Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gjutform för ladugårdnyckel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gjutform för ladugårdnyckel?

    Det är vad jag skulle gissa på iallafall att den gjord till någon typ av ladugård,
    hönshus m.m.

    Köpte den i Skåne på semestern tyckte det var en kul att ha sak, åldern?
    Inte en aning men andra halvan av 1800-talet eller kanske man gjorde
    modellen en bit in på 1900-talet också?

    Någon typ av sten för ugnar och dylikt är det på det yttersta lagret, vad
    själva nyckeldelen är i för material vet jag inte.
    Men den bör ju stoppa för värme.
    Bifogade filer

  • #2
    Skal vi ikke regne med at det er en form for gips yderst og sandsten i selve formen?

    Comment


    • #3
      Så är det nog hose, vad klarar sandstenen av för typ av värme?

      Comment


      • #4
        Det ved jeg faktisk ikke? Kan den ikke klare varme?
        Ja metallet har selvfølgelig en vis varme. Så ??

        Comment


        • #5
          Hur lång är nycklen? För att vara en gjutform så "beter" den sig "annorlunda".
          Till att brörja med finns det ingen fixering till övre gjutformen... finns inga "avluftningshål".

          Comment


          • #6
            Nyckeln ska bli 15cm lång, nej det finns ingen överdel och inget hål att
            fylla metallen i.
            Det jag fundera på då formen är djup, är om man gjutit den öppet så här
            och sedan handfilat till den övre sidan, bara rundat till och för låsdelen
            filat skåror efter märkningarna i formen.

            Comment


            • #7
              Om man gör en form i "sandsten" så borde man har gjort den riktig också om den nu skulle vara för att tillverka riktiga nycklar.
              En sak man inte blir riktigt klok på.

              Comment


              • #8
                Hur verkar det inre materialet, jag tycker det ser ut som epoxy av något slag på bilden.

                Har du provat att rista det med nål, brännt med varm nål?

                Kan tänka mig att det är en gjutform för dekornycklar, möjligen till möbler ed.

                Comment


                • #9
                  Själva nycklen ser inte så mycket ut för världen men det runt om är lite för bra tycker jag, vinklarnas exakthet osv. För bra för att vara gjort i epoxiålden.

                  Comment


                  • #10
                    Den yttre formen ser bra ut, men det inre lagret verkar med mina ögon lite senare.
                    Se t ex det lilla nagget till vänster i bild precis under öglan, det ser precis ut som epoxy i brottytan.

                    Det är så tätt material, vad skulle det kunna vara annars?
                    Jag är absolut ingen expert på gjutformar
                    Last edited by Lars Kallin; 2006-07-29, 20:05.

                    Comment


                    • #11
                      Der hører ingen overdel til denne form. I så fald så skal der være et sted hvor massen hældes ind.

                      Er den ikke til chokolade?
                      Jeg har svært ved at slippe sandsten - jeg synes det ligner. Hvordan er struktur i indre form?

                      Comment


                      • #12
                        Jag har tittat på den lite mer noga nu och det är inte sandsten, kan mycket
                        väl vara något åt plast hållet, jag skrapade lite på ytan och det lossnar
                        lite som blir kvar på kniveggen och på ytan blir det repor.

                        Kan det vara som så att man gjort en nyckelask för att förvara nyckeln i?
                        Låter kanske lite långsökt för den här typen av nyckel.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Här är två bilder till.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Det kan nog vara som du säger. Hur ser baksidan ut?
                            Den kan ju ha legat upp och ned i trädgården för att dölja nyckeln.

                            Comment


                            • #15
                              Nu när jag tittar noga på ytterhöljet kan det lika gärna vara gips under
                              färgen, jag var så inne på att det var en gjutform för varmare metall att
                              jag direkt tog för givet att det var någon typ av ugnssten.

                              Gjutform för chocklad eller marsipan låter väl inte heller helt fel, kanske
                              det är något sådant den varit till?
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X