Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal tårtspade i äkta silver

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Gammal tårtspade i äkta silver

    Någon som kan något om denna tårtspade. Den är från Danmark, gått i arv i flera generationer.
    Den är i äkta silver om jag förstått saken rätt och som framgår av stämpeln bak är den handgjord.
    Bifogade filer
    Last edited by Prisanne; 2009-06-11, 22:03.
    Det är aldrig försent att ge upp!

  • #2
    Ursprungligen postat av Prisanne Visa inlägg
    Någon som kan något om denna tårtspade. Den är från Danmark, gått i arv i flera generationer.
    Den är i äkta silver om jag förstått saken rätt och som framgår av stämpeln bak är den handgjord.
    Den runda stämpeln ser ut att ha tre torn i sig, stämmer det?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Äjth! Jaaaaa! Det stämmer alldeles utmärkt....Tre torn...Liksom att det är en liten rund nedsänkning med något som jag tolkar som en signatur
      Det är aldrig försent att ge upp!

      Comment


      • #4
        Tre torn ska visst stå för riktigt silver, 2 torn för nysilver. Hose tittar nog in och hjälper dig med den andra runda stämpeln. Diska skeden i rejält varmt vatten och en tandborste så att resterna av gammalt polermedel försvinner, det blir snyggare så och så kanske det går lättare att tyda stämpeln.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          ja der hvor det er hvidt - der står 2 cifre - hvilke?

          og dette er markers mark - eller sikkert guardein.

          håndsmedet ?? ja de skriver det, men den er lavet på en sølvvarefabrik og derefter har en sølvsmed sat hammermærker på den ikike at den bliver dårligere af det, men håndsmedet som 1700 og frem til 1850 det er den ikke.
          Bifogade filer
          Last edited by hose; 2009-06-11, 22:30.

          Comment


          • #6
            Siffror och signatur

            Där står siffrorna 43 och när det gäller det som jag tolkar som en signatur verkar det vara ett S eller ett S och ett J i bakgrunden....Fick ta fram putsmedel samt förstoringsglas...för att kunna se....Vet inte om det är stämplingen som är dålig eller mina ögon som har blivit gamla...
            Bifogade filer
            Det är aldrig försent att ge upp!

            Comment


            • #7
              Det låter som Jens Sigsgaards monogram. Han var stadsguardein (kontrollmästare) i Köpenhavn (1932-1960). Mästarstämpeln verkar lysa med sin frånvaro.

              Comment


              • #8
                Tjaaa...det låter som ni löst frågan åt mig.....Tack...Kollade och kunde bara konstatera att ovanstående stämmer...
                Det är aldrig försent att ge upp!

                Comment


                • #9
                  og der er ingen mester. Det er sjovt nok når nu den er håndlavet. Men det er som jeg skrev tidligere - import til Danmark af halvfabrikata - som efterfølgende er prøvet i Danmark og færdiggjort.

                  43 betyder 1943.

                  Comment


                  • #10
                    Tusen tack återigen! Och med årtalet har jag också fått löst frågan om ungefär hur många generationer den kan ha gått i arv...Vi räknade ut att farmor måste fått den i 40-årspresent. Hon föddes 1903. Tårtspaden har sedan gått via min pappa och nu till mig. Kul.
                    Det är aldrig försent att ge upp!

                    Comment


                    • #11
                      og så er det fantastisk - den får en historie og bliver dermed speciel for dig. Dine børn får den en dag - husk at bruge den. Den bliver kun smukkere af at blive brugt.

                      Comment


                      • #12
                        Ja, det har du rätt i....Så sant och så klokt....Och det skulle inte falla mig in att bara låta den ligga oanvänd...Vackra ting ska brukas....
                        Det är aldrig försent att ge upp!

                        Comment

                        Working...
                        X