Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hundra hundar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tax...

    Hallå Lars,
    KG hade också en svarting, Fatima, men hon hade betydligt längre ben. Uppvaktade henne i Saltis utan framgång.
    Gillar egentligen inte där invandrarna från Danmark, men den här är söt.... so long
    Kim

    Comment


    • Har inte mycket i hundväg, men den här hittade jag på loppis nyss - tänkte sonen kunde få den.Click image for larger version

Name:	20160928_174756.jpg
Views:	1
Size:	62,6 KB
ID:	563590
      Antar att den är från sekelskiftet 1900 ungefär. Skall man tro tysk eller? Bara ett inristat 18 undertill.


      Jaha - den blev upp och ned...

      Comment


      • Hello,
        Min första tanke gick till din avatar, Staffordshire, England, men jag känner inte igen valpen med bollen. Så mycket är nog klart att förebilden kom från England, en bild på undersidan skulle underlätta härkomst och ålder. Gissar sent 1800-tal av sockeln att döma. Vilket material?... so long...

        Comment


        • Jo visst finns det likheter med Stafforshire men massan är frittporslin.Click image for larger version

Name:	20160929_172727.jpg
Views:	1
Size:	35,5 KB
ID:	563595

          Comment


          • Bra, tror också på Tyskland, där var man snabba på att kopiera. Figuren i original stammar från mitten av 1800-talet..
            So long...

            Comment


            • Inte köpta på en bordell utan insmugna i en s.k. fyndlåda fanns ett par hundar som jag egentligen inte är så förtjust i. Så jag får väl göra mig av med dem. Men först visa på PES! Från en annan hund är en text från Burleigh om Staffordshire dogs där det framgår att dessa tröstare med mänskliga ögon ursprungligen tillverkades 1810 - 1880. http://precisensan.com/antikforum/sh...figurer/page25
              Jag passar på att visa par pudlar som Lisa Larson gjorde 1963. De har bott hos oss en längre tid och är väl en parafras på en parafras på ........ fohundar eller är det lejon?
              Bifogade filer

              Comment


              • Hallå Lars,
                Fina jyckar, men inte så gamla. Sälj. Lisa L:s lär jag aldrig förälska mig i. Smaken är liksom baken.... Vin och vatten.
                Kul att du lyfter den här gamla tråden.
                So long
                Kim
                PS Vinprovning i Onsalas museum, Skickar ett PM om jag nu hittar den igen.

                Comment


                • Har inte haft några Staffordshirehundar tidigare så när jag hittade två som var ganska trevliga och inte så dyra idag passade jag på. Inget par utan två olika sittande åt samma håll men får ju på det sättet med två varianter.Click image for larger version

Name:	20170609_195942.jpg
Views:	1
Size:	64,6 KB
ID:	565631

                  Upp och ned... Få se om jag kan få den roterad senare i kväll.

                  Comment


                  • Vem är äldst????

                    Hello HgF
                    Off record. (Jycken till vänster är en gammal modell, ca 1850, seglivad och "probably collier". Den andra finns inte med i Hardings dyra böcker). Grattis hälsar Morry.
                    so long
                    kim

                    Comment


                    • Click image for larger version

Name:	hundar.jpg
Views:	1
Size:	63,6 KB
ID:	565653

                      Nu kommer slutligen vänd