Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Känner någon igen? Soffgrupp, teak, läder 50/60-tal

Känner någon igen? Soffgrupp, teak, läder 50/60-tal

Hej! Jag undrar om någon känner igen den här soffan och fåtöljen. Den är från sent 50- eller början av 60-talet, min mamma och mormor har för sig att det är en finsk designer, men det är lite osäkert. Ursprungligen hade den dynor i grått, vävt tyg, för tillfället är den dynlös, som ni ser. Det finns inga etiketter eller märken på den, så vitt jag kan se. Mamma säger också att hon sett den i sköna hem eller någon annan inredningstidning för något/några år sedan. Kanske någon annan har sett den också?

Hm, letar lite, ksn du sätta in en bild på soffan från sidan samt bakifrån oxå? Hur är dynorna formade? Om du har dem kvar så vore det bra att se dem, kanske det annars finns någon gammal bild?

Har inte dynorna kvar, men hittade några gamla bilder från -66.

Strukturen på tyget syns inte så väl, men vad jag förstår så var varpen gles och inslagen täta (om det är möjligt - är inte så hemma på vävning), så tyget såg ut att ha tunna ränder. Har inte sett tyget själv, så det är möjligt att jag förvanskar uppgiften

Bilder bakifrån och från sidan:

Soffan är riktigt snygg, tycker jag! Hinner tyvärr inte göra några eftersökningar just nu, men jag återkommer om jag hittar info! Själv har jag dålig koll på finska formgivare, men någon annan kanske har förslag? Annars skulle jag nog gissat att den var dansk.

Sådär, ja, drygt ett år tog det men nu vet jag Formgivaren heter Carl Gustaf Hiort af Ornäs, jag har skrivit lite info om honom här: http://wanjasvarjehanda.bloggplatsen...ka-formgivare/
    Senast redigerat av Wanja den 2010-09-30 klockan 18:34.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •