Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hönsgården

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
    Sedan brodertupp, förlåt tuck, kom stolt spatserande in i hönsgården, är frågorna många. Kan två tuppar samsas? Ska den ena arbeta udda veckor och vara ledig jämna och den andra tvärtom? Ska hönorna själva få välja tupp? En sak kom hönorna emellertid överens om, eftersom de inte visste om någon av tupparna hade genomgått hormonbehandling, ville de behålla båda utifall någon av dem skulle övergå till höna.
    Men Polsson, hur är det med din självkänsla? Tro på dig själv! Jag tror på dig! Du behöver inte se Brodertuck som ett hot. Han är inte intresserad av att klättra i hiarkin, inte om man läser hans titel, fööörlåååt kunde inte låta bli Hahahahaha!
    Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

    Comment


    • #32
      Här kommer en egenhändigt gjord tupp i keramik.
      Bifogade filer

      Comment


      • #33
        När jag läste denna trevliga tråd med härliga bilder kom jag på, att jag - av någon egendomlig anledning - har ett gäng som platsar här .
        Nej, jag samlar inte tuppar/höns, så det vete fåglarna hur jag fått till dessa
        Bifogade filer

        Comment


        • #34
          Ursprungligen postat av Samlartrollet Visa inlägg
          Tupp från Murano
          Mina kunskaper om Murano kan sammanfattas kort: Venini, näsduksskål. färggranna alster och Italien. Slog därför bl. a upp mitt Antiklexikon och fick mer kött på benen. "Konstglasfågel Murano en ö utanför Venedig som är säte för den venetianska glaskonsten sedan 1290-talet" läste jag vidare på Tradera gällande en tupp liknande din med utropet 355 kronor.På Shoppaloss.se finns en hel del Murano, även smycken. Tydligen är din ståtliga tupp något utöver det vanliga för övriga Muranoobjekt har utropspriser under 100-lappen.

          Ursprungligen postat av viol Visa inlägg
          Men Polsson, hur är det med din självkänsla? Tro på dig själv! Jag tror på dig! Du behöver inte se Brodertuck som ett hot. Han är inte intresserad av att klättra i hiarkin, inte om man läser hans titel, fööörlåååt kunde inte låta bli Hahahahaha!
          Viol! Du måste vara coach i det civila. Efter att jag läst ditt inlägg ovan, reste kammen sig som aldrig förr. Jag är redo för tuppfäktning om det behövs!

          Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
          Här kommer en egenhändigt gjord tupp i keramik.
          Jag är övertygad om att övriga fjäderfä i hönsgården tycker att de har hamnat i fint sällskap när de ser din tupp, Kolmårdstrollet. Att skulptera i lera har jag aldrig klarat, däremot har jag drejat en och annan vas.

          Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
          När jag läste denna trevliga tråd med härliga bilder kom jag på, att jag - av någon egendomlig anledning - har ett gäng som platsar här .
          Nej, jag samlar inte tuppar/höns, så det vete fåglarna hur jag fått till dessa
          Vilken variation på fjäderfä i såväl form som material! Du är välkommen till hönsgården. Tycker det är lite synd om ankan. Bara den inte tuppar av när den ser alla höns.

          Hackordningen i hönsgården är nu följande:
          1. polsson
          2. viol
          3. samlartrollet
          4. Gitte
          5. Alegni
          6. Kolmårdstrollet
          7. Brodertuck
          8. Tina Sand

          För att hylla det kvinnliga könet, väljer jag att visa en höna, och det är inte vilken höna som helst. Den är tillverkad i papier-maché och användes som påskdekoration i fönstret i en släktings affär på Henriksdalsvägen i Kämpinge för många år sedan. Som synes är hon illa medfaren, nästan som hönan Agda i Cornelius Wreswiijks visa, med hon är tillräckligt tuff för hon lyckades faktiskt skrämma familjens två hundar. Ljusprickarna i bakgrunden är shapendoeshanen Gilbert
          och hunden till vänster är dvärgschnauzerhanen Eddie. Gilbert var räddast.
          Bifogade filer
          Last edited by Polsson; 2009-07-20, 20:36.
          p-son

          Comment


          • #35
            Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
            När jag läste denna trevliga tråd med härliga bilder kom jag på, att jag - av någon egendomlig anledning - har ett gäng som platsar här .
            Nej, jag samlar inte tuppar/höns, så det vete fåglarna hur jag fått till dessa
            Tina, det är hönsen som har valt dig, dom vill bo hos bra fölk och du vet när du har dörren öppen för att vädra, då passar dom på att tassa in och gömma sig i lådor och skåp. Dagens sanning!
            Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

            Comment


            • #36
              Går mellan TV och dator. Kollar på tv4film som handlar om Jerry Lee.
              Här kommer mer tupp. En gåva från förlängesedan när hemslöjd var inne.
              Bifogade filer

              Comment


              • #37
                Skruvade kroppsideal...

                Det är ju verkligen knäppa ideal nu för tiden, man ska svälta och vara mager, fast man inte behöver vara det. Denna stackars höna har läst för många Elle och Vougue och fallit in i svält-idealet, jaaa, hon är så mager att hon måste gå två gånger för att göra en skugga...När jag skulle ta detta porträttfoto, fick hon hoppa och jag knäppa två gånger, annars hade hon inte fastnat på bild. Knäppt är det.
                Bifogade filer
                Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

                Comment


                • #38
                  Ursprungligen postat av viol Visa inlägg
                  Tina, det är hönsen som har valt dig, dom vill bo hos bra fölk och du vet när du har dörren öppen för att vädra, då passar dom på att tassa in och gömma sig i lådor och skåp. Dagens sanning!
                  Åh, Viol, det är ju en fantastisk tanke - i synnerhet som jag bor i lägenhet i stan och aldrig har dörren öppen - Tänk så kluriga de är, de där fjäderfäna

                  Och tack, polsson, för välkomnandet till hönsgården.

                  Comment


                  • #39
                    Ursprungligen postat av viol Visa inlägg
                    Tina, det är hönsen som har valt dig, dom vill bo hos bra fölk och du vet när du har dörren öppen för att vädra, då passar dom på att tassa in och gömma sig i lådor och skåp. Dagens sanning!

                    Viol, är det så det går till? Det kan förklara var alla kommer ifrån.....

                    ************


                    Här är en till hos mig, som tittar fram... och vill vara med på bild!

                    .
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #40
                      Djurhållning på upphällning

                      Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg

                      Och tack, polsson, för välkomnandet till hönsgården.
                      Varsågod!


                      Om man studerar gårdagens(nattens) inlägg, kan man snabbt konstatera att det är hönorna som är mest nattaktiva. Samtidigt finns det den naturliga förklaringen att de är flest. Sist med inte minst bör tupparna vara i störst behov av vila/sömn.

                      En morgonaktiv höna i trä uppflugen på en pinne som ska stickas ner i kruka för att vara påskdekoration, är den sista i min sektion av hönsgården. Mot bakgrunden att djuren i hemmet börjar ta slut, blir det väl snart dags att sjunga: "Per Olsson han hade en gång en bonnagård........ "
                      Bifogade filer
                      Last edited by Polsson; 2009-07-21, 16:47.
                      p-son

                      Comment


                      • #41
                        Vem kom först hönan eller ägget? Året var väl 1976 när min son hittade ett porslinsägg på en "soppstack" vid ett torp ute i skogen. Porslinsäggen lade man i redet hos hönsen för att de skulle värpa. På bilden finns två ägg, ett är porslinsägget och det andra ett helt vanligt kokt ägg. Vilket är vad?
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #42
                          Tippar att den vänstra är av porslin. Fejkäggen gjordes även i vitt glas.

                          Säger att av hönan och ägget kom tuppen först!
                          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                          Comment


                          • #43
                            Rätt Tingeling här kommer enbart porslinsägget.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #44
                              Är det inte måsägg?
                              p-son

                              Comment


                              • #45
                                Nej du Polsson inget måsägg utan ett sk. porslinsägg. Materialet är någon form av bakelit (eller liknande). Förresten måsägg är vad jag vet vita med bruna prickar.

                                Comment

                                Working...
                                X