Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okänd signatur [ID: Bekå-keramik, Birger Åström, Ås, Örnsköldsvik]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Uggla på en gren

    Utan PES och utan bild och text på baksidan hade jag aldrig fångat denna uggla.
    En trevlig liten väggplatta - 12 cm Ø. Signaturen finns under ugglan men det är väl bara den som vet, som kan tyda?
    Bifogade filer

    Comment


    • #47
      Dementi Ang Birger Åström

      Ursprungligen postat av annen67 Visa inlägg
      det är Birger Åström från Övik som gjort vasen. han hade keramikverkstad i övik.han avled i år
      Vill bara meddela att Birger Åström lever i allra högsta välmåga, han är inte död!
      Träffade honom för några veckor sedan.
      Mvh Ingrid Åsander/Fikontanten Örnsköldsvik

      Comment


      • #48
        Ursprungligen postat av Fikontanten Visa inlägg
        Vill bara meddela att Birger Åström lever i allra högsta välmåga, han är inte död!
        Träffade honom för några veckor sedan.
        Mvh Ingrid Åsander/Fikontanten Örnsköldsvik
        Välkommen till detta forum Fikontanten! Och tack för korrekt information angående Birger Åström.

        Jag passar på att visa denna 21 cm höga vas som jag haft en tid. Både signerad och etikettmärkt.
        Bifogade filer

        Comment


        • #49
          Bär av Hans Hedberg

          Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
          Visst kan Birger Åström och Hans Hedberg haft ett visst samarbete, simco.
          Detta hjortron, vilket ett likadant visats tidigare i tråden, visar i varje fall på influenser dem emellan.

          [ATTACH]115185[/ATTACH]
          Hej Bengt!

          Jag såg ditt fina bär här i tråden. Jag kan nog hjälpa dig att få mer information och värdera bäret åt dig. Jag har skickat dig ett privat mail med mina kontaktuppgifter. Håller tummarna att du ser det här!

          Mvh
          Ellinor

          Comment


          • #50
            Här en skål med vacker glasyr och med subtila blå nyanser som man även kan se på insidan. 14,5 cm Ø och 7 cm hög.
            Bifogade filer

            Comment


            • #51
              Birger Åström (1930 - 2020)

              Keramikern Birger Åström avled i början på året https://www.allehanda.se/artikel/bir...t-for-vannerna. I artikeln ges en förklaring till bokstäverna Kå i signaturen. Det var brodern Karl-Erik som var med och startade verkstaden BeKå! Här en stiliserad väggrelief med både sign och etikett. 36 x 13 cm. (Obs! Födelseåret är fel i boken Svensk Keramik under 1900-talet).
              Bifogade filer

              Comment

              Working...
              X