Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 30

Ämne: Stämplar Gustavsberg

Seniormedlem Lillstinas avatar
    Reg.datum
    aug 2007

Ingen Gustavsbergsstämpel varför?

Jag funderar också över en stämpel. En som saknas. Har ett gammalt tefat Blå blom. Det finns ingen Gustavsbergsstämpel på det. Varför?
    Har hört något om att förr i tiden (ev -40talet) så kastades sekunda porslin på en stor hög. En del porslin förstördes, men inte allt. Folk kom och plockade på sig det som var något att ha. Senare krossades allt porslin innan det slängdes.
    Kan mitt tefat Blå blom kommit från den porslinshögen eller finns det en annan förklaring? 3dje sortering?
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Gustavsbergsstämpeln är inpressad, så även felbrännt gods skulle ha haft stämpel. Men allt gods är inte märkt, eller så har det märkts, men stämpeln har inte tagit riktigt.
    Sedan finns också möjligheten att fatet inte är från Gustafsberg. Andra fabriker har tillverkat dekoren blå blom.

Reg.datum
    aug 2007

Blå blom tillverkare

Var tillverkades Blå blom förutom i Gustavsberg?

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    England. Modellen kommer därifrån. Har inte koll på vid vilken fabrik - och tror för övrigt att det finns fler fabriker än Gustafsberg som kopierat den därifrån.

Citat Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
    Undrar om någon vet att man djupstämplade porslinet på Gustavsberg från 1952 och framåt bara. Men inte innan. Se bild 2 inlägg 1 .
    http://www.precisensan.com/antikforu...24&postcount=1

Frågan är rörande Spaljé som tillverkades mellan 1942 - 1958 samt denna annons på Tradera som anger att de är tillverkade mellan 1952 -1958 (troligtvis byggt på djupstämpeln eller felskrivning)?
    http://www.tradera.com/Stort-upplagg...ktion_94896182
    Provar igen

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Slog mig ju att det faktiskt kan handla om ett nyare fat med tryckt stämpel, som har försvunnit. Men visa en bättre bild, Stina. Nyare blå blom är gjort i Benporslin, vad är materialet i det här fatet?

Provar igen
    Utgår ifrån boken där det står: "Till en början pressades fabriksstämpeln in i godset direkt efter formgivningen eller gjutningen. Från 1849 kompletterades denna ofta med en tryckt namnstämpel i servisens färg. Ibland placerades också ett tryckt märke under godset som angav godskvaliten.

Från 1940 pressades inte stämpel längre in i godset utan trycktes och fästes på samma sätt som den kompletterande namnstämpeln.

Så det är ju lite ovisst med orden ofta och ibland.
    Alltså tror jag mig ha svaret på min fråga. Det är tryckt fabriksnamnstämpel med tryckt namnstämpel och ibland med inpressad stämpel för godskvaliten.
    Allt mellan tillverkningstiden 1942 - 1958.

Så vad jag kan utläsa av detta är att allt gods ficke inpressad stämpel fram till 1940. Som sedan sorterades ut efter prima, utskott eller bräkage.

Nu undrar jag också vad dessa olika modell beteckningar såsom WB, EB, WE-modell mm. betyder?
    Senast redigerat av Rubus Arcticus den 2009-07-20 klockan 11:31.

Nu undrar jag också vad dessa olika modell beteckningar såsom WB, EB, WE-modell mm. betyder?
    Hittade nu att detta var beteckningar av servismodellens utformning men kunde vara i olika dekorer. Som WB-modell ritad 1938 fanns i dekorerna Grå Ränder, Spaljé och Tussilago.

Reg.datum
    aug 2007

Blå blom

Här kommer fler bilder på min tekopp med fat. Har jämfört mina andra Blå blom kaffekoppar med porslinet i denna. Har kommit fram till att det inte är benporslin i tekoppen. Vad kan det då vara?
    Bifogade bilder Bifogade bilder      

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Kom på att jag nog varit lite svamlig och svår att följa i mitt resonemang... Det finns Gustafsberg utan djupstämplad märkning. Kaffekoppar märks ofta inte, eftersom faten märks, samma sak med blomkrukor då blomfaten som hört till stämplats. Men annars tror jag det är ovanligt.
    Men jag tyckte inte riktigt att lillstinas kopp såg ut som Gustafsberg, så det var nog mycket därför jag reagerade. Gustafsbergs blå blom gjordes tidigare i flintgods, men jag tycker det här ser ut som fältspatsporslin, och då måste det handla om någon annan tillverkare än Gustafsberg.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •