Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sparbössa av Stig Lindberg?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Sparbössa av Stig Lindberg?

    Hej ärade experter!
    Två frågor: Är det Stig Lindberg som har designat denna sparbössa? På Tradera påstås ofta detta. Och den andra frågan: Är det någon som vet hur man öppnar den? Den verkar väldigt barnsäker Trodde det bara var att vrida delarna rätt så det stämmer med land, kläder och mynt. Men det funkar inte och jag vågar inte ta i... någon som vet?

    /Archie
    Bifogade filer

  • #2
    Nej. Det är inte Stig Lindberg.
    Det ska gå att öppna när alla delar passar ihop. Vill minnas att man ska kunna föra ner en tunn sticka genom ett hål genom alla delar när de är i rätt läge.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      Eken symboliserar stabilitet och trygghet. Banken hette Sparbanken som vartefter bytte namn till ”Förste sparbanken”. Eken byttes ut småningom till en kärve som symboliserade rikedom.
      När banken integrerade sig med länsförsäkringar antog det namnet ”Swedbank”. Man har också tagit tillbaka eken i bronserad form. Nu finns kärven igen efter en ihopslagning med jordbruksbanken.
      Under "ekens tid fanns mottot "Familjebanken".

      Comment


      • #4
        http://i538.photobucket.com/albums/f...l/IMG_2189.jpg

        Så här öppnar man min, men det kanske är olika "koder". Som sagts tidigare ska det lilla hålet i locket fortsätta genom hela sidan på bössan när den är i rätt läge.

        Jag har inte tänkt på att den kan vara värd något, eftersom jag har haft den så länge jag kan minnas. Mitt exemplar är ju också lite luggslitet. Men vad brukar de gå för på Tradera?
        Last edited by alberte78; 2010-03-01, 14:19.

        Comment


        • #5
          Sååå underbart att få se den igen! Jag hade en sån som barn, tror det var sent 60-tal när jag fick den. Jag lärde mig så småningom hur man öppnar den och får ut pengarna också

          En tunn strumpsticka ner genom det lilla, lilla hålet, genom alla nivåerna, så kommer man rätt till slut och kan öppna den.

          Comment


          • #6
            Finns med blå eller röd plast.

            Comment

            Working...
            X