åsido, hur tycker Du att skillnaden mellan dessa bådas grönglaserade löpande hundar bäst bör beskrivas.
                  Här är en som är osignerad, men som helt klart (för mig) bör tillskrivas Frans-Bernhard Stenbäck. Jag änser att hans kopparglasyr är MER....av allt. Dessutom tycker jag att hans löpande hund är elegantare. Missförstå mig rätt, jag är ett stort fan av Bergman också.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #39
                    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Polsson, Du är den sanne dvs rättmätige ägaren till ALLA Bergman och Stenbäcksalster som förekommer på marknaden (med undantag för mina då förståss). Skämt åsido, hur tycker Du att skillnaden mellan dessa bådas grönglaserade löpande hundar bäst bör beskrivas.
                    Här är en som är osignerad, men som helt klart (för mig) bör tillskrivas Frans-Bernhard Stenbäck. Jag änser att hans kopparglasyr är MER....av allt. Dessutom tycker jag att hans löpande hund är elegantare. Missförstå mig rätt, jag är ett stort fan av Bergman också.
                    Törhända tycker alla andra Stenbäck- och Bergman-innehavare precis som du, med samma undantag. Gällande den löpande vovven, var jag tvungen att kontrollera mina fyra Bergman med den dekoren och jämförde sedan med Stenbäckarna. Kan konstatera att både FBS och JB/VB hade såväl bättre som sämre hundar, men ifråga om den gröna glasyren är Stenbäck snäppet bättre om jag jämför mina cirka 50 FBS med 6 JB/VB.

                    P.s
                    Att din vas med allra största sannolikhet är från FBS verkstad är jag säker på.
                    D.s
                    Last edited by Polsson; 2011-11-26, 22:15.
                    p-son

                    Comment


                    • #40
                      Är Du beredd att ackreditera min "vovve" till någon specifik husse? Den låga varianten är signerad Stenbäck.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #41
                        Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                        Är Du beredd att ackreditera min "vovve" till någon specifik husse? Den låga varianten är signerad Stenbäck.
                        Han måste vara trelleborgare, enligt min mening. Kollade en gång till på hundarna hos FBS och JB/VB och fann att de som är "rundmagade" är alltid Bergmans medan de "slimmade" kan vara både och.
                        Last edited by Polsson; 2011-11-27, 20:16.
                        p-son

                        Comment


                        • #42
                          Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

                          Satt och "bläddrade" på ortsnamn med kända krukmakare på Tradera med sökrubriken "alla kategorier" och fick minst sagt hjärtat i halsgropen när jag kom till Kristianopel och såg att rubriken "antikt och design" fanns med för första gången på länge. Ett snabbt klick på rubriken och vasen på bilderna dök upp som gubben ur lådan. Då mitt senast inköpta Kristianopel-lergods inhandlades i augusti 2009, lade jag ett bud snabbare än blixten eftersom jag har fått lära mig av en PES-vän att säljaren inte kan radera sitt utbud om någon bjudit på det. Sedermera visade det sig att densamme, säljaren, var en av medlemmarna på PES bosatt norr om Skåne. Vasen är 11 cm hög och har dekoren "löpande hund" vilken oftast användes av Bergmans.
                          Grattis till ditt nyförvärv Polsson!
                          Jag såg den fina gröna vasen när jag kikade på Tradera, men jag visste sedan förut att allt grönt ska söder över, så jag hoppades att den skulle hamna där den nu befinner sig!

                          Prylsnubben;
                          Vilka fina "löpare"! Du och Polsson har en hel Agilty-kennel tillsammans!

                          Comment


                          • #43
                            Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                            Grattis till ditt nyförvärv Polsson!
                            Jag såg den fina gröna vasen när jag kikade på Tradera, men jag visste sedan förut att allt grönt ska söder över, så jag hoppades att den skulle hamna där den nu befinner sig!

                            Prylsnubben;
                            Vilka fina "löpare"! Du och Polsson har en hel Agilty-kennel tillsammans!
                            Tack för det, simco!
                            Med tanke på att Kristianopel-lergods är mera sällsynt än keramik av tex Bengt Friberg, Kåge och Stig Lindberg, är det rena rama julafton för mig när de dyker upp.
                            p-son

                            Comment


                            • #44
                              Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                              Grattis till ditt nyförvärv Polsson!
                              Jag såg den fina gröna vasen när jag kikade på Tradera, men jag visste sedan förut att allt grönt ska söder över, så jag hoppades att den skulle hamna där den nu befinner sig!

                              Prylsnubben;
                              Vilka fina "löpare"! Du och Polsson har en hel Agilty-kennel tillsammans!
                              Tack Simco, det blir ju lite jobbigt att hålla reda på dom ibland eftersom dom löper jämt, men bättre pigga och glada än motsatsen.

                              Comment


                              • #45
                                Kristianopel i Helsingborg

                                Sprang på denna oansenliga Kristianopelskål med höjden 8 och öppningsdiametern 11,5 cm på antikmässan i Helsingborg. Skålen har en mindre spricka, men med tanke på att den bara ska stå och se fin ut, spelar det ingen roll. Priset 1/4 av "Trelleborg 1851" minus 50 kronor, tycker jag är hyfsat. Såg för övrigt en brun vas från samma plats fast betydligt mindre. Säljaren ville ha 850 kronor för den för att den enligt honom var unik, men den fick han behålla för sig själv eftersom han körde med försäljningsargument som han inte hade en aning om.

                                Pratade förresten med Birger Bergman, son till Viktor (som var son till Johannes) i slutet av 2011 och någon gång i början av 2012. Lite minnesanteckningar från samtalen presenteras här:

                                Johannes byggde ett nytt hus och verkstad på tomten till sin svärmoders hus. Hennes hus stod kvar och var en vägkrog. Den kristna församlingen i Kristianopel sade till Johannes:
                                -Den där krogen får du riva för den är en skamfläck.
                                Han var med i köpingefullmäktige. Satt i fattigvårdsstyrelsen och hade följande åsikt ” den som inte vill arbeta ska inte ha understöd”. Han var även ordförande i Östra Härads sparbank och var frisinnad politiskt.
                                Johannes levererade krukor till stan (Karlskrona). Han lånade häst och vagn, men gick själv sidan om vagnen den fyra mil långa vägen till Karlskrona. När folk påtalade detta sade han ”hästen behöver vila”. På hemvägen satt han emellertid på kuskbocken, men då fanns det ju inget lass på vagnen.


                                Birgers farbror, Karls Adrian född 1874, seglade jorden runt 12 ggr. Han var segelsömmare och timmerman. Sysselsatte sig med att göra motivskepp till kyrkor. Bla till Kristianopels. Han hoppade av i NY men kom till skada och återvände hem med amputerat ben. Han hjälpte till vid glasering i verkstaden. Han var också speleman och blev sedermera kristen. Hans far, Johannes, som var mycket sträng gick emot ett giftermål mellan Adrian och en flicka från Kristianopel.

                                Viktor levererade till Hemslöjden. Han köpte en mindre lastbil och sålde även sill vid sidan om krukmakeriet. Han hade köpt sjömanskista som ung för att bli sjöman men förvägrades det av Johannes och fick istället börja arbeta i verkstaden.
                                Bifogade filer
                                Last edited by Polsson; 2012-07-26, 19:22.
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X