Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

1816 ? Liten kista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Inte för att jag riktigt förstår varför Kallin hamnat i diskussionen, men det är inte av den irrelevanta anledningen man klappar in med ett litet inlägg. Min negligerbara åsikt är att kistan/skrinet har en relativt hög ålder, men årtalet är definitivt ditkommet MYCKET senare. Även om det möjligen stämmer så är det inte mycket bevänt med objektets samlarvärde i och med att det syns lång väg att de sista bemålningarna ligger i tid med tornfallen i New York.

    Men som vanligt är det klokt att tillägga att det i allt ovanstående enbart handlar om en åsikt utifrån bilder på ett internetforum.
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

    Comment


    • #17
      Jovisst, jag skrev Kallin istället för Ulferic, det kan bli fel ibland. Nja, så sent som tornfallen i NY är nog inte årtalet tillkommet. På locket finns rester av en dekormålning som överensstämmer med färgskala på framsidan och jag vill nog hålla ett kort på att målningarna är gjorda nån gång under den första halvan av 1900-talet. Då stödjer jag mig på drickamålningen som skulle kunna vara påförd 10-20-talet möjligen senare.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #18
        Jag tycker målningen ser ännu yngre ut, den liknar ganska mycket "allmogemålning på 30-talet, och blommorna känns mest 40-50-tal. Däremot tror jag nog med 99,9 % sannorlikhet att skrinet är gammalt.
        Det rödbruna på locket är nog rester av äldre målning.
        Årtalet kan ha haft en äldre föregångare, men behöver inte ha haft det - en kista som en släkning till mig har blev ommålad på 50-talet, den hade då inget årtal utan fick ett från en annan kista, som ansågs som för dålig för att spara - kanske hade den inget och fick ett på måfå.
        Skrinet är i vilket fall som helst i barockstil - nu behöver det inte betyda att det är från tiden, men jag tycker att det ser mera ut som andra hälften av 1700-talet än tidigt 1800-tal.

        Comment


        • #19
          Låsen er helt klart 1700 tallet.
          Jernbeslag - ??
          Bærehåndtag - 1800 tallets slutning eller hvad ?

          Kisten - jeg har en tilsvarende som jeg vil bedømme til 1930erne / 1940erne.
          Malingen sidste halvdel af 1800tallet ?
          Det buede låg 1800 tallet

          hvor bringer det os hen ? har nogen synspunkter på min datering af de enkelte dele.
          omend min vurdering af maling+kiste ikke kan hænge sammen.

          Comment


          • #20
            Låset är ett utanpåliggande som dom har lyckats fälla in.

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av 766
              Låset är ett utanpåliggande som dom har lyckats fälla in.
              Ja men vi er vel enige om 1700

              Comment


              • #22
                Ja, hose fick mig att tänka om.
                Låset är som sagt 1700-tal, jag så ju nu att beslagen inte verkar riktigt avpassade för skrinet, undrar om man inte kan ha återanvänt en del av dem från någon äldre kista eller skrin också?
                Bärhantaget tänkte jag mig kunde vara 1700-tal, men det är ju väl smäckert, och stilrent, du har nog rätt hose, det är nog från 1800-talet.

                Typen av skrin görs ju i början av 1800-talet också, så den kan nog vara gjord då, men att beslagen till stora delar är återanvända, och därför är i äldre stil än man kunde förvänta.
                Ådringsmålningen är nog 1900-tal, man verkar ju ha grundat med vit färg under, jag undrar om den inte är gjord samtidigt med dateringen. Däremot verkar det ju finnas en rödaktig färg under - den tror jag är 1800-tal.

                Comment

                Working...
                X