Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hundra hundar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Hittade även dessa 3 små keramikvovvar. Har dock ingen aning om vem som är "pappa" till dessa, så ev kunskaper emottages tacksamt Den lilla hunden till vänster är omärkt men ser ut att vara av samma tillverkare som dess tvilling till höger.
    Bifogade filer

    Comment


    • #62
      100 hundar tack vare luchur

      Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
      lyckades hitta några av fej hundarna överst i kartongen!
      Fej har verkligen lyckats med att göra varje hund personlig. Nu är vi uppe i 99 hundar.

      .
      Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
      hittade även dessa 3 små keramikvovvar. Har dock ingen aning om vem som är "pappa" till dessa, så ev kunskaper emottages tacksamt den lilla hunden till vänster är omärkt men ser ut att vara av samma tillverkare som dess tvilling till höger.
      Har tyvärr ingen hjälp att komma med. Nu är vi uppe i 102 hundar. Grattis till nummer 100, luchur!

      Ursprungligen postat av kicki karlsson Visa inlägg
      polski owczarek nizinny
      Tack för upplysningen! Ska titta lite extra på rasen nästa gång jag medföljer hustrun på utställning.

      Avslutar kvällen/natten med tre hundtavlor. Att det är en katt med i "spelet"
      har sin naturliga förklaring. Gjorde repmånad för många, många år sedan i Karlskrona. Var ute och promenerade längs Storgatan (?) med några kamrater.
      Såg en tjej med en katt som inte hade någon svans och som dessutom var extra hög där bak. Jag frågade då tjejen om det var en manxkatt ( katt som föds utan svans). Tjejen blev superglad och tackade mig för frågan och sade:
      -Alla andra som frågar frågar om katten har fått svansen i kläm.
      Bifogade filer
      Last edited by Polsson; 2009-06-03, 22:16.
      p-son

      Comment


      • #63
        Höll på att glömma bort min trogne följeslagare sedan födsel! Ras har jag dock ingen aning om men trogen är han
        Bifogade filer

        Comment


        • #64
          Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
          Fej har verkligen lyckats med att göra varje hund personlig.
          Det är därför jag är så fäst vid hans keramik, alla olika pjäser har sitt eget uttryck oavsett om det är djur, människor eller sagofigurer!

          Comment


          • #65
            Gustavsbergshundar

            Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
            Höll på att glömma bort min trogne följeslagare sedan födsel! Ras har jag dock ingen aning om men trogen är han
            .QUOTE=luchur;108377]Det är därför jag är så fäst vid hans keramik, alla olika pjäser har sitt eget uttryck oavsett om det är djur, människor eller sagofigurer![/QUOTE]

            Tänk vad en oansenlig leksakshund kan betyda mycket för en. Nostalgi kallas det visst, men vilken tur att den finns. Att variera utseende på tex hundar, som Fej gör, tyder på konstnärlig ambition, tycker jag.

            Visar fyra Gustafsbergare från min hustrus samlingar.
            Tiken med två valpar kallar jag "Dubbel moderslycka".
            Den moderna hunden ser ut som seriefiguren Dennis hund "Rufs"?
            Trodde först att det var Lisa Larsson som låg bakom den , men hittar inte LL
            under den. Parian "Kan du inte tala?" är tillverkad 1891 och dito "Pojke och hund" lär vara skulpterad av Adéle Rudeschöld . 1896 tillverkades den på fabriken.
            Bifogade filer
            Last edited by Polsson; 2009-06-04, 16:09.
            p-son

            Comment


            • #66
              [QUOTE=Polsson;108448Den moderna hunden ser ut som seriefiguren Dennis hund "Rufs"?
              Trodde först att det var Lisa Larsson som låg bakom den , men hittar inte LL
              .[/QUOTE]

              Visst är det Lisa Larsson som är mamma till din hund. Att den inte är signerad kan vara pga att den är 2:a sorterad.

