Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 53

Ämne: Bergmans i Kristianopel

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008

Bergmans i Kristianopel IX - ej lyckligt slut

"Och det mera konstnärliga lergodset har även så många framställare, att en liten verkstad med dess begränades möjligheter icke kan stå sig i konkurrensen, även om dess alster konstnärligt sett bli fabrikernas vida överlägsna." Utdrag ur Blekingeboken 1927.

Andra hinder för verksamheten berättade hustrun om för Blekinge Museum.
    "Depressionen i början av 1930-talet bromsade verksamheten och vållade många bekymmer samt till slut V.B:s förtidiga död (1935)". Viktor Bergman släckte sitt liv i hamnbassängen i Kristianopel den 20.1.1935.

"Det sista partiet brändes 1936 (efter V.B:s död) i porslinsfabriken i Karlskrona, med porslinsfabrikens glasyr, och såldes av fru B. Efter Viktor B:s död upptogs mönstren av en keramikverkstad i Falkenberg(?), dess alster säljes nu på marknader, bla lövmarknaden."

Sannolikt menas Törngrens i Falkenberg (har ej fått svar därifrån än), men
    mig veterligt har de inte tillverkat något som förefaller vara kristianopelskt
    i form eller dekor. Däremot har jag känslan av att Törngrens fick ta Bergmans plats som hemslöjdsleverantör, bl a Edvin-Larsson-miniatyr-spilkummar med texten "Karlskrona".

Källor: Blekingeboken 1927 "Ett utdött Blekingehantverk" av Alma Falk.
    Blekinge läns museums intervju av Agnes Bergman den 6 februari 1952.
    "Elfstrand Krukmakeri i Sjöbo", Kulturen I Lund.
    "Jugendkeramik" av Bengt Nyström.
    "Krukmakare och Kakelugnsmakare" av Tom Möller.
    Utställningskataloger från utställningarna i Norrköping 1906 och Malmö 1914.
    "Baltiska Utställningen i Malmö 1914", "redovisning av Almström 1915
    Kyrkoböcker över Kristianopel, Algutsboda och Borgholm.
    Samtal och foton med/från Birger Bergman och Jörgen Bergman.

Foton: 1) Bergmansgods, Höganäskruka samt förmodligen Kellinghausentallrikar
    vid en stadauktion hos Stockholms Auktionsverk. Slutpris 4300:-, men inte kunde jag matcha det. Bilden med tillstånd av Stockholms Auktionsverk.
    2) Foto:Susanne Högberg. Polssons senaste tillskott i Bergmanssamlingen.
    3) Foto:PEO. Fat signerat av Edvin Larsson Falkenberg med bl a dekoren "Karlskrona" och "1937"

Avslutningsvis stort tack till Birger och Joakim Bergman samt till Blekinge Museum som bidragit med utdrag ur Blekingeboken 1926 samt intervjun med
    fru Bergman.
    Bifogade bilder Bifogade bilder      
    Senast redigerat av Polsson den 2009-08-13 klockan 01:41.
    p-son

"Avslutningsvis stort tack till Birger och Joakim Bergman samt till Blekinge Museum som bidragit med utdrag ur Blekingeboken 1926 samt intervjun med fru Bergman."
    Det största tacket går till dig Polsson som satt ihop den intressanta informationen!

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Bugar lika mycket som jani, i djup tacksamhet!
    Mycket bra gjort.

Manchester United E.B.s avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Jag måste få instämma med föregående talare, bra jobbat!

Reg.datum
    feb 2008

Tack och tomt

Citat Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
    "Avslutningsvis stort tack till Birger och Joakim Bergman samt till Blekinge Museum som bidragit med utdrag ur Blekingeboken 1926 samt intervjun med fru Bergman."
    Det största tacket går till dig Polsson som satt ihop den intressanta informationen!
    Citat Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Bugar lika mycket som jani, i djup tacksamhet!
    Mycket bra gjort.
    .
    Citat Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
    Jag måste få instämma med föregående talare, bra jobbat!
    Tack ska ni ha jani, Gideon och E.B för positiv kritik. För min del har det varit en fantastisk resa, en nästan tvåårig process med letande, läsande, skrivande, fotograferande, pratande och funderande vilken sedan har redovisats under 7 dagar på PES, men nu känns det tomt. Måste hitta en ny krukmakare!
    Senast redigerat av Polsson den 2009-08-13 klockan 18:40.
    p-son

Reg.datum
    aug 2005
    Återigen en (flera) applause för en mycket bra berättelse!
    Johannes och FB Stenbäck måste ha stött på varandra, under sina gesällvandringar, haft samma läromästare eller utbytt erfarenheter och tips på "krukmakarträffar"? Det undrar man ju.

Som utlovat kommer ett par rätt bra bilder på en Bergmangryta, med löpande hund-bård. Av far eller son, det får Du bedöma.
    Bättre bilder kommer under veckan, men man kan se att det ena örat är större än det andra, och det verkar gå igen hos ett par av de grytor Du visat. De verkar gjorda på "fri hand".

Reg.datum
    feb 2008

Far eller son?

Återigen en (flera) applause för en mycket bra berättelse!
    Johannes och FB Stenbäck måste ha stött på varandra, under sina gesällvandringar, haft samma läromästare eller utbytt erfarenheter och tips på "krukmakarträffar"? Det undrar man ju.

