Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 24

Ämne: Hur putsa nysilver?

Seniormedlem Qrt.Ss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Här har skrivits hur mycket som helst om hur silver/försilvrat kan putsas. Till att börja med använd natriumkarbonat (målarsoda) med aluminiumfolien i kastrullen, det är det bästa ämnet även om bikarbonat, (kok)salt mm. även kan användas men med klenare resultat.
    Sök med forumets sökfuntion med "natriumkarbonat" eller "målarsoda", så får du garanterat svar på din fråga.

Jag har ingen målarsoda just nu men jag ska sannerligen försöka. Jag är mycket för empiriska försök och har hur kul som helst medan jag håller på...
    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Seniormedlem tavrings avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Visst är det underbart med kemi
    jag använder aluminiumfolie i botten på kastrullen sedan ner med nysilver/silver täcker med bakpulver, häller över upphettat vatten ibland låter jag grytan koka upp.
    Fantastiskt resultat må jag säga!

Om jag bara hade tid! Har en hel laddning försilvrat gods att rengöra, och en del föremål ser rent anskrämliga ut...

En liten fundering bara... Vad händer om jag använder en aluminiumkastrull? Har nästan bara sådana men vill inte att de ska bli förstörda...

Den Gamle (DG) LasseCs avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Plastbunke är bäst med aluminiumfolie i botten Så hett vatten som möjligt och målarsoda. Blir det bästa resultatet. Jag är gärna utomhus med det. Sköljer sedan i hett vatten. Man skall nog inte använda aluminiumkastrull den lär väl bli förstörd, men en utjänt kastrull kan säkert användas.
    Jag har hört att man skall putsa lätt med ett silverputs eller en duk som är för att polera silvret. Detta för att det skall hålla sig snyggt längre tid. Det sista vet jag inte om de stämmer. Vad säger Du Qrt.S

DG

Jag tänker då inte stå utomhus nu! *brrr* Målarsodan får vänta till sommaren men salt och bikarbonat kan jag testa redan nu. Nu ska jag bara hitta en lämplig plastbunke...

Seniormedlem Qrt.Ss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Äääääääääääääh, naturligtvis kan du och skall använda aluminiumkastrullen som sådan. Då behöver du ingen folie. Det funkar utmärkt och gör saken enklare. Nuförtiden är ju aluminiumkastrullerna utrangerade, så du skall inte använda den till att koka soppa i mera men till att putsa silver är den perfekt! Annars skulle du ju ha kastat kastrullen i sopen, för faen!

Det är inte föbjudet, att använda hjärnan....än!

Ja, ja, jag får väl ge mig. Jag vet att man inte ska laga mat i aluminiumkastruller men när jag bara har sådana och inte har råd med rostfritt får det bli vid det gamla... Därmed inte sagt att jag inte skulle kunna använda en av de jag har till rengöring också (så länge jag inte använder målarsoda), blir den utsliten så blir den.

En dum fråga till... Ni pratar alla om att hälla varmt vatten över föremålen. Kan man inte lägga i föremålen med salt eller bakpulver och vatten och sedan låta vattnet bli varmt? När mamma och jag skulle testa saltmetoden fick kastrullen stå på spisen, med silverbägaren i, och småputtra tills vi ledsnade. Bägaren blev något renare, men inte tillräckligt, och jag tog resten med putsduk...

Seniormedlem tavrings avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    se där, min metod är inte skonsamt mot nysilver.
    stackars bestick..

http://www.gp.se/konsument/1.515721-...ll-rent-silver

Så vad gör man då???

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •