Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

1816 ? Liten kista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • 1816 ? Liten kista

    Fann denna väldigt charmig, har aldrig handlat ngt dylikt tidigare, d.v.s liten kista eller möjligen sockerlåda. Tycker det ser ut att vara en mosaik av flertalet målningar, den sista; sockerdricksmålning, var väl ngn gång fr. sekelskiftet fram till 30-40-talet. På insidan finns en grön målning under den faluröda. Faluröd färg även under drickamålningen. Ngn har försökt börja ta bort färgen på locket där det finns rester efter färger som de på blommålningen. F.ö ser det ut som ett hemmabygge där man tagit vad man haver för att bygga denna kista. Handtag till en sockerlåda? varför?...nä, men låset och ett sådant kraftigt lås, för att ungarna inte skulle nalla kanske
    Dateringen 1816, månne stämmer den tro. Har inventerat denna ordentligt och haft det riktigt roligt. Kan ngn hjälpa till att spekulera/veta? Längd ca 40 cm.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Lite fler bilder.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Trevlig kista troligen från tiden.
      har en stor brudkista med samma dekor
      daterad 1852

      Comment


      • #4
        Målningen (blomdekorationen) samt årtalet måste väl i så fall vara ditmålad i och med ommålningen. Blir naturligt skeptisk till påmålade årtal. Vad är det f.ö som du tycker talar för tiden? låset, beslagen???
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Ser ut som ett ihopaplock och är säkert det också eftersom låset sitter på fel sida. Det är kul att skåda vilka "missfoster" dagens "antikhandlare" skapar.
          Äjth du får ursäkta men sådana skrin skåda man ej i Egypten, ej häller i Kanans land.

          Comment


          • #6
            Får väl tillägga att lite mer norrut så kanske dom kunde skapa, fast det är första gången jag sett en så pass nordlig låsmontering.
            Finns undantag från allt men nog får man negativa bibrationer.

            Comment


            • #7
              I det här fallet är nog låset rätt monterat.
              Lite svårt att med låset monterat som brukligt
              på insidan att öppna kistan då nycklens hål
              kommer att hamna på insidan med medföljande
              problem att öppna och stänga densamma.
              Även låsbeslagets överlappande form på
              kistlocket försvårar en inbrytning och tillträde
              till kistans förmodade värdefulla innehåll.
              Att det är enklare att ta sig in i kistan genom
              att med lämpligt verktyg slå sönder kistan är en
              annan femma. Årtalet 1816 kan nog stämma men
              kan naturligtvis tillkommit när kistan målades om
              sista gången.

              Comment


              • #8
                Din kista har från början haft två
                mellanväggar. På din bild syns två
                "spår" på varje långsida. Dessa väggar
                sattes på plats via bottnen innan den
                monterades. Kistan har alltså varit
                indelad i tre fack. Har sett liknande
                konstruktion där kistan - skrinet innehöll
                diverse medikamenter. Om din haft samma
                funktion låter jag vara osagt.

                Comment


                • #9
                  U... har du röntgenblick? Är du säker på att dessa lås inte kan ha ingång från två håll. Enl. vad jag kan tänka mig så är det inga problem att har 2st hål i låset, ellerrent utav på senare tid göra ett nytt hål.
                  Så U.. ditt argument håller väl inte så långt.
                  Och skulle man göra gällande något ännu "värre! som motargument så kan man ur ett "ingenting" bygga upp ett helt nytt. Inom antikvärlden finns inga begränsningar.

                  Får tillägga att just denna typ av lås inte har hål på den sidan som detta har.
                  Är det inte till att vara med i svängen?

                  Comment


                  • #10
                    Det är ju tusan också att omgivningen inte kan så mycket, man blir trött på att behöva tänka för andra "duktiga" hela tiden.
                    Vi gillar ju "frågesport"... Jag såg just nu på låset bevis för att det är vänt på fel håll och att någon fifflat.
                    Nu gäller det att tänka så kanske någon kommer på!?
                    Vi vet ju alla hur roligt det kan vara med frågesport!

                    Comment


                    • #11
                      Aj då min käre 766. Ser till min förvåning
                      att det är baksidan av nyckelns styrpinne
                      som syns. Plus att nyckelhålet är nedflyttat.
                      Ber om ursäkt för mina tidigare inlägg och ger
                      766 helt rätt vad avser låset.

                      Comment


                      • #12
                        766, jag har inte handlat den av en antikhandlare, utan på en backluckeloppis av en privatfamilj. Som Kallin mkt riktigt nämner är det ett pill att få upp låset. Det sitter allt på rätt håll. Ett nyckelhåls-förhänge har funnits som syns på bilden, men det har brutits av.
                        Bifogade filer
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                        Comment


                        • #13
                          Låset på rätt håll. Mellanväggar ser jag att den haft och jag tänkte; sockertopp, sockertång och ngt mer kanske. Socker var väl dyrt på den tiden?
                          Bifogade filer
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                          Comment


                          • #14
                            Denna branchen är inte lätt att avhandla per korrespondans, det kan ofta vara så att det är svårt även under lupp sååå...
                            Jag vill minnas att dylik målning som skrinet besitter inte var poppis så tidigt som skrinet är gjort enl. datering, ännu ett aber.
                            Men jag har en hel del vita fläckar när det gäller "möbler" såååå ännu en gång.....
                            Faktum är att i dagens läge hör det snarast till undantagen att "vanligt" folk lyckas köpa något som det inte har "fixats" med.
                            En rostig spik blir en cykelpump och vise versa, en kista blir ett hängskåp.
                            Att hängskåpen blir kistor har ännu ej kommit "för" belgarna.

                            Comment


                            • #15
                              Nog måste man väl tillskriva kistan epitetet Allmoge. Man tager vad man haver och tillverkar det man behöver.
                              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                              Comment

                              Working...
                              X