Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Glas med bubbla i foten - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glas med bubbla i foten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Pippi glas antar jag, tung som attan, spikrakt och helt innesluten bubbla, tunna fina väggar.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #32
      Äjth: Om du har fler glas och jämför dem... är det olika storlek på bubblan, kan själva foten också skilja sig... eller är glasen identiska?
      Jag har 4 glas som är spikraka men där de i par har samma utseende på klumpen (foten) men i varje par har de olika stora bubblor. Skumma glas jag har :-) De är dock lika höga och med samma diameter.

      Comment


      • #33
        Ursprungligen postat av eikei Visa inlägg
        Äjth: Om du har fler glas och jämför dem... är det olika storlek på bubblan, kan själva foten också skilja sig... eller är glasen identiska?
        Jag har 4 glas som är spikraka men där de i par har samma utseende på klumpen (foten) men i varje par har de olika stora bubblor. Skumma glas jag har :-) De är dock lika höga och med samma diameter.
        Diam: 65 mm. De är planslipade i botten. Glasen varier ju i botten, både vad gäller bubblans storlek och höjden på glasmassan i botten eftersom de är blåsta. Vikten är 450 gram styck!!
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #34
          Kanske är pippiglas jag har ändå då!? Någon som vet ifall det finns ett pippi-glas med höjden 13,5 cm och diameter 5,3 cm?

          Comment


          • #35
            Ursprungligen postat av eikei Visa inlägg
            Kanske är pippiglas jag har ändå då!? Någon som vet ifall det finns ett pippi-glas med höjden 13,5 cm och diameter 5,3 cm?
            Ja det finns det! samma höjd som det på min bild.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #36
              Kosta Pippi
              Bifogade filer
              I’m a real mean bitch!

              Comment


              • #37
                Nu äntligen har jag fotat mina glas.
                Som ni ser så är skiljer sig bubblan rejält och själva klumpen (utseendet på foten) oxå lite grann oxå. Men de är lika stora, ca 13,5 cm höga och vikten verkar oxå vara samma.

                Så vad tror ni? Är det pippi?
                Bifogade filer

                Comment


                • #38
                  Javisst är det Pippi!
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #39
                    Iittala har ytterligare ett glas "Oliv" (Oliivi) designat av Markku Salo med en svart luftbubbla. Lägger till en lenk till bild. Jag återkommer snart med en fråga om mina glas också men måste ladda batteriet till kameran först så jag får med bilder.

                    Comment


                    • #40
                      Hej!
                      Jag har glas som ser ut precis som det höga, smala, till höger om karaffen på den undre bilden - 15,5 cm högt och ca 3,5 i diameter. Väger 170g. Kan det stämma med de måtten?
                      Vet någon om det även finns en "pippivas"? Foten ser likadan ut som på glasen men upptill är den trattformad, vilket gör att den ser lite billig ut...
                      Tacksam för svar,
                      Pirrayan

                      Comment


                      • #41
                        Är det här också ett Pippi-glas?
                        Bifogade filer
                        skogis

                        Comment


                        • #42
                          Ursprungligen postat av PIRRAYAN Visa inlägg
                          Hej!
                          Jag har glas som ser ut precis som det höga, smala, till höger om karaffen på den undre bilden - 15,5 cm högt och ca 3,5 i diameter. Väger 170g. Kan det stämma med de måtten?
                          Vet någon om det även finns en "pippivas"? Foten ser likadan ut som på glasen men upptill är den trattformad, vilket gör att den ser lite billig ut...
                          Tacksam för svar,
                          Pirrayan
                          Jag såg detta inlägg på en blogg:


                          Så har det varit helg igen och jag har hunnit med en hel massa loppisbesök och gjort en del fynd. Först ut blev dessa två underbara "väggbu...


                          Ägaren har hittat Pippi-glas och en vas, men denna var inte trattformad upptill.
                          http://www.porslinsbloggen.se/

                          Comment


                          • #43
                            Ursprungligen postat av Skogsmänniskan Visa inlägg
                            Är det här också ett Pippi-glas?
                            Det glaset heter Rondo och är formgivet av Wärff.
                            I’m a real mean bitch!

                            Comment


                            • #44
                              Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
                              Jag såg detta inlägg på en blogg:


                              Så har det varit helg igen och jag har hunnit med en hel massa loppisbesök och gjort en del fynd. Först ut blev dessa två underbara "väggbu...


                              Ägaren har hittat Pippi-glas och en vas, men denna var inte trattformad upptill.
                              Enligt porduktbladet finns en vas 46245 som är 195 mm hög och rak, (på anda bilden nummer 3 från höger).
                              I’m a real mean bitch!

                              Comment


                              • #45
                                Slänger in en fråga i denna tråd och ser om någon här kan svara.

                                Har glas i båda serierna Pippi och Rondo. Dock hittade jag detta föremål på en lopiis förra helgen. Vet att den inte hör till Pippi men den skulle mycket väl designmässigt kunna höra till Rondo.

                                Någon som vet?
                                Rondo, någon annan serie eller en kopia?

                                Comment

                                Working...
                                X