Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nyman & Nyman - Höganäs Keramik 1930-46

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Absolut, och chansen att det skulle vara en Orsa känns minimal, när man bor mindre än 10 mil från Höganäs.

    Comment


    • #32
      Hk 1930-33

      Hittade denna riktigt fina vas från Höganäs Keramik idag. Tog kort nu i mörkret men färgerna stämmer bra.
      Det är lite lustigt att det är tre olika nyanser av ljus runt om vasen, tre olika fält kan man säga med en oregelbundna
      avgränsningar. Ett fält är ljust, ett mellan och ett mörkt, riktigt effektfullt tycker jag. Vad ska vi tro om upphovsman?
      Kan den lilla runda stämpeln vara en diffus Cube månne. Vad tror Ni..........
      Bifogade filer

      Comment


      • #33
        Mysko stämplar som jag inte har sett förr. Det är knepigt att säga vad de står för, Måleriet är ju Elsa Johanssons, men formgivningen skulle kunna vara Arvids - även om den inte sticker ut precis.

        De här signaturerna är vad vi hittills har av Cubes hand.

        Click image for larger version

Name:	Arvid Cube 5.jpg
Views:	1
Size:	16,2 KB
ID:	538800

        Comment


        • #34
          [QUOTE=Gideon;219909]Mysko stämplar som jag inte har sett förr. Det är knepigt att säga vad de står för, Måleriet är ju Elsa Johanssons, men formgivningen skulle kunna vara Arvids - även om den inte sticker ut precis.

          Enligt länken med Höganässtämplar så ska Elsa Johanssons HK monogram endast finnas på föremål med lysterglasyr. Men det är säkert hon ändå som dekormålat denna vas. "Krumeluren" är säkert hennes "gamla" C från den tidigare perioden.
          Bifogade filer

          Comment


          • #35
            Då har vi slagit fast det.
            Men det skulle vara intressant att få veta mer om de andra stämplarna.

            Comment


            • #36
              Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
              Då har vi slagit fast det.
              Men det skulle vara intressant att få veta mer om de andra stämplarna.
              Stämplarna visar ju akkurat en 3-a och en 4-a. En annan lustig sak är "ställen". Det brukar ju bara vara tre märken men här är det tre avbrutna små runda pelare (se de röda markeringarna).
              Bifogade filer

              Comment


              • #37
                Här en liten bägare med stämpel i godset och en färgstämpel N&N. 8 cm hög.
                Bifogade filer

                Comment


                • #38
                  Click image for larger version

Name:	IMG_0994.jpg
Views:	1
Size:	42,4 KB
ID:	556570Click image for larger version

Name:	IMG_0995.jpg
Views:	1
Size:	48,1 KB
ID:	556569

                  "fyndat" för några veckor sedan...
                  Collecting everything and nothing!

                  Comment


                  • #39
                    Visst är det ett fynd (utan citationstecken).

                    Grattis till den, Piraten!

                    Comment


                    • #40
                      Jag tänkte mest på värdet eftersom jag inte har någon koll alls vad N&N går för. Jag blev då glad iaf, chansningar tar jag varje vecka ändå
                      Collecting everything and nothing!

                      Comment


                      • #41
                        Här kommer 2 ljusstakar.
                        Så tråden uppdateras lite...
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #42
                          Nyman & Nyman i Höganäs, här finns mer att läsa http://precisensan.com/antikforum/sh...eramik-1930-46
                          I’m a real mean bitch!

                          Comment


                          • #43
                            Och om en senapsburk från N&N finns på inlägg 278 http://precisensan.com/antikforum/sh...sburkar/page28

                            Comment


                            • #44
                              Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                              Och om en senapsburk från N&N finns på inlägg 278 http://precisensan.com/antikforum/sh...sburkar/page28
                              Trevlig läsning och en fin senapsburk

                              Comment


                              • #45
                                Havregryn

                                En burk utan lock med text Havregryn kände jag igen. Men när jag vände på den och såg att N&N i Höganäs satt dit en blå stämpel i botten fick jag inte ihop det... Jämför med Blått Band här http://precisensan.com/antikforum/sh...tt-Band/page15 Som ytterligare jämförelse kan man se burkar från Höganäsbolaget H&B.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X