Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pinnsoffa i teak, 50-tal (?). Behöver lite info.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Pinnsoffa i teak, 50-tal (?). Behöver lite info.

    Ropade in denna på auktion idag och vet egentligen inget om den.
    Det står inget under den vad jag kan hitta så jag får ingen hjälp på traven.

    * Är det 50-tal?
    * Formgivare?
    * Tillverkare?
    * Vad kan den vara värd ungefär?



    //Jocke
    Bifogade filer
    Last edited by joa; 2009-06-28, 20:12.

  • #2
    påminner om bruno mattsons stol ÅLAND fast din är en soffa
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

    Comment


    • #3
      Tror på Tapiovaara för Edsbyverken. Kallas inte stolarna för "Fanett" och soffan av samma serie?
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

      Comment


      • #4
        Håller med om att den liknar Fanett, men de brukar ha en stämpel och denna är helt kal om det inte sitter någon på något lurigt ställe.

        /Jocke

        Comment


        • #5
          Teak var nog fel förresten. Det är nog fanér eller något sånt....

          Comment


          • #6
            Björk i stommen väl. Dessa finns ju i helträ och som här trä och fanér i sittdelen. Tapio W!! det förvånar mig Tingeling!
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
              Björk i stommen väl. Dessa finns ju i helträ och som här trä och fanér i sittdelen. Tapio W!! det förvånar mig Tingeling!
              Visst menar du Illmari Tapiovaara Tingeling?
              http://www.porslinsbloggen.se/

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
                Visst menar du Illmari Tapiovaara Tingeling?
                Javisst gör jag det! Har slagit lite i mina böcker, har för mig att den soffan finns med någonstans. Får se efter torsdag när jag har tid igen, är lite upptagen just nu.
                Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                Comment


                • #9
                  Jag hade en likadan soffa för ett tag sedan, också den utan märkning. Hittade den i någon bok och jag har för mig att det var Nässjö (100% att den var svensk) som var tillverkaren, men är inte riktigt säker eftersom jag inte hittar artikeln för tillfället. Minns i alla fall att det inte var Tapiovaara eftersom jag också hade mina önskningar om att det var hans verk. Tills jag hittar boken så bifogar jag en bild på soffan ur en 70-talskatalog med tillhörande tackförinformationen-bildtext.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Visst är det väl Wigells?

                    I Allt i Hemmet majnumret 1958 finns din soffa, tror jag. Och tillhörande stol! Ingen uppgift om formgivare, dock. Bara Wigells möbelfabrik. Se bifogade bilder. Hittade även en Nässjö, som nämnts i tråden. Men den soffan har annan form på armstöden, se bild. Jag har ett inlägg på min blogg om soffan. http://femtiotalsjakten.blogg.se
                    Bifogade filer
                    Last edited by Libby; 2009-07-14, 15:34. Anledning: Komplettering

                    Comment


                    • #11
                      Ja, Wigells är ju otroligt lik. Vår är lite skålad på de tre sistsarna. Synns inte så tydligt på min bild. Svårt att se på den "vackert" rosa också ;-)

                      Comment


                      • #12
                        Denna kanske

                        Comment


                        • #13
                          Oj, det var en gammal tråd du lyckades rota fram
                          Den är mycket riktigt från Bröderna Wigells Stolfabrik i Malmbäck och modellen heter Florett 150.

                          Comment


                          • #14
                            Jag såg det Kunde inte låta bli och kom också fram genom nätet till en florett 150. Är väldigt inne på dessa slags stolar och olika soffor just nu. De är sååå fina. Har själv en soffa som inte är en florett utan någon slags kopia. Köpt på loppis för några år sedan. Kanske ska lägga ut en bild så ni kunniga får ge mig lite svar Skulle kunna tippa på IKEA kanske. Men det är taget rätt ur luften

                            Comment

                            Working...
                            X