Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Siemens miniatyrkök - när?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Siemens miniatyrkök - när?

    Jag har en "föregångare till micron" i form av ett Siemens miniatyrkök, som nog var ett allsidigt hjälpmedel för all slags matlagning och bakning, när det begav sig.
    Miniköket är i alldeles utmärkt kondition, ligger i sin originalförpackning, som till och med har tejpen kvar, på vilken det står "Siemens". Och medföljande kokbok ger tips på olika maträtter lämpliga att laga. Ganska kul, tycker jag, att finna något i så bra skick och med lalla tillbehör.
    Men när "begav det sig"? När kom denna tingest ut på marknaden?
    Vore roligt om någon vet.
    Bifogade filer

  • #2
    Finns det inget tryckår i kokboken eller på bruksanvisningen?

    Comment


    • #3
      Nej, märkligt nog finns inget tryckår - har letat både "utan o innan" men det har de missat. Konstigt tycker jag

      Comment


      • #4
        Stilen på förpackningen ger mig en känsla av någon gång på 60-talet.

        Comment


        • #5
          Tidigare Det finns en annons på Tradera som säger 50-tal för boken.
          På bokbörsen sägs det 1936 Så något definitivt tycks inte gå att hitta.
          DG

          Comment


          • #6
            Svar på när det begavsig.

            Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
            Jag har en "föregångare till micron" i form av ett Siemens miniatyrkök, som nog var ett allsidigt hjälpmedel för all slags matlagning och bakning, när det begav sig.
            Miniköket är i alldeles utmärkt kondition, ligger i sin originalförpackning, som till och med har tejpen kvar, på vilken det står "Siemens". Och medföljande kokbok ger tips på olika maträtter lämpliga att laga. Ganska kul, tycker jag, att finna något i så bra skick och med lalla tillbehör.
            Men när "begav det sig"? När kom denna tingest ut på marknaden?
            Vore roligt om någon vet.
            Simens Miniatyr kök Fanns med som reklam i
            Husmoderns köksalmanak 1951 och 1952 jag har skälv
            två stycken.

            Comment


            • #7
              Kokboken?

              Eftersom jag just fyndat ett Siemens Miniatyrkök på SAM-hjälp i Jönköping är jag intresserad av en kopia av kokboken som finns för detta kök.
              Finns det någon intresserad?

              Comment


              • #8
                simens miniatyrkök

                Har ett Sådant som jag använder lite då och då,mest blir det sockerkakor, men Butterkakor händer också att det blir. På bruksanvisningen, som är totalt sönderbläddrad, står MAS/530312: 5000 19. 53 Svenska tryckeriaktiebolaget, Stockholm 53 1275 Texten finns längst ner på sista sidan på den 8 sidiga receptsamlingen.

                Har också den särskilda plåttillsatsen för småkakor. Den benämnes S A W A i häftet. Det är 3 plåtar som man staplar på varann och i mitten är en pinne placerad som går in i den undre och övre , provade för länge sedan den men tyckte att det blev ojämn värme så den får väl undersökas mera längre fram

                Ett varningens ord som jag ser är att man måste kolla upp att sladden fungerar som tänkt. Nätsladden kan under resans gång ha blivit ersatt mot en ojordad sådan, och används den med en sån sladd är det risker.

                På 60 talet gav Simens ut en liten trycksak om kökstillbehör dä fanns den med och kostade då 26:-

                Comment

                Working...
                X