Som utlovat kommer ett par rätt bra bilder på en Bergmangryta, med löpande hund-bård. Av far eller son, det får Du bedöma.
    Bättre bilder kommer under veckan, men man kan se att det ena örat är större än det andra, och det verkar gå igen hos ett par av de grytor Du visat. De verkar gjorda på "fri hand".
    Vad jag med säkerhet tror mig veta, är att de stötte på varandra på Baltiska utställningen. Om de nu var där personligen. Far eller son, ja! Viktors fru hade ju en beskrivning på skillnanden, men min samling är inte tillräckligt stor för att ge entydigt svar. Kanske kan Joakim B göra en analys. Den skillnad jag har märkt på de få Kristianopelalster jag hållit i handen är att en del har varit
    Albert-Elfstrand-klumpigt -gjorda, men då har jag inte tänkt på hur "Kristianopel" har skrivits.

Om man studerar din gryta och jämför "Kristianopel" med min nyinköpta filebunke daterad 1933 (Johannes dog det året) är stilen indentisk lika.
    Alla alster som visats på denna tråd och som är signerade "Kristianopel", förefaller vara signerat av en och samma hand, på ett undantag när; mitt senaste köp (vilket ej är hämtat än) har inte exakt samma "t" och "l" i Kristianopel som de övriga.
    Senast redigerat av Polsson den 2009-08-17 klockan 21:11.
    p-son

Reg.datum
    aug 2005
    "Mina funderingar när jag läser om verkstadsarbetet är: Är det Viktor som sitter och drejar? Eftersom Johannes är 80 år vid tillfället låter han nog sonen demonstrera drejandets svåra konst."
    skrev Du.
    Jag tror att det är Viktor, eftersom han tycks ha mustasch och är gängligare vid drejskivan. Vad vi sett, så hade fadern ingen tangorabatt.

Visar återigen grytan, som bättre kommer till sin rätt, med nya bilder. Framförallt den gröna färgen stämmer bättre överens med verkligheten, än de två bilderna tidigare. Sedan är det också för dokumentationens skull här.

En detalj tål att diskuteras, och det är "grövre, klumpigare former" hos Johannes. Kan det vara så att han var en rastlös man, som ville att arbetet skulle gå fort, även om han var ordningsam? För på den sista bilden syns en självspricka på mynningen, nära ena örat, som möjligen uppstod vid bränningen. Eller var inte leran ren nog?

Reg.datum
    feb 2008

Funderingar över Bergmans lergods

"Mina funderingar när jag läser om verkstadsarbetet är: Är det Viktor som sitter och drejar? Eftersom Johannes är 80 år vid tillfället låter han nog sonen demonstrera drejandets svåra konst."
    skrev Du.
    Jag tror att det är Viktor, eftersom han tycks ha mustasch och är gängligare vid drejskivan. Vad vi sett, så hade fadern ingen tangorabatt.

Visar återigen grytan, som bättre kommer till sin rätt, med nya bilder. Framförallt den gröna färgen stämmer bättre överens med verkligheten, än de två bilderna tidigare. Sedan är det också för dokumentationens skull här.

En detalj tål att diskuteras, och det är "grövre, klumpigare former" hos Johannes. Kan det vara så att han var en rastlös man, som ville att arbetet skulle gå fort, även om han var ordningsam? För på den sista bilden syns en självspricka på mynningen, nära ena örat, som möjligen uppstod vid bränningen. Eller var inte leran ren nog?
    Min retoriska fråga om det var Viktor som satt och drejade, gällde vid Alma Falks besök vilket sedan ledde fram till artikeln. Att det är Viktor som sitter och drejar på den smala bilden är helt klart.

Det där med grövre och klumpigare former och skillnaderna i signeringen "Kristianopel" ställer till det, tycker jag. "Kristianopel" på din gryta
    förefaller vara skrivet med samma stil som min 1933-filebunke och den måste ju vara tillverkad av Viktor. Kanske blev Viktor slarvigare på "gamla" dar.

Att lergods finns "ute i handeln" trots att det har "tillverkningsskador" är intressant. Har själv några Stenbäck som visats tidigare på FBS-tråden vilka var svarta p.g.a att man misslyckats med den gröna glasyren vid bränningen. Sannolikt såldes sådant gods billigare av krukmakarna. Bränningsskador och oren lera, var nog inga sällsyntheter, tror jag.
    p-son

Reg.datum
    feb 2008

"J Bergman krukomakare 1868" "Kristianopel"

Besökte samlarmarknaden i Markaryd idag med sonen. Priserna föreföll lägre än vid motsvarande marknad i Degeberga. Medan jag ordnade parkering m.m gick sonen i förväg så när jag hade avverkat två rader med stånd hade han tillryggalagt fyra. Helt plötsligt dök han upp ur folkvimlet med en stor påse i handen och sa: "Här ska du få se vad jag har köpt till dig farsan."

Grytan som är 9 cm hög och har en diameter på 11 cm, är "nästan" identisk lika med Gideons förevisade dito. Det ena örat är större än det andra och på flera ställen är den lagad med någon grön massa eller färg. Den är inget mästerverk såtillvida att alldeles för mycket vikt/lera ligger i bottenregionen medan väggarna är mycket tunna. Men vad gör det! Signeringen "J Bergman krukomakare 1868" resp "Kristianopel" är jämförbart med en lottovinst. Den krukan har Johan/Johannes drejat! Men hur kan den vara signerad 1868 när J enl. hfl kom dit först 1870? Kanske var det så att han gjorde sitt gesällprov, om han nu gjorde något, när han var uppe i stockholmstrakten och därför räknar 1868 som sitt första "krukomakarår".

Enligt sonen hade han köpt krukan av en dam som hade mycket lergods. Den damen visade sig vara Christina Lindvall-Nordin( "Skånsk allmogekeramik".)
    Senast redigerat av Polsson den 2009-08-23 klockan 20:31.
    p-son

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •