Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hundra hundar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
    mina keramik hundar av fej, folke o elsa jernberg, mariestad är nedpackade i väntan på ett nytt och större vitrinskåp och kan tyvärr inte visas just nu. Skickar med en bild på min livs levande vovve balder istället. Han är en blandning av fransk bulldogg och dvärg pincher.
    Det måste väl vara bulldoggen som är pappan till den charmiga hunden?
    Blev minst sagt överraskad när jag läste ditt inlägg, luchur. Igår hittade jag en hund till i hemmet och upptäckte att den var signerad. Slog upp boken "Svensk keramik under 1900-talet" och läste för första gången om Fej.

    ,
    Ursprungligen postat av äjth Visa inlägg
    visst är det väl en gris???

    Här är mitt bidrag:
    Det är surmasen som bestämmer om det är en hund eller gris. Din hund, äjth, vill jag inte kalla vacker utan istället respektingivande . Är den av gips?
    Jag drar fram stol nummer 15 till dig.

    Ursprungligen postat av kaptenen Visa inlägg
    med en uppfodrande blick ber jag om medlemskap för dessa tre jyckar.

    Skotte i elfenben med bärnstensplatta.

    Foo dog i famille verte

    fransk bulldog (detalj från ett askfat i kristall och silver tillverkat av martin mayer i mainz)
    Att "snida" en hund i elfenben måste vara ett konstsstycke. Är Martin Meyer en "kändis"? Dina hundar är välkomna till kojan och du till klubben, Kaptenen.
    Du är den 16:e medlemmen.

    Också till hundarna:
    Den charmiga hunden med fladdrande öron är Fej-hunden. Lillhunden intill tändsticksasken är 2,9 cm. Hundtrion är sannolikt schnauzrar.
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2009-06-03, 18:24.
    p-son

    Comment


    • #47
      Fler hundar!

      En del vovvar jag haft eller har.
      Söffe
      Bifogade filer

      Comment


      • #48
        Idag var det några bortglömda hundar som ivrigt pockade på uppmärksamhet.
        Den första är Stockholms Glasbruk. I övrigt vet jag inte.
        Bifogade filer

        Comment


        • #49
          Par i hundar

          Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
          En del vovvar jag haft eller har.
          Söffe
          Välkommen i gänget, Söffe, nummer sjutton!
          Glashunden tycker jag är mest intressant av dina hundar. Är den från Ronneby? Vi börjar närma oss 100 hundar. Med dina står räkneverket på 68.

          Eftersom du presenterade en del parhundar kör jag i samma spår.
          Läste någonstans att det ofta var sjömän som hade parhundar med sig hem till sina fruar som presenter. Läste också att när mannen var hemma stod hundarna i fönstret vände inåt rummet , medan när mannen var på sjön tittade de ut genom fönsterrutan. Då var det fritt fram för älskaren! Eller var det tvärtom?

          Nu är vi uppe i 76!
          Bifogade filer
          p-son

          Comment


          • #50
            Hundar på jakt efter något

            Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
            Idag var det några bortglömda hundar som ivrigt pockade på uppmärksamhet.
            Den första är Stockholms Glasbruk. I övrigt vet jag inte.
            Visst ska dina hundar vara med i flocken, Kecke! Den första hunden tycker jag är väldigt charmig och dessutom är det ju kul att veta var den är avlad.
            Den sista hunden får mig att dra på smilbanden.

            Att man kan skoja till det med hundar, tycker jag att även min hustrus biskvihund visar. Eftersom han är jägare, får han sällskap av tre andra med samma profession.

            Nu är vi uppe i 83 hundar!
            Bifogade filer
            p-son

            Comment


            • #51
              Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
              Det måste väl vara bulldoggen som är pappan till den charmiga hunden?
              Blev minst sagt överraskad när jag läste ditt inlägg, luchur. Igår hittade jag en hund till i hemmet och upptäckte att den var signerad. Slog upp boken "Svensk keramik under 1900-talet" och läste för första gången om Fej.

              ,
              Det är surmasen som bestämmer om det är en hund eller gris. Din hund, äjth, vill jag inte kalla vacker utan istället respektingivande . Är den av gips?
              Jag drar fram stol nummer 15 till dig.


              Att "snida" en hund i elfenben måste vara ett konstsstycke. Är Martin Meyer en "kändis"? Dina hundar är välkomna till kojan och du till klubben, Kaptenen.
              Du är den 16:e medlemmen.

