Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stämplar Gustavsberg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Slog mig ju att det faktiskt kan handla om ett nyare fat med tryckt stämpel, som har försvunnit. Men visa en bättre bild, Stina. Nyare blå blom är gjort i Benporslin, vad är materialet i det här fatet?

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
      Provar igen
      Utgår ifrån boken där det står: "Till en början pressades fabriksstämpeln in i godset direkt efter formgivningen eller gjutningen. Från 1849 kompletterades denna ofta med en tryckt namnstämpel i servisens färg. Ibland placerades också ett tryckt märke under godset som angav godskvaliten.

      Från 1940 pressades inte stämpel längre in i godset utan trycktes och fästes på samma sätt som den kompletterande namnstämpeln.


      Så det är ju lite ovisst med orden ofta och ibland.
      Alltså tror jag mig ha svaret på min fråga. Det är tryckt fabriksnamnstämpel med tryckt namnstämpel och ibland med inpressad stämpel för godskvaliten.
      Allt mellan tillverkningstiden 1942 - 1958.

      Så vad jag kan utläsa av detta är att allt gods ficke inpressad stämpel fram till 1940. Som sedan sorterades ut efter prima, utskott eller bräkage.

      Nu undrar jag också vad dessa olika modell beteckningar såsom WB, EB, WE-modell mm. betyder?
      Last edited by Rubus Arcticus; 2009-07-20, 11:31.
      ________________________________________________________________________
      "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
      så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
      Då måste man ju nedvärdera nuet."

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
        Nu undrar jag också vad dessa olika modell beteckningar såsom WB, EB, WE-modell mm. betyder?
        Hittade nu att detta var beteckningar av servismodellens utformning men kunde vara i olika dekorer. Som WB-modell ritad 1938 fanns i dekorerna Grå Ränder, Spaljé och Tussilago.
        ________________________________________________________________________
        "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
        så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
        Då måste man ju nedvärdera nuet."

        Comment


        • #19
          Blå blom

          Här kommer fler bilder på min tekopp med fat. Har jämfört mina andra Blå blom kaffekoppar med porslinet i denna. Har kommit fram till att det inte är benporslin i tekoppen. Vad kan det då vara?
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Kom på att jag nog varit lite svamlig och svår att följa i mitt resonemang... Det finns Gustafsberg utan djupstämplad märkning. Kaffekoppar märks ofta inte, eftersom faten märks, samma sak med blomkrukor då blomfaten som hört till stämplats. Men annars tror jag det är ovanligt.
            Men jag tyckte inte riktigt att lillstinas kopp såg ut som Gustafsberg, så det var nog mycket därför jag reagerade. Gustafsbergs blå blom gjordes tidigare i flintgods, men jag tycker det här ser ut som fältspatsporslin, och då måste det handla om någon annan tillverkare än Gustafsberg.

            Comment


            • #21
              Har du något förslag på någon annan tillverkare, av Blå blom, än Gustavsberg ?

              Comment


              • #22
                Tja, Rörstrand. Men då skulle det också vara benporslin.
                Annars någon Engelsk firma. Kommer inte ihåg hur Rörstrands blå blom ser ut, måste nog titta lite först...
                Nej, det här verkar inte vara Rörstrand.
                Last edited by FBQ; 2009-07-20, 17:48.

                Comment


                • #23
                  Om det inte är Gustavsberg eller Rörstrand bör tekoppen ha tillverkats utomlands. Är det rätt uppfattat eller kan den ha tillverkats i Sverige?

                  Comment


                  • #24
                    Nej, Gustavsberg och Rörstrand är de enda Svenska fabriker som tillverkat Blå blom.

                    Comment


                    • #25
                      Tack för svaret. Mycket intressant att tillverkningen av Blå blom kommer från England.

                      Comment


                      • #26
                        Hejsan!
                        Jag har försökt sälja min blå blom servis ett tag nu och det var en tant som hörde av sig och ville köpa. Men när hon kom hit och tittade på servisen såg hon att kaffekopparna inte var stämplade och ville därför inte köpa dem.
                        Vad jag förstått är att de inte märkte kaffekopparna för att de märkte faten som hörde till, men varför ville då tanten inte köpa? Hon titta på mej som jag försökte sälja fejk till henne... Är det värt mindre för att det inte är stämpel under kopparna? På faten är det den blå Gustavsbergsloggan och så står det benporslin. Kan nån upplysa mej hur det ligger till med de här stämplarna så vore det snällt, för idag hörde en annan tant av sig och var intresserad men det var tydligen viktigt med stämpel under kopparna för henne med.
                        MVH Jennie

                        Comment


                        • #27
                          Stämpel under koppen signalerar bland annat att de är från en viss tidsperiod. Och det är faktiskt lite skillnad i utseende beroende på när koppen är tillverkad. De med stämpel i botten brukar vara lite mindre genomskinliga, lite vitare och har lite tydligare maskerade reliefer och tydligare kanter på det blåa.

                          Personligen tycker jag att de med stämpel under är vackrare med sin stringens, men smaken är nog olika. Särskilt om den tänkta köparen hade sådana sen tidigare vill hon nog inte blanda.

                          Jag hörde om en som samlade på Ostindia och som resonerade på samma sätt. Hon ville att det skulle stå F555 under för att hon skulle vara nöjd.

                          Comment


                          • #28
                            På äldre blå blom (hur gamla kan jag inte säga ) brukar inte kopparna vara märkta utan endast faten. Problemet är att blanda nyare och äldre eftersom storlekarna varierar. Däremot tycker jag att de äldre är vackrare, de nya som det står blå blom på är inte alls i samma klass......

                            Comment


                            • #29
                              Jag har sålt alla mina Blå Blom men hittade idag ett ensamt fat i skåpet.
                              Men denna stämpel har jag aldrig sett tidigare på denna servis.
                              Har letat i både böcker och på nätet så nu lägger jag in frågan här.
                              Bifogade filer
                              [SIZE="1"][FONT="Comic Sans MS"]Samlar på Gefyr Spetsfat[/FONT][/SIZE]

                              Comment


                              • #30
                                Egentligen samma stämpel - rak grön GUSTAVSBERG och inget mer som jag visade på inlägg nr 5 http://precisensan.com/antikforum/sh...ar-Gustavsberg Motiv från 1950 - 60-tal?
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X