Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Åke Holms gubbar och troll [ID: Åke Holm, Höganäs]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    13 kg lerklump !
    Bifogade filer

    Comment


    • #17
      Vilken kul grej och roligt att slippa vara ensam givare i denna trad.....hur har du kommit over detta masterstycke Jani???

      Comment


      • #18
        Lot och hans döttrar
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          Ny kuse i stallet...H22cm, signerad.
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            "cool kille"

            Min nya avslappnade kompis, en riktigt "cool" kille..........liggande 13 cm.
            Bifogade filer

            Comment


            • #21
              Ny gubbe förvärvad!!

              Detta troll är lite annorluna enär den är nästan dubbelt så stor som övriga i denna serie, ca. 21 cm. Jag har aldrig sett den storleken på trollen tidigare, (undantaget de två som buggar på sidan ett men dom sitter ju ihop.)
              Bifogade filer
              Last edited by Andres; 2012-01-06, 16:06.

              Comment


              • #22
                Åke Holm Den ofullbordade

                Hej, tror att den Å Holm jag har kallas Den ofullbordade eller ngt sådant.
                Bifogade filer

                Comment


                • #23
                  Hej Sonia,
                  Åke Holm jobbade mest med formar som han först tillverkade och sedan gjordes modellen i den. I ditt fall ser det mer ut som ett skulpturerat verk. Som du ser i tråden har jag också några modellerade. Dom mest eftertraktade är nog trots allt de som är gjorda i formar, t.ex. dom bibliska motiven som kan vara upp till 50 cm. höga, se "Moses och stentavlorna" i denna tråd. Ditt verk har jag inte sett tidigare, fint tycker jag....storlek?

                  Comment


                  • #24
                    Andres, bottenplattan är 9-10 cm som längst och höjden 13-14 cm, beror lite på var man mäter. (Har även en oglaserad mindre björn)
                    Eftersom min figur är oglaserad så har den ju med åren fått lite patina. Vet inte om man ska låta det vara eller försöka göra rent den.

                    Jag känner till Å Holms bibliska stora figurer som är jättefina.

                    Comment


                    • #25
                      Min lilla Åke Holm björn, ca 6 cm höjd, 10 cm längd.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Hej och tack för info, patina är bra, du skall låta dom vara som dom är.....björnen är jag osäker på om det är Åke som är "pappa" till. I regel Å. Holm, någon enstaka gång hela namnet. Holm, Höganäs är bröderna holm, bara holm kan vara flera andra i Höganäs, utesluter inte Åke men här med ett uns av skeptism.......

                        Comment


                        • #27
                          Ja för mig är det inte så viktigt om björnen är av Åke Holm eller inte. Den har nu i alla fall fått flytta ut från sin undangömda tillvaro till sovrumsfönstret. Så får jag se hur vi trivs med varandra.

                          Comment


                          • #28
                            Hittade denne hemske gubbe av Åke Holm (antar jag). Den lilla (13X11cm) väggreliefen kostade 25kr och då kan man ju slå till.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #29
                              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                              Hittade denne hemske gubbe av Åke Holm (antar jag). Den lilla (13X11cm) väggreliefen kostade 25kr och då kan man ju slå till.
                              Då gjorde du detsamma som gubben är i färd med att göra!
                              p-son

                              Comment


                              • #30
                                Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                                Då gjorde du detsamma som gubben är i färd med att göra!
                                Tänkte inte på det, har man liksom gubben dessutom fått en stämpel på sig nu ?

                                Comment

                                Working...
                                X