              Också till hundarna:
              Den charmiga hunden med fladdrande öron är Fej-hunden. Lillhunden intill tändsticksasken är 2,9 cm. Hundtrion är sannolikt schnauzrar.
              De röda schnauzrarna gick raka vägen in i hjärtat. Keckes plunta, charmerande.
              Min bulldog är i tenn och nej, inte för kragknappar, utan med olja i burken och en veke i munnen tänder den cigarren din.
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • #52
                Fyra hundar

                Här är våra fyra hundar. En i gips och tre gjorda av päls.
                Bifogade filer

                Comment


                • #53
                  Fler vovvar

                  "Välkommen i gänget, Söffe, nummer sjutton!
                  Glashunden tycker jag är mest intressant av dina hundar. Är den från Ronneby? Vi börjar närma oss 100 hundar. Med dina står räkneverket på 68."

                  Glashunden är från Gränna! och här kommer ytterligare tre.
                  Den första är från Goebel, den andra kan vara engelsk och den tredje är bara gammal.
                  Söffe
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #54
                    Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                    Är Martin Meyer en "kändis"?
                    Jag vet faktiskt inte så mycket mer om Martin Meyers silverproduktion än att han anlitade några riktigt stora formgivare; arkitekten m.m. Peter Behrens, konstnären m.m. Hans Christiansen och inredningsarkitekten m.m. Patriz Huber.

                    Comment


                    • #55
                      Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
                      "Välkommen i gänget, Söffe, nummer sjutton!
                      Glashunden tycker jag är mest intressant av dina hundar. Är den från Ronneby? Vi börjar närma oss 100 hundar. Med dina står räkneverket på 68."

                      Glashunden är från Gränna! och här kommer ytterligare tre.
                      Den första är från Goebel, den andra kan vara engelsk och den tredje är bara gammal.
                      Söffe
                      Den som bara är gammal gillar jag!
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                      Comment


                      • #56
                        Ursprungligen postat av Kicki Karlsson Visa inlägg
                        Här är våra fyra hundar. En i gips och tre gjorda av päls.
                        Välkommen till hundrahundarklubben, Kicki Karlsson! Att det är vallhundar du visar på bild, är jag nästan hundra på, men vilken är rasen? Du får koja nummer 18.

                        Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg

                        Glashunden är från Gränna! och här kommer ytterligare tre.
                        Den första är från Goebel, den andra kan vara engelsk och den tredje är bara gammal.
                        Söffe
                        Den engelska hunden, bringaren, är en fantasifull skapelse. Tänk vad hundar kan användas till mycket. Knarkhundar, ledarhundar, hällupphundar.....

                        Här kommer en leksakshund av märket Steiff. Knappen i örat är fabrikens signum.
                        Nu är vi endast nio hundar från hundra!
                        Bifogade filer
                        Last edited by Polsson; 2009-06-03, 22:00.
                        p-son

                        Comment


                        • #57
                          Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                          Att det är vallhundar du visar på bild, är jag nästan hundra på, men vilken är rasen?
                          Polski Owczarek Nizinny

                          Comment


                          • #58
                            Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                            Det måste väl vara bulldoggen som är pappan till den charmiga hunden?
                            Blev minst sagt överraskad när jag läste ditt inlägg, luchur. Igår hittade jag en hund till i hemmet och upptäckte att den var signerad. Slog upp boken "Svensk keramik under 1900-talet" och läste för första gången om Fej.

                            Också till hundarna:
                            Den charmiga hunden med fladdrande öron är Fej-hunden. Lillhunden intill tändsticksasken är 2,9 cm. Hundtrion är sannolikt schnauzrar.
                            Polsson: Nej pappan till Balder är dvärgpincher.. ser du inte att han fått det vackra från mor sin frallan

                            Din Fej hund finns med i min samling och tillhör en av de charmigare. Har samlat Fej i ca 23 år och börjar få i hop en ganska stor samling, men blir lika glad varje gång det dyker upp en för mig ny bekantskap! Skall se om jag inte kan luska reda på några av vovvarna o ta kort på.

                            Comment


                            • #59
                              Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                              Visst är det väl en gris???

                              Här är mitt bidrag:
                              Håller med dig lite om att den har lite svinaktiga drag men jag tror att det är tänkt att vara en spets ,kanske en lapphund.
                              Kan ju ha ingått i en skuren sames följe, vem vet?
                              Din lilla tjockis var nog mer lik en gris

                              Comment


                              • #60
                                Lyckades hitta några av Fej hundarna överst i kartongen!
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X