Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tilgman skål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tilgman skål

    Hittade denna skål på second hand för ett tag sedan. Tycker att den är lite fulsnygg, gillar dekorslingans art deco-liknande utformning men glasyren är ju vidrig! Djupstämplad "Tilgmans Sweden 808" och ca 18 cm vid.

    Har sökt runt lite på internet men inte hittat så mycket om Paul Harold Tilgman annat än att han startade sin verkstad i Utby 1948 och verkar mest ha tillverkat lampor utöver offentliga utsmyckningsarbeten.

    Är det någon som kan säga något om när skålen kan tänkas vara gjord och om den tillhör en massproduktion? Arbetade han själv i sin verkstad eller hade han en hel fabrik? Jag antar att glasyren har lagts på medan de otäckta linjerna varit skyddade av en schablon e.dy. så det borde inte vara svårt att göra många av den, eller?
    Bifogade filer

  • #2
    Har sett flera sånahär, så den är inte unik iallafall. För mig representerar detta det hemskaste av det hemskaste. Troligen tillverkad ganska sent i "fabrikens" historia. Är inte uppdaterad på historien om tillverkningen.
    Man kan tänka sig många varianter på tillverkningsteknik. Kanske har den ristats efter glaseringen?

    Comment


    • #3
      I tidskriften AntikBörsen (numera AntikVärlden) nr.5 2003 finns en artikel om Tilgmans. Jag återger här lite fakta från denna artikel:
      Paul Harald "Harry" Tilgman startade sin keramikverkstad i familjens villa i Utbynäs öster om Göteborg omkring 1948. Efterhand var det 16 personer där som arbetade med keramiktillverkningen. 1953 anställs den polske flyktingen Marian Zawadsky, och med honom påbörjades experimentet med sgraffitotekniken. Denna keramik är nog den som, förutom möjligen djurfigurerna, blivit mest uppskattat av Tilgmans produktion.
      I slutet av 1957 flyttas produktionen till en ny fabrik i Kortedala, och antalet anställda är nu 25 st. I mitten av 1960-talet har firman över 80 anställda, och en filial för tillverkning av halvfabrikat öppnas i Sollebrunn. Serietillverkningen av det gjutna och pressade godset är nu långt driven.
      I slutet av 1960- och början av 70-talet tillverkas så de produkter med mörkare och rustikare stil som du har ett exempel på.
      1971-72 flyttar Tilgmans tillverkningen till Irland, och under några år levererades halvfabrikat från Londonderry till Göteborg, där ca. 15 personer slutbearbetar produkterna. Även denna verksamhet avvecklas också.
      1975 avlider Harry Tilgman och kort därefter upphör Tilgmans keramik.

      Comment


      • #4
        Även en del av Tilgmans massproducerad keramik kan vara vackert.
        Den här vasen är ca 45 cm hög och jag tycker nog att den är rätt fin trots sin murriga uppsyn.
        Även tavlan tilltalar mej.
        Bifogade filer
        Last edited by Kecke; 2006-08-02, 15:10. Anledning: tillägg av bild

        Comment

        Working...
        X