Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

För våra danska vänner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • För våra danska vänner

    Denna är vad jag förstår meget sjelden, som ni danskar säger.

    Rymmer 1/8 pot är 12 cm hög.
    På ena sidan en tjur. På motstående sida en kärve framför en lie och en räfsa.

    Enligt Danskt glas 1825-1925 är den troligen tillverkad på Conradsminde eller Mylenberg. Som jag förstår kan den då som senast vara från tiden kring 1863.
    Bifogade filer

  • #2
    Den rackarn var jag så nära att inhandla i Nora, tyckte att den var riktigt skön att hålla i. Prioritering blev annorlunda, så den fick ligga kvar. Så den är dansk, kul att lära sig något i värmen.......

    Comment


    • #3
      Den e då igge dansk den e spansk. Hade den varit dansk så skulle det varit en avbildad sosia.

      Comment


      • #4
        Det dröjde ett tag innan jag fattade vad en sosida var.
        Men nu är jag helt på det klara med det.

        Jag drar mig till minnes när jag och min sambo var i djupaste Dalsland och skulle hämta just en sosida. Under vägen ned frågade hon mig flera gånger om grisen skulle ha huvet kvar. Jag svarade att det tror jag inte, vad skulle vi ha det till.

        När vi väl rullade in på den leriga gårdsplanen fick hon se en gris som hängde upp och ned med en grov järnstång instucken bakom hälsenan. Bara den åsynen räckte för att min i stan uppväxta sambo skulle börja fundera.

        Droppen som fick bägaren att rinna över kom då hon upptäckte att grisen mycket riktigt hade huvudet kvar och hela grisen var dessutom kluven längs med. Åsynen av detta fick henne att med taktfulla steg börja gå från denna makabra plats. Bonden som sålde grisen trodde hon var tokig.

        Comment

        Working...
        X