Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nyman & Nyman - Höganäs Keramik 1930-46

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Nyman & Nyman - Höganäs Keramik 1930-46

    Tiden efter Höganäsbolagets nedläggning 1926 var turbulent, och det fanns aktörer som ville ta över namnet Höganäs Keramik, för dess värde i goodwill och PR - däribland Andersson och Johansson i Höganäs (A&J).
    Men det blev bröderna Nyman, som vann i förhandlingarna med konkursboet och tog namnet, inklusive rättigheterna till ett flertal av de formar som fanns kvar i gamla fabriken.

    Med Nyman & Nyman - Höganäs Keramik, är det tänkt att denna tråd visar upp vad bröderna åtstadkom under sina verksamhetsår, 1930-46 och jag (och säkert fler) vill mycket gärna se vad ni har från den fabriken.
    Jag börjar med en vinkling på en speciell konstnär hos dem - Arvid Cube.

    Nyman & Nyman förnyade sin produktion i mitten på 1930-talet, i och med enrolleringen av ett par medarbetare och en av dem - Arvid Cube - fick framgång med sitt gods av österrikisk påverkan från Wiener werkstätte. Dess period avser i allmänhet 1903-33, men Dagobert Peche mjukade upp stilen med rundare och mjukare former i slutet.
    Om Arvid Cube vet jag inte mer än vad som finns i böcker, CD-skivor och på nätet, och dessa redovisas längre ner.
    I veckan har jag tagit kontakt med hans son, och avvaktar svar, för att förhoppningsvis delge en biografi. Denna saknas, till och med i Allhems konstärslexikon.

    Fakta: Knut Arvid Johannes Cube föddes den femte juli 1905 i Limhamn, och dog den tredje oktober 1974 i Uppsala.

    Jag har tidigare sett hans N&N-produkter i grönt och svart, och så färgkombinationerna rött med svart, samt orange med grönt, men dessa har jag inte reflekterat närmare över, så anonym som han och själva godset var då - och samma ögonfilter har nog flesta keramiksamlare...
    Stilen var allmän i detta tidsskede i Europa och ingen pekade ut den som införde modet i landet. Tänk bara på Einar Luterkorts hundar, som kunde ha svarta, gröna och till och med röda nosar och svansar.
    Det är därmed inte sagt att Cube var "först på plan", men en av de första i Sverige att influera.

    Fågeln som nu visas, är signerad AC och har N&N:s etikett i silver och svart. Mäktig i uppblåst form i den ställning som ornitologerna här, säkert kan förklara bättre. Är den för att imponera på sin tilltänkta och skrämma bort rivaler?

    Om NYMAN & NYMAN Höganäskeramik AB, 1930-46
    Marie Rehnberg, "Höganäs Keramik", 2003, sid 69:
    "När Höganäsbolaget 1926 upphörde med sin kärltillverkning blev flera keramiker utan arbete. Gustaf Nyman, förman för tegeltillverkningen i Bjuv, och hans bror Oskar, resande säljare vild kärlfabriken, började då planera för en egen verksamhet, och 1930 stod den nya verkstaden färdig, i Margereteberg i norra delen av Höganäs. Flera av de anställda hade tidigare arbetat på bolaget. Därifrån hade man dessutom lyckats förhandla sig till de gamla formarna till det hushållsgods som utvecklades av Edgar Böckman i slutet på 10-talet, men framförallt fick Nyman & Nymani sitt företagsnamn använda Höganäs Keramik. 1946 övertogs övertogs firman av av medarbetarna Sture Holm och Åke Bjurestig som bytte ut initialerna N&N mot H&B, under det att de i den runda signeringen behöll det viktiga Höganäs Keramik. Tio år senare, 1956, såldes företaget till A&J, som därigenom till slut fick tillgång till det värdefulla namnet."

    Om densamma av paret Weimarck, "Lergodset från Höganäsbolaget 1832-1926", 2005, sid 316-17:
    "Formarna till Böckmans hushålls- och prydnadsgods köptes av Gustav och Oskar Nyman, tidigare förman vid tegelfabriken i Bjuv resp. resande säljare vid kärlfabriken, och användes under en tid i deras 1930 startade fabrik vid Margereteberg, norr om Höganäs, ´Nyman och Nyman, Höganäs Keramik´. På marknaden förekommer, förutom ovan nämnda kopior efter Böckmans hushålls- och prydnadsgods, en rad mycket grova kopior av modeller som härstammar från kärlfabrikens tidiga 1800-talstillverkningar (bland annat bröllopskrus). Några av dessa föemål ät försedda med Åke Holms handskrivna signatur, med eller utan Nyman & Nyman-stämpel."

    Ur: http://www.hoganas.nu/oldmuseum/stampel2.htm
    HÖGANÄSKERAMIK - NYMAN & NYMAN
    Denna lilla fabrik, belägen vid Margreteberg norr om Höganäs, byggdes 1930 av bröderna Oscar och Gustav Nyman. Båda hade tidigare varit anställda vid Höganäsbolaget. Ägarskifte sker 1946, då de båda medarbetarna Sture Holm och Åke Bjurestig övertar fabriken. År 1956 säljer de firman till Andersson & Johansson, som därigenom får tillgång till det eftertraktade namnet Höganäskeramik.
    Tillverkningen vid N&N var till en början nära nog identisk med den nedlagda Kärlfabrikens produktion, men fick lite av en egen profil 1935. Då presenterade man nämligen en Wiener Werkstätte-inspirerad kollektion signerad Arvid Cube. Det var sejdlar och likörkrus, rökställ och askfat, ofta i bjärt kontrasterande glasyrer t.ex. rött/svart, orange/grönt. Mycket populärt och modernt för sin tid. Jämför samtida produktion från t.ex. Upsala-Ekeby.
    Förutom Cube har konsthantverkaren Astrid M. Aagesen och Gustav Nymans dotter Gunvor Nyman-Sjöström tecknat modeller för firman.
    Bifogade filer

  • #2
    Har haft ett öga efter Nyman&Nymans saker men om man hittar något så är det brukskeramiken, sällan figurer eller vaser. Har en liggande tjur av AC och en större lockurna ,märkt endast Nyman & Nyman som faktiskt är bra, tar kort i morgon då det är ljust. Har du mer av AC?
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

    Comment


    • #3
      Roligt att du tar upp denna lilla fabrik, Gideon!
      Jag vill passa på att göra en rättelse på en felaktighet som finns både i Rehnbergs och paret Weimarcks beskrivningar:
      Det var Gustaf som hade varit resande försäljare för Höganäsbolaget och Oscar som kom från tegeltillverkningen i Bjuv.

      Comment


      • #4
        Visar bild på en inte alltför ovanlig vas från N&N.
        Återkommer med mer senare.

        I Antik & Auktion nr.3 2003 berättar Gustaf NYmans dotterdotter om sitt samlande av Nyman & Nymans keramik.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Ljuset infann sig inte när det var dags för korttagning så det blir inomhus istället.
          Den gula urnan är hög och har en rinnig glasyr runt lockkanten och mynning och har en rostbrun Nymansignering.
          Oxen/tjuren är lite rosaskimrande och signaturen sitter under. Köpte den för väldigt många år sedan och letade på franska sidor efter en A Cube, kan säga att det blev en stor AHA-känsla när jag fick reda på vem det var.
          Bifogade filer
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

          Comment


          • #6
            Burk med lock

            Har endast en N & N vilken har en undanskymd plats eftersom den egentligen inte alls faller mig i smaken. TRor att jag fått den av någon. 14x14 cm är måtten.
            Bifogade filer
            p-son

            Comment


            • #7
              tänk vad en uppblåst duva kan leda till...
              tack Gideon för all info

              o Polsson, jag har min framme....
              Skall leta upp nån bild på den, kommer snart ;-)

              Comment


              • #8
                o jag är stolt över min...
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
                  o jag är stolt över min...
                  Nästa gång vi ses i Stockholm eller i Trelleborg, är du även stolt ägare till en brun dito.
                  p-son

                  Comment


                  • #10
                    Här kommer en fruktskål från N&N. Den mäter 28 cm i diameter (34 cm mellan handtagen), och är försedd med samma stämpel som visats här tidigare. (Tyvärr tog batteriet i kameran slut precis när jag skulle fotografera märkningen.) Återkommer med några fler Nyman-saker...
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av 1970 Visa inlägg
                      Här kommer en fruktskål från N&N. Den mäter 28 cm i diameter (34 cm mellan handtagen), och är försedd med samma stämpel som visats här tidigare. (Tyvärr tog batteriet i kameran slut precis när jag skulle fotografera märkningen.) Återkommer med några fler Nyman-saker...
                      Det ser jag fram emot! Fint fruktfat med den svarta glasyren.
                      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                      Comment


                      • #12
                        Visar några N&N.
                        Först lite hushållsgods, en lockskål och därefter en pampig vas.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Vas 11 cm hög, etikett som lossnade
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Kul att se alla alster från Nyman och Nyman Höganäs!
                            Själv har jag endast denna lilla ca 10cm höga.
                            Kan tänka mig att den har liknande glasyr som Bengt. H´s dubbelhänklade vas i inlägg #12.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Hänkelvas eller kanna med lock och utan pip (17 cm) ?
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X