Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blues, antikt eller bara kuriosa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Blues, antikt eller bara kuriosa?

    Konstigt att inte fler går och lyssnar på blues, är det på utdöende?
    Var på Bluesfestival i Frövi, norr om Örebro, i kväll. De två första banden som vi hörde var skitbra (The Domestic Bumblebees och Little Jenny&the Blues Beans), kanske inte så väletablerade men spelglädjen fanns där och det blev så bra, synd att tjejbandet som bara växte efter hand inte fick spela något extranummer. Dragplåstret i kväll, backaruus eller nå't sån't var en jämn smet. De hade Nisse Hellberg (Wilmer X)som gäst och lite bättre blev det när han sjöng....men nej, "förbanden" var bättre.
    Fortsättning i morgon (idag)...får se om vi åker dit igen...måste hinna på loppis också.

    Men frågan är vad ni tycker om blues? Har varit på en del spelningar och det är ganska tunnsått med publik...håller blusen på att dö ut? När Stockholms bluesförening arrangerar något så verkar det inte dyka upp fler än hundra besökande.....sorgligt.

  • #2
    Bluesen tror jag inte är på utdöende även om de gamla hjältarna och dragplåstren kanske är borta. Det finns ju några riktigt bra bluesfestivaler i landet, T.ex Mönsterås. Många lokala musikföreningar arrangerar blueskvällar od.
    Nu, på fredag, skall Roffe Wikström spela här hemma och det får ju inte missas!
    Personligen så är blues min "cup of tea". Det kan ju bero på åldern också!
    Favoriter är Son House, Buddy Guy, Peter Green, Eric Bibb och BB King. Just nu med ett litet extra + för Buddy Guy.
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

    Comment


    • #3
      Blues? Nä, jag har aldrig backat till det. Musiksmaken är samma som i tonåren och de tidiga 20... Det är bara nya artister och nya låtar som tillkommer. Det är väl som med prylar. Om man inte varit med om stilen/perioden själv så plockar man bara upp vissa av de tidigare strömningarna. Inte allt rakt av.

      Comment


      • #4
        Blues är bra! Var och såg dom gamla gossarna för många år sedan, har ingen direkt koll på vad dom hette men bra var dom till tusen. Två, var av den ene spelade sopransax.

        Comment


        • #5
          Jag har inte heller koll på vad banden heter eller vilken sorts blues de spelar. Inte är jag uppväxt med blues heller....men hur en del kan undgå att dras med i bluestakterna är för mig en gåta.
          En av grupperna ikväll är inspirerade av Son House, de heter Dafgård & Svensson. Enl. reklamen så spelar de svart musik från 20-30-talet. Måste nog dit ikväll igen.

          Comment


          • #6
            Blues, där finns så många olika stilar. De gamla kufarna bland annat Leadbetter slog på sina gitarrer så de lät som stealguitarr fast de inte var några, dålig inspelningsteknik på den tiden varför musiken blir mer svårtillgänglig. B. B King är ju en favorit som jag lyssnade till som ung liksom John Mayall and the bluesbreakers. Idag får nog Peps en eloge från mig. Han är cool Musikstilar blandas och trillar in i nya genre. Personlig favorit bland de svenska är Bo Kaspers Orkester, och av de utländska Mark Knopfler.
            Blues är grunden för mycken modern musik idag och det är gott!
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Leadbetter och Betty Boop var det inte dom som sjöng så underbart tillsammans? Jag vill minnas att det var på 50-talet.
              Något tidigare hade vi en kille som fått blykula i lilla maggen och kallades Leadbelly, skulle tro att det är honom som anspelnigen ovan syftar på.

              Comment


              • #8
                Knappast, Leadbelly var en utmärkt gammal bluesgitarrist.
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #9
                  Knappast vaddå?????????????? Har något skrivit mellan radera fullkomligt gått min näsa förbi?

                  Comment


                  • #10
                    Leadbelly anspelar inte på någon du känner som råkat...o.s.v
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                    Comment


                    • #11
                      Ja, musik och vem som inspirerat vem kan man nog lätt bli osams om

                      Kom inte iväg på bluesfestival ikväll övriga trevliga aktiviteter drog ut på tiden....och benoknota är trööööt. benoknota säjer nu att ni nog kommer att tolka "trevliga aktiviteter" på helt fel sätt

                      Rolf Wikström har vi varit på någon gång, han är mycket bra. benoknota gillar Sven Zetterberg....men hon kände nog nå'n som kände honom.

                      Comment


                      • #12
                        Äjth "vaddå" gällde som du skrev Leadbetty och hennes Stampers pantaloons in lead.

                        Comment

                        Working...
                        X