              Comment


              • #67
                Här kommer mina bidrag.
                Undrar om den svarta är en släkting till luchur´s små svarta hundar?
                En hund från Tillinge, visar även undersidan där man ser att den en gång har varit en gåva till Gustaf!? Lite kul med texten men jag har lite svårt att läsa vad det står i slutet.
                Och så har vi jakthundarna som jagar en hare på en gräddsnipa i lysterglas.
                Och två skottar från Gustavsberg.
                Bifogade filer

                Comment


                • #68
                  LiB nummer nitton i dog-boken

                  Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                  Visst är det Lisa Larsson som är mamma till din hund. Att den inte är signerad kan vara pga att den är 2:a sorterad.
                  Tack för den upplysningen, luchur, man blir klokare för varje dag tack vare "Hundra hundar".

                  Ursprungligen postat av LiB Visa inlägg
                  Här kommer mina bidrag.
                  Undrar om den svarta är en släkting till luchur´s små svarta hundar?
                  En hund från Tillinge, visar även undersidan där man ser att den en gång har varit en gåva till Gustaf!? Lite kul med texten men jag har lite svårt att läsa vad det står i slutet.
                  Och så har vi jakthundarna som jagar en hare på en gräddsnipa i lysterglas.
                  Och två skottar från Gustavsberg.
                  Välkommen till hundentusiasternas klubb "Hundra Hundar", LiB. Du skrivs in som nummer nitton i dogboken. Texten under Tillinge-hunden är grädde på moset tycker jag. Är det inte Stig Lindberg som ligger bakom Gustavsbergshundarna? Spännande dekor med hundar in action på lysterglaset.

                  Berättade i går om en positiv reaktion från en Manxkattägare och i dag inträffade en till fast då gällde det en hund. Stod utanför min arbetsplats och njöt av Mac Barens Mixture när en dam yngre än jag kom promenerande med två hundar, en valp och en äldre. Tyckte att jag kände igen öronen på valpen och frågade damen om det var en pumi. Ett brett leende vederfors mig varefter en oral förvåning frambringades. Hade man nu varit betydligt yngre och singel hade man kanske haft extra nytta av sina hundkunskaper.

                  Studerade min hustrus hundsamling lite extra idag och upptäckte då att en av hundarna var signerat med bl a SYLVAC. Gick in på nätet och fick fram följande: Scottie Mac Dog, skotsk terrier, registrerad 1932, nr 1205, 778504.
                  Här kommer han 12,7 cm hög.
                  Bifogade filer
                  Last edited by Polsson; 2009-06-04, 22:18.
                  p-son

                  Comment


                  • #69
                    Tre hundar tre olika material

                    Porslinshunden från Rosenthal har signeringen Prof. Th Kärner no 1129, vad nu det kan betyda. Glashunden som ligger på en stenplatta påstås komma från Åfors glasbruk, men jag är inte säker. Slutligen en schäfer i järn med okänd tillverkare. Såg förresten någonstans att schäfern leder ligan över flest antal hundar i landet. Inte dåligt av en tysk fårhund!

                    OJ, höll på att glömma kapsylöppnartaxen som presenterats tidigare i annan tråd. Då blir det fyra hundar istället!
                    Bifogade filer
                    p-son

                    Comment


                    • #70
                      Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                      Porslinshunden från Rosenthal har signeringen Prof. Th Kärner no 1129, vad nu det kan betyda.
                      Porslinshunden (den unga taxen) borde enligt nedanstående lista vara formgiven 1930 av Theodor Kärner http://de.wikipedia.org/wiki/Theodor_K%C3%A4rner

                      Kronologisk lista med Theodor Kärners figuriner:


                      Massor av bilder på fågel-, djurfiguriner och väldigt många hundar.
                      http://www.geocities.com/audreyfalconer/Karner.html (vv se modellnr 1109)

                      Comment


                      • #71
                        Fransk Hot Dog

                        OK, jag tvekade länge innan jag lade in de här bildarna, jag är inte ens säker på att det är en hund , vet ingenting om den här parfym-hunden men innehållet doftar iallafall 70-tal .
                        Bifogade filer
                        Slainte Mhath

                        Comment


                        • #72
                          Manga 64 nummer 20

                          Ursprungligen postat av Manga64 Visa inlägg
                          OK, jag tvekade länge innan jag lade in de här bildarna, jag är inte ens säker på att det är en hund , vet ingenting om den här parfym-hunden men innehållet doftar iallafall 70-tal .
                          Manga64! I tråden Hundra Hundar är det alltid bildvisaren som har tolkningsföreträde gällande vad bilden föreställer. Tycker du att bilden föreställer en hund, så är det en hund. På den sista bilden ser det ut som om det är en Sherlock-Holmes-hund med tanke på mössan och naturligtvis pipan. Dessutom var ju S H expert på bl a tobak och kanske även på parfym.
                          Namnet "Windjammer" som bland annat betyder lumberjacka (även segelfartyg,skuta) får mig dessutom att ställa frågan: Var det en sådan jacka
                          SH hade i filmerna?

                          Kaptenen! Tackar så mycket för de intressanta WWW-adresserna. Tänk vilken kunskapskanal Hundra Hundrar är, ja hela PES.

                          En korsstygnsschäfer, en rispudel i porslin och en annan okänd hund pockar på uppmärksamhet denna lördagsmorgon. Det gör förresten familjens hundar också. Dags för morgonpromenaden!
                          Bifogade filer
                          Last edited by Polsson; 2009-06-06, 10:49.
                          p-son

                          Comment


                          • #73
                            Tillbaka efter hundturen - hunden som symbol

                            För att ge hundpromenaden en extra krydda, tog jag med mig kameran för att dokumentera och dessutom tillföra fler hundar till tråden. Och inte bara det! Hunden som symbol aktualiseras i allra högsta grad.Här presenteras hundarna i den ordning som de kom under promenaden (gäller ej parhundarna):

                            Bild 1: Hundlatrin av nät - hund skotte. Bild 1B:signering
                            Bild 2: Dvärgschnauzerhannen Eddie till vänster och shapendoesdito till höger
                            Bild 3: Hundlatrin i plåt - okänd hundras med förare -signerad
                            Bild 4: Hundlatrin i plast - okänd hundras med förare och barn- osignerad. Som framgår av bilden kan måsarna i Trelleborg varken läsa eller tyda bilder och dessutom inte pricka rätt i latrinkärlet. Å andra sidan ger jag en eloge till just den måsen för att han åtminstone gjorde ett försök. Långt ifrån alla hundägare kommer så nära ett latrinkärl.
                            Bild 5: Med tanke på bilderna 1, 3 och 4 finns det all anledning att tvätta händerna efter turen. Efter tvagningen användes "mojängen" på bild 5.
                            Bifogade filer
                            Last edited by Polsson; 2009-06-06, 10:07.
                            p-son

                            Comment


                            • #74
                              Tre skåpshundar

                              Är precis tillbaka efter morgonens första hundtur och eftersom det var samma runda, finns det ju ingen anledning att dokumentera den. För den intresserade, är det bara till att läsa mitt förra inlägg.

                              Dagens dogs dök upp i går när jag öppnade ett skåp. Dem hade jag inte sett tidigare och därför får de utgöra dagens visning. Signeringen, vilken är okänd för mig, tillhör den sittande gapande hunden. Kanske kan man använda den trebenta hunden som illustration till hur hundarna på Öland såg ut under Karl X Gustavs tid. Också har vi Stig Lindbergs skotte som har fått ovanligt stora proportioner jämfört med de andra två hundarna.

                              Undrar samtidigt var övriga PES:ares hundar håller hus.
                              Obs! Jag skäller inte, utan vara undrar.
                              Bifogade filer
                              Last edited by Polsson; 2009-06-07, 09:05.
                              p-son

                              Comment


                              • #75
                                Biskvihundar i kojan

                                För att inte hundtråden ska dö ut, får väl en annan offra sig
                                Tycker egentligen inte att de är särskilt välgjorda och dessutom är de ganska intetsägande. Skulle jag trots detta välja en favorit, blir det "moderslyckan" som ändå uttrycker något. Att det händer lite grand mellan hundarna på bild ett, är ju min förtjänst eftersom jag arrangerat dem så. Övriga hundar ser ut som foton från "den gamla goda tiden" ,dvs sitt absolut stilla annars blir det suddigt.

                                Jag skulle bli hundrafalt glad om det dök upp andra hundar än från Kennel polsson.
                                Bifogade filer
                                Last edited by Polsson; 2009-06-08, 20:39.
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X