Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Välutsmyckad rakspegel eller vad är det?

Medlem
    Reg.datum
    jul 2009

Välutsmyckad rakspegel eller vad är det?

Hej,

Har en spegel som jag fick av min farmor som liten. Tyvärr är både min farmor och far avlidna så nu när jag vill veta mer om min spegel finns ingen jag kan fråga... Jag är nyfiken på vad det är för sorts spegel jag har, hur gammal den kan vara och var den skulle kunna vara gjord. Det finns inga namn vad jag kan se på den.

Spegeln är 35cm hög och 16 cm bred hopfälld, 31 cm uppfälld.

Tackar på förhand för all eventuell hjälp jag kan få!!
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Det här ju ett oerhört charmigt notställ från 1880/90-talet?

Medlem
    Reg.datum
    jul 2009
    Hmm, annorlunda med spegel bakom notbladen kanske?? Låter spännande, då kan jag leta bilder på notställ också, har letat på speglar innan...

Shoppoholic Tingelings avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Tror nog att det är en spegel för damens toalettbord och ett litet "skrytobjekt". Har tavelramar som är gjorda i Italien, din har en annorlunda intarsia än vad jag har sett förut men det sirliga träarbetet är liknande. Tror som Gideon att den är gjord årtionden runt 1900.

Reg.datum
    aug 2005
    Tanken är bra, men varför skulle skrytobjektet ha så liten spegel och därmed ta upp stor plats på en toilettebord?
    Kvinnor vill se sig själva framåt och på sidorna, när utstyrslingsen (dagens styling) sätter fart i lämpligt antal timmar...

Jag tror att farmors ställ var prisgiven åt köparens tycke, men att flertalet köpare var musiker och inte sminköser.
    Det vore trevligt om Du kunde få till ett fotoarrangemang som ett romantiskt exempel, Tingeling.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2009
    Tankar som slog mig nu... Är det svenskt? Kanske någon som sett nått liknande eller vet var jag kan hitta lite mer info?

Reg.datum
    aug 2005
    I den här länken http://www.antikvarlden.se/ingen-dra...x?article=3815 skriver Gert Backe att:
    "Väggspegeln är ett så kallat lövsågsarbete från 1900-talet."

Namn:  Väggspegel 1.JPG
Visningar: 240
Storlek:  16,8 KB

Ditt exemplar behöver inte vara svenskt, men det vet vi inte idag. Hur som helst är den mycket stiligare än det andra.
    Senast redigerat av Gideon den 2011-07-30 klockan 16:54.

Jag har ett par reseljusstakar med motsvarande intarsia (10,5 cm i diameter), som jag har haft några år och i någon antikvitetstidning har jag läst att denna typ av speglar med denna intarsia skulle vara Lindomearbeten. Jag ställer mig mycket tveksam till det, men jag skulle tro att de kan vara tillverkade några decennier tidigare än vad som tidigare har skrivits och jag tror också på Italien.

Även på engelskt auktionshus tror man Italien.

An Italian marquetry work box, late 19th century, the hinged lid depicting dancing figures within a micro mosaic wooden border, the front moulded with thirteen false book spines titled 'Sorrento, Rirorbo', (lid slightly warped), the base with slide to the concealed compartment, 31cm wide, 12.5cm high, 22cm deep

Sold for £60

ANTIQUES & WORKS OF ART
    WELSH BRIDGE SALEROOMS
    13 July 2011

http://data.bidmaster.co.uk/halls/bi...4094&LotRef=90

Kollar just nu på Antiques Road Trip och denna typ av intarsiarbeten går under namnet Sorrento ware. (Se också mitt tidigare inlägg där "böckerna" är namnade Sorrento.)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •