Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur putsa nysilver?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jag tänker då inte stå utomhus nu! *brrr* Målarsodan får vänta till sommaren men salt och bikarbonat kan jag testa redan nu. Nu ska jag bara hitta en lämplig plastbunke...
    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

    Comment


    • #17
      Äääääääääääääh, naturligtvis kan du och skall använda aluminiumkastrullen som sådan. Då behöver du ingen folie. Det funkar utmärkt och gör saken enklare. Nuförtiden är ju aluminiumkastrullerna utrangerade, så du skall inte använda den till att koka soppa i mera men till att putsa silver är den perfekt! Annars skulle du ju ha kastat kastrullen i sopen, för faen!

      Det är inte föbjudet, att använda hjärnan....än!

      Comment


      • #18
        Ja, ja, jag får väl ge mig. Jag vet att man inte ska laga mat i aluminiumkastruller men när jag bara har sådana och inte har råd med rostfritt får det bli vid det gamla... Därmed inte sagt att jag inte skulle kunna använda en av de jag har till rengöring också (så länge jag inte använder målarsoda), blir den utsliten så blir den.

        En dum fråga till... Ni pratar alla om att hälla varmt vatten över föremålen. Kan man inte lägga i föremålen med salt eller bakpulver och vatten och sedan låta vattnet bli varmt? När mamma och jag skulle testa saltmetoden fick kastrullen stå på spisen, med silverbägaren i, och småputtra tills vi ledsnade. Bägaren blev något renare, men inte tillräckligt, och jag tog resten med putsduk...
        Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

        Comment


        • #19
          se där, min metod är inte skonsamt mot nysilver.
          stackars bestick..

          http://www.gp.se/konsument/1.515721-...ll-rent-silver

          Comment


          • #20
            Så vad gör man då???
            Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

            Comment


            • #21
              Testat

              Nu har jag testat salt och bikarbonat. Bikarbonatbadet tog en evinnerlig tid till att börja med. Silverskeden jag stoppat med blev lika bra med båda metoderna men det försilvrade blev åtskilligt mycket bättre i saltbadet. Vad gäller de två andra rengöringsmetoderna silverputs (typ Häxans) och putsduk (från guldsmedsbutiken) tycker jag det verkar som om silverputset är bättre på att ta bort sulfid och annan smuts, medan putsduken ger den bästa glansen. Det blir salt, puds och duk för mig framöver - jag får helt enkelt välja metod efter klenod...
              Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

              Comment


              • #22
                Bara för att testa riktigt ordentligt tog jag en silverfigurin som blivit alldeles mörkgrå, som mjuk blyerts, bara av att stå övergiven i ett skåp. Efter tre saltbad och en avdiskning med mjuk svamp var den fortfarande svårt fläckad så jag gnuggade ett tag med putsduk. Den blev mycket bättre men var fortfarande flammig så jag tog en omgång med silverputs och avslutade med putsduken en gång till. Slutresultatet är klart godtjänt men inte perfekt och nu orkar jag inte gno mer på den där.

                Jag hade en barngaffel i nysilver som var nästan lika mörk. Den fick två saltbad, varefter den var brun, en avdiskning, varefter den var beige, och en omgång med putsduken, varefter den blev skinande silverblank. Efter allt detta kan jag bara dra den slutsatsen att effektiviteten beror på föremålet i sig och graden av smuts...

                Click image for larger version

Name:	Jämt-Hälge.JPG
Views:	1
Size:	71,7 KB
ID:	546037

                Den grå blobben i bakgrunden är Selma som studerar mina släktforskarpapper.
                Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                Comment


                • #23
                  Det är ju redan påpekat att bakpulver och salt fungerar, men inte så bra. Ta nu till målarsoda så får du se. Följ anvisningarna noga men bränn dig inte. Naturligtvis måste föremålet rentvättas innan det sätts i badet. Ingenting sker under ett smutslager.

                  Comment


                  • #24
                    Jag ska prova målarsoda också, bara inte nu. Jag vill kunna vara utomhus för att slippa odören inomhus och för att vara säker på att katten inte kommer ivägen vid en olycka och skadar sig. Tills vidare kör jag med salt och lite efterputs eftersom jag behöver stoppa undan sakerna ett tag. på bild syns det som är kvar att putsa...

                    Click image for larger version

Name:	Putslustigt.JPG
Views:	1
Size:	111,1 KB
ID:	546045

                    Oj då, där finns en före-bild på älgen också...
                    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                    Comment

                    Working...
                    X