Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gårdagens 7 glas med midja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gårdagens 7 glas med midja

    Plockade ut ytterligheterna bland de sju glasen jag hittade på stamstället igår. Slipade och med fin midja. Gissar på ca 1850. Alla glas lite varierande med slipningarna och tjocklek på glaset. Vad skulle de kunna kalla i gamla kuranter, Punschglas utan hänkel?
    Bifogade filer

  • #2
    Hittade liknande i faksimilen för Kosta 1853. Där fanns punchglas svängda utan grepe, men inte med slipning. De fanns med och utan band runt midjan. Det fanns också dricksglas i denna form, men då större, som benämndes dricksglas svängda, tjockare för slipning. Så då är ju frågan om bruken, eller i varje fall Kosta sålde denna typ till någon annan som slipade, men det låter ju skumt när det är 1853. Eller fanns det redan då speciella glassliperier?

    Comment


    • #3
      Min gissning är att det antingen inte är Kosta, eller att den här modellen slipad kommer lite senare.
      Det är ju runt den här tiden, eller iofs lite tidigare, som glasslipningen börjar bli vanligare - och slipningen börjar komma ned i pris och bli vanligare.
      Men jag har också läst att efter Kungsholmsglasbrukets nedläggning skall slipare och gravörer i Stockholm satt upp sina egna verkstäder och slipat inköpt glas - vet inte vad som är mest troligt...

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
        Plockade ut ytterligheterna bland de sju glasen jag hittade på stamstället igår. Slipade och med fin midja. Gissar på ca 1850. Alla glas lite varierande med slipningarna och tjocklek på glaset. Vad skulle de kunna kalla i gamla kuranter, Punschglas utan hänkel?
        Ja visst är ytterligheterna härliga!! Punschglas utan grepe verkar passa bäst. Grattis.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          I en av mina kuranter står om liknande glas - punchglas, svängda, med facett.
          Limmared och Bollsjö 1863. Skall dock påpeka att deras glas är mera utsvängda (bredare) i bottnen. Så dina är nog kopior från 1967
          Dessutom ser de 2 inte ut att höra ihop. Väldigt olika stora fecetter och form!
          Last edited by Sladden; 2009-06-06, 19:49.
          Gud gjorde några perfekta huvuden,
          resten satte han hår på.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av sladden Visa inlägg
            i en av mina kuranter står om liknande glas - punchglas, svängda, med facett.
            Limmared och bollsjö 1863. Skall dock påpeka att deras glas är mera utsvängda (bredare) i bottnen. Så dina är nog kopior från 1967
            dessutom ser de 2 inte ut att höra ihop. Väldigt olika stora fecetter och form!
            Ja vad ska man säga
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
              I en av mina kuranter står om liknande glas - punchglas, svängda, med facett.
              Limmared och Bollsjö 1863. Skall dock påpeka att deras glas är mera utsvängda (bredare) i bottnen. Så dina är nog kopior från 1967
              Dessutom ser de 2 inte ut att höra ihop. Väldigt olika stora fecetter och form!
              Japp, kopior........NOT! Visst är de olika, men det är också ytterligheterna bland de sju. Det vänstra ( med längst facetter avviker mest)

              Comment


              • #8
                Sladden försöker nog lura till sig dina glas för en billig penning :-)

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                  Sladden försöker nog lura till sig dina glas för en billig penning :-)
                  Jag!?
                  Gud gjorde några perfekta huvuden,
                  resten satte han hår på.

                  Comment


                  • #10
                    Jag har också några liknande glas, H ca 72 mm, mynninen ca 65 mm, midjan ca 42 mm. Tio slipade facetter runt nedre halvan/tredjedelen. Makalöst sköna att dricka ut, man slipper dessa ständiga krockar med näsan mot kanten. Man behöver alltså inte gå omkring med en näsa som ser ut som en krockkudde.

                    Råkade också hitta ett (sannolikt) ölglas i denna stil med drygt 20 mm tjock botten, H 165 mm och 12 slipade facetter runt nedre tredjedelen. Även detta skönt att dricka ur.

                    Comment

                    Working...
                    X