Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lördagens hemförsel.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Lördagens hemförsel.

    Gillar dessa flaskor starkt. Mineralvatten c:a 1860-talet.
    Bifogade filer
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

  • #2
    Undra om det är samma mineralvattensflaskor som den jag har, min har den
    äldre typen av mynningsring och torde vara en bit ner på 1800-talet.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Snygga bilder LS, du förkovrar dig
      Min skörd idag, åtföljd av en fråga.
      1) 1/3 Lit. L på bröstet med de tre stjärnorna, blåst i tredelad form. Dock ingen märkning i botten. Bläddrade i din skrift LS men lyckas inte klura ut NÄR den är ifrån. Sista 10 åren på 1800 eller första 10 på 1900?
      Nr 2) Årnäs 2/3 LIT från 1906, en härlig en men Liljedalar´n är grym. Tyvärr har bläck förvarats i den och jag kämpar för att lösa upp det.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Om det står 1/3 LIT på bröstet och tre stjärnor men en helt ren botten, då är flaskan från 1890-talet och blåst på Liljedahls Glasbruk. I och för sig gick Surte och Liljedahl ihop mot slutet av 1890-talet och bildade AB Surte-Liljedahl och anammade bokstaven L oavsett vid vilket bruk flaskorna var gjorda. Så rent teoretiskt skulle din flaska kunna vara blåst på Surte, men det finns uppgifter som talar om att man slutade blåsa knoppöl på Surte vid sammanslagningen, den delen av produktionen överlät man på det värmländska glasbruket. Puh, det blev en väldig harang av din fråga, men det går inte alltid att vara kortfattad även om det är en målsättning.

        Vad gäller de båda mineralvattenflaskorna jag lade ut bild på tidigare idag. De är tidigare jämfört med våra svenska så kallade Vichyvattenflaskor, jag tror nog att man sneglat på dessa när man tog fram de svenska. Det finns klara likheter vad gäller utseendet, med de på min bild rymmer 72 cl.
        --I de blindas rike är den enögde kung.--

        Comment


        • #5
          Det är härliga flaskor LS, knopparna är rent av sköna
          Du har inte bra tips på hur jag blir av med bläcket i flaskan. Har hållit på ett par timmar nu. Hetvatten och maskindisk alt. med borste men det sitter kvar en del - som berget.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Man ska nog vara lite försiktig med värme, jag har spräckt flaskor av att vattnet är för varmt. Ibland funkar det, ibland inte, retligt om det går åt skogen när flaskan är en dyring.

            För egen del kör jag med kaustiksoda, men den bör hanteras där det är god luftväxling, det bästa är utomhus. Man bör även tänka på att skydda sina ögon ifall det skulle stänka. Läs på förpackningen hur sodan ska hanterias.

            Ses vi kanske i Ulricehamn i år igen? Vilket datum är det?
            --I de blindas rike är den enögde kung.--

            Comment


            • #7
              Jag hann förekomma dina råd, men det verkar som om det mesta av bläcket nu är borta. Använde väldigt hett vatten men det gick bra, fick sedan peta ur geggan med en grillpinne i trä.
              När är Ulricehamn? har inte sett nån annons. Ngn som vet?
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment

              Working...
              X