Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur putsa nysilver?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur putsa nysilver?

    Jag har kommit över en del saker i nysilver som skulle behöva putsas. Jag har kollat runt här i forumet om bra putsmetoder men inte fått ett bra svar. Det finns en burk silverputs i skåpet här men vet inte om den är så bra till nysilver...att det blir repor osv.
    Hur är det bästa sättet att putsa nysilver?

  • #2
    som sølv - der er ingen forskel. Problemet er at forsølvningen slides, men den skal kunne holde til pusning. Når der bliver huller i forsølvningen - ja så bliver der pletter, men hellere det end ødelagt.
    Jeeg viser her et eksempel - jeg opgav inden jeg startede - Christoffle berømt franskmand, men den er beyond salving
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Tack för svaret! Har nu putsat och putsat och....*suck* Det blev ju blankare såklart men tyvärr fanns vissa småskador som man inte kunde få bort. Jag tänkte i mitt stilla vanvett att alla fläckarna just var smuts, men det var det då inte.

      Comment


      • #4
        ja dammage var der FØR husk det. Ting som bliver brugt - man ser det. Christoffle købte jeg selvom jeg vidste at den aldrig fik fordums glans. Den står i haven med en blomst.
        Nogen gange køber jeg sølvplet fordi det er smukt graveret. Jeg er i den situation ligeglad med gennemslidning af sølv.
        Denne spade købte jeg fordi englen talte til mig. Jeg vidste af messing er synlig, men jeg købte på grund af graveringen. Kan jeg ikke acceptere gennemslidning så køber jeg sølv.
        Bifogade filer
        Last edited by hose; 2009-07-17, 22:21.

        Comment


        • #5
          Kokande vatten i en plastbytta med aluminiumfolie i botten, ta 1-2
          matskedar salt per liter vatten.

          Håll sedan ner silver/nysilver saken så den får kontakt med aluminiumfoliet
          då blir det rent.
          Jag brukar även strö lite salt på saken ifråga medan den ligger i badet.

          Brukar bara fungera så länge vattnet är riktigt varmt, rengöringen avtar
          när temp. sjunker i vattnet.

          Comment


          • #6
            Tack för tipset! Det måste jag testa!

            Skickar med några bilder på en av sakerna i nysilver. Där ser man "det fula" som nog lär få sitta kvar. Stämpeln är också något jag gärna vill ha hjälp med. Det enda jag kan tyda är ett A och sen att det står N.S.1.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              alp for alpacka står der sikkert.
              ns for nysølv eller nickel silver,
              1 er en udefineret kvalitetsbetegnelse.

              Comment


              • #8
                Eaglewoman, ta dig en titt på de svarta fläckarna genom en starkt förstorande lupp. Då ser du om det är ytfläckar eller är frätt in i metallen. Saken är den, att en silveryta som oxiderat (sulfiderat) kraftigt under en lång tid, är svår att få och skina. Det svarta sitter hårt. Om det ändå är bara ytfläckar, får man bort dem efter ett hårt putsande och polerande. Om metallen är frätt, är skadan omöjlig att åtgärda. Eftersom det bara är försilvrad metall, kan ingen större skada uppstå fast du tar till hårdare metoder. Dylika föremål har inget större ekonomiskt värde. Det är bättre att föremålet skiner även om undermetallen ställvis syns än, att det har svarta fläckar.

                Comment


                • #9
                  AE & Co måske AL & Co står der - ikke at jeg ved hvem det er, men det er da et stykke på vejen.

                  jeg tror mest på AE
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Fler tips

                    Ursprungligen postat av A.F Visa inlägg
                    Kokande vatten i en plastbytta med aluminiumfolie i botten, ta 1-2
                    matskedar salt per liter vatten.

                    Håll sedan ner silver/nysilver saken så den får kontakt med aluminiumfoliet
                    då blir det rent.
                    Jag brukar även strö lite salt på saken ifråga medan den ligger i badet.

                    Brukar bara fungera så länge vattnet är riktigt varmt, rengöringen avtar
                    när temp. sjunker i vattnet.
                    På Silverklubben läste jag om en metod med kokande vatten, aluminiumfolie och bikarbonat. Jag ska testa både salt och bikarbonat på silver och nysilver. Rapporterar här med före- och efterfoton...
                    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                    Comment


                    • #11
                      Här har skrivits hur mycket som helst om hur silver/försilvrat kan putsas. Till att börja med använd natriumkarbonat (målarsoda) med aluminiumfolien i kastrullen, det är det bästa ämnet även om bikarbonat, (kok)salt mm. även kan användas men med klenare resultat.
                      Sök med forumets sökfuntion med "natriumkarbonat" eller "målarsoda", så får du garanterat svar på din fråga.

                      Comment


                      • #12
                        Jag har ingen målarsoda just nu men jag ska sannerligen försöka. Jag är mycket för empiriska försök och har hur kul som helst medan jag håller på...
                        Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                        Comment


                        • #13
                          Visst är det underbart med kemi
                          jag använder aluminiumfolie i botten på kastrullen sedan ner med nysilver/silver täcker med bakpulver, häller över upphettat vatten ibland låter jag grytan koka upp.
                          Fantastiskt resultat må jag säga!

                          Comment


                          • #14
                            Om jag bara hade tid! Har en hel laddning försilvrat gods att rengöra, och en del föremål ser rent anskrämliga ut...

                            En liten fundering bara... Vad händer om jag använder en aluminiumkastrull? Har nästan bara sådana men vill inte att de ska bli förstörda...
                            Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                            Comment


                            • #15
                              Plastbunke är bäst med aluminiumfolie i botten Så hett vatten som möjligt och målarsoda. Blir det bästa resultatet. Jag är gärna utomhus med det. Sköljer sedan i hett vatten. Man skall nog inte använda aluminiumkastrull den lär väl bli förstörd, men en utjänt kastrull kan säkert användas.
                              Jag har hört att man skall putsa lätt med ett silverputs eller en duk som är för att polera silvret. Detta för att det skall hålla sig snyggt längre tid. Det sista vet jag inte om de stämmer. Vad säger Du Qrt.S

                              DG

                              Comment

                              Working...
                              X