Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad kan detta vara för glas?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad kan detta vara för glas?

    Någon som har något tips om vad detta kan vara?
    Servisglas i komplett uppsättning innefattande rödvinsglas, vitvinsglas, champagneglas, likörglas, ölglas, selterglas och snapsglas. Glasen funnits i familjen länge och är enligt äldre släktingar antika. Ursprung och mer bestämd ålder är för oss okänt. Glasen är mycket tunna, har en dekorationsbård i överkant och är mönstrade med stjärnor över hela glasen. Samtliga glas utom öl- och selterglasen har en relativt kraftig fyrkantig fot.
    Vad kan sägas om ålder, ursprung och ungefärligt värde?
    Bifogade filer

  • #2
    Guillocherad dekor på glasen skulle tänka mig de är från 1900-talets början.
    Trevliga glas tycker jag. Mer arbetade än den här typen av glas brukar vara.

    Värdet är svårt att säga. Jag vet inte vad det är för efterfrågan på den typen av glas.

    Comment


    • #3
      Jag skulle ha sagt pantograferade glas från 1920-talet. Vad är det egentligen för skillnad på pantografering och guillochering? Är det ena teknik och det andra dekortyp?

      Comment


      • #4
        I boken Glas av Simmingsköld, Stenberg förklarar de som följer.

        I Guillocheringsmaskinen kan ett antal standardbårder ritas och då vanligen på bordsglas.

        I Pantografen för man ett stift genom linjerna i det aktuella mönstret på en graverad metallplatta: Stiftets rörelse överförs mekaniskt till spetsar, som ritar upp mönstret i förminskad skala i vaxskiktet på alla de glas som placerats i maskinen.

        Tekniken går altså ut på att man applicerar ett tunt lager vax på glasen, vari mönstret ritas upp med ett stift så att vaxet försvinner där. därefter doppas glasen i fluorvätesyra och lite svavelsyra. Där vaxet finns kvar händer inget, i spåren angriper syran glaset och gör små försänkningar i det. Processen kallas blanketsning.

        Comment


        • #5
          Tack för era svar.
          Tror ni att glasen är svenska? Finns det någon bra websida för att söka på form och mönster på glas i syfte att identifiera ursprunget?

          Comment


          • #6
            Inte blev jag klokare på deras beskrivning. Det där med etsningen verkar vara lika för båda teknikerna och det kände jag också till (rätt fascinerande att det lönar sig att använda den tekniken istället för att gravera glasen).

            Min tanke är att pantografen kan göra vilka mönster som helst (som när man gör namnbrickor mm, man gör en mall som överförs till fräs eller som i det här fallet en rits.
            Ett guillochmönster är ett intrikat ihopflätat linjemönster som kan fås fram genom mekaniskt svängande pendelrörelser och kräver inte samma mall som pantografen. Typexempel är de ovaler man får fram med ritverktyg som låter en utvändigt kuggad mall rotera inuti en invändigt kuggad form. (spirograf)

            Kolla gärna på dessa beskrivningar:
            Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!


            Kan det stämma?

            Comment


            • #7
              Jag har googlat en hel del rörande mestadels guillochering. Har väl egentligen inte fått något bra svar. Tydligen var Carl Fabergé flitig användare av just guillocherade mönster.

              Som jag har fått fram styrs guillocheringsmaskinen av en massa kuggjul, som gör att stiftet rör sig i vaxet i bestämda mönster.
              Se mönstertyper här
              Man känner ju igen mönstren från många puderdosor och klockboetter.
              Här finns en Rose machine Inte helt applicerbart på glas, men tekniken borde vara i stort sett densamma.

              Pantografen är vad jag förstår direkt styrd via ett stift av dekoren gjord på en platta, precis som du säger. Detta måste vara en enklare treknik, det hela borde bli tillkrånglat när man skall överföra stiftets rörelse på plattan till ett antal glas. Det måste vara avancerad mekanik.
              Last edited by Lars Kallin; 2006-08-06, 13:28.

              Comment


              • #8
                Grönt

                Har ett liknande glas med klart glas i kupan
                och grönt i foten
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  dit glas må hedde noget andet. Det er ikke usædvanligt at et glas eksisterer med dekoration og uden. Hvis det hørte til samme set - så ville det også være dekoreret.
                  Et grønt glas er til Rhinskvin.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
                    Guillocherad dekor på glasen skulle tänka mig de är från 1900-talets början.
                    Trevliga glas tycker jag. Mer arbetade än den här typen av glas brukar vara. - - -
                    Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                    Jag skulle ha sagt pantograferade glas från 1920-talet. Vad är det egentligen för skillnad på pantografering och guillochering? Är det ena teknik och det andra dekortyp?
                    Dessa metoder diskuterades nu i vår på tråden "Pantograf" av Lasse C - om en maskin i Madesjö hembygdsmuseum.
                    En maskin som skyltas "Pantograveringsmaskin" men i stället borde betecknas Guillocheringsmaskin! http://www.precisensan.com/antikforu...ight=pantograf

                    Peter S skrev då en definition: Med en pantograf kan man få fram vinrankor m.fl. mönster,
                    medan guillochen bara kan göra geometriska bågar.

                    Lars Kallin har i den här tråden hämtat följande från boken Glas av Simmingsköld, Stenberg:

                    "I en Guillocheringsmaskin kan ett antal standardbårder ritas och då vanligen på bordsglas.

                    I Pantografen för man ett stift genom linjerna i det aktuella mönstret på en graverad metallplatta: Stiftets rörelse överförs mekaniskt till spetsar, som ritar upp mönstret i förminskad skala i vaxskiktet på alla de glas som placerats i maskinen."

                    Nu kan vi väl sätta ner foten och få detta från boken Glas som en slutlig definition på resp. metod.
                    Vid maskinen i Madesjö finns, som framgår av den här länkade tråden, några exempel på sådana "standardbårder" som kan ritas in på glaset med en Guillocheringsmaskin - tydligen bara på ett glas i taget. Pantografen däremot klarar av flera glas samtidigt. Är detta rätt uppfattat?
                    Last edited by Rebello; 2009-06-14, 15:32.

                    Comment


                    • #11
                      Jag har en likadan glass uppsättnings servis (som trådstartaren) och behöver komplettera den. Var kan jag få tag i dessa glas? Vad heter dom (namn på servis). Någon som har? Har precis även mejlat trådstartaren Steffo. Stort tack på förhand.

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Steffo Visa inlägg
                        Någon som har något tips om vad detta kan vara?
                        Servisglas i komplett uppsättning innefattande rödvinsglas, vitvinsglas, champagneglas, likörglas, ölglas, selterglas och snapsglas. Glasen funnits i familjen länge och är enligt äldre släktingar antika. Ursprung och mer bestämd ålder är för oss okänt. Glasen är mycket tunna, har en dekorationsbård i överkant och är mönstrade med stjärnor över hela glasen. Samtliga glas utom öl- och selterglasen har en relativt kraftig fyrkantig fot.
                        Vad kan sägas om ålder, ursprung och ungefärligt värde?
                        Hej,

                        Jag har en likadan servis och behöver komplettera. Vill du sälja din? Mejla mig då på:
                        jur.partners.tm@comhem.se

                        Comment


                        • #13
                          Mycket snygga glas, uppskattar verkligen pantograferade serier.
                          Last edited by Ungfyndaren; 2017-11-17, 19:13.

                          Comment


                          • #14
                            Glasen heter Queen , finns utan dekor också. Släta.
                            Pukebergs glasbruk.
                            Kan ju tilläggas att de var lite speciella då foten är pressad men kupan blåst.
                            //Janne
                            Credo Elvem ipsum etian vivere.

                            Comment

                            Working...
                            X