Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stämplar Gustavsberg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Stämplar Gustavsberg

    Undrar om någon vet att man djupstämplade porslinet på Gustavsberg från 1952 och framåt bara. Men inte innan. Se bild 2. Frågan är rörande Spaljé som tillverkades mellan 1942 - 1958 samt denna annons på Tradera som anger att de är tillverkade mellan 1952 -1958 (troligtvis byggt på djupstämpeln eller felskrivning)?
    Bifogade filer
    Last edited by Rubus Arcticus; 2009-07-14, 07:18.
    ________________________________________________________________________
    "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
    så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
    Då måste man ju nedvärdera nuet."

  • #2
    Undrar om...

    På tal om stämplar, så undrar jag om min kopp från Gustavsberg!
    Vilket årtal kan det vara, jag hittar inte stämpeln på internet.
    Gustavsbergs stämpeln brukar vara skrivet i en halvmåne med ankaret nedåt, men stämpeln under fatet så står det Gustavsberg "uppochner".
    På bilden läser man från vänster till höger!
    Man kan se V.et tydligt på bilden!
    Se bilden, det är svårt att förklara!
    Jag hittade samma asienmönster i senaste Antikvärlden sid 15.
    Är min kopp tidigare el. senare?
    Bifogade filer
    Bara nyfiken

    Comment


    • #3
      Vet inte om det här borde vara en ny diskussion?

      Den inpressade stämpeln under är den som användes 1910-1940. Den tryckta stämpeln är servisnamnstämpeln, brukar se ut så här under tidigt 1900-tal.
      Någon annan kanske kan svara på vilken dekoren är och när den tillverkades, med en lupp eller ett förstoringsglas kan du annars kanske se årtalet som skall finnas i stämpeln.

      Comment


      • #4
        Jaghar inte hittat något årtal men däremot en djupstämpel: IV
        det är väl en romersk 4 va?!
        Jag fattar ingenting!!!
        Bara nyfiken

        Comment


        • #5
          Stämplar Gustavsberg

          Rubriken stämmer bra för mina två frågor.
          Först ett fult och skadat fat med eklöv och ekollon, som väl är typiskt för jugend. Att sätta ut årtal är ju bra på mynt och sedlar (och föralldel jultallrikar etc). Att mitt fat är stämplat 1911 är ju bra men vad står EH för? Och under vilken tid skrev Gustavsberg ut årtal?
          Det andra fatet har bara en rak stämpel Gustavsberg - inget ankare eller annan logga och inte heller beteckning eller siffror. När gjorde man så?
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Eva-Lena - din stämpel ser egentligen ut precis som Lars, bara det att det ligger en färgstämpel ovanpå. Visar ett kaffefat från mormors föräldrar så kanske det går att förstå bättre. Dekoren heter Isabella, under finns en likadan stämpel som på Lars fat, fast mitt kaffefat är från 1917.
            Lars ditt fat med Eklöven är ett blomfat som haft en tillhörande kruka, har två sådana - ett gammalt som ursprungligen tillhörde till krukan men som var spräckt, och ett nytt jag köpt på loppis, båda äer märkta med den lite äldre stämpel och daterade 1902 och 1903 - tydligen så tillverkade man krukan också efter 1910. Ätjh har haft en sådan kruka också och visat den i en äldre tråd. Angående när Gustafsberg skrev ut årtal så är svaret 1860-1940 - fast med olika stämplar - en 1860-1890, en 1890-1910 och en 1910-1940. (om vi räknar bort toaletterna för där skrev man ut årtalet in på 90-talet alla fall )
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Oj, missade att modellnamnsstämpeln inte riktigt var lika, skall se om jag har någon med samma stuk...

              Comment


              • #8
                Stämplar Gustavsberg

                Tack för värdefullt och intressant svar!

                Comment


                • #9
                  Tackar och bockar...

                  men jag vet fortfarande inte när min kopp kan vara tillverkad
                  Bara nyfiken

                  Comment


                  • #10
                    Om du inte lyckas läsa stämpeln så får du nog inget exakt årtal. Peter eller någon annan kanske kan svara mellan vilka år den här koppen är tillverkad när de är tillbaka från semestern.
                    Annars kan jag säga att den troligen är gjord 1910-1925.

                    Comment


                    • #11
                      Ingen Gustavsbergsstämpel varför?

                      Jag funderar också över en stämpel. En som saknas. Har ett gammalt tefat Blå blom. Det finns ingen Gustavsbergsstämpel på det. Varför?
                      Har hört något om att förr i tiden (ev -40talet) så kastades sekunda porslin på en stor hög. En del porslin förstördes, men inte allt. Folk kom och plockade på sig det som var något att ha. Senare krossades allt porslin innan det slängdes.
                      Kan mitt tefat Blå blom kommit från den porslinshögen eller finns det en annan förklaring? 3dje sortering?
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Gustavsbergsstämpeln är inpressad, så även felbrännt gods skulle ha haft stämpel. Men allt gods är inte märkt, eller så har det märkts, men stämpeln har inte tagit riktigt.
                        Sedan finns också möjligheten att fatet inte är från Gustafsberg. Andra fabriker har tillverkat dekoren blå blom.

                        Comment


                        • #13
                          Blå blom tillverkare

                          Var tillverkades Blå blom förutom i Gustavsberg?

                          Comment


                          • #14
                            England. Modellen kommer därifrån. Har inte koll på vid vilken fabrik - och tror för övrigt att det finns fler fabriker än Gustafsberg som kopierat den därifrån.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
                              Undrar om någon vet att man djupstämplade porslinet på Gustavsberg från 1952 och framåt bara. Men inte innan. Se bild 2 inlägg 1 .


                              Frågan är rörande Spaljé som tillverkades mellan 1942 - 1958 samt denna annons på Tradera som anger att de är tillverkade mellan 1952 -1958 (troligtvis byggt på djupstämpeln eller felskrivning)?
                              http://www.tradera.com/Stort-upplagg...ktion_94896182
                              Provar igen
                              ________________________________________________________________________
                              "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                              så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                              Då måste man ju nedvärdera nuet."

                              Comment

                              Working...
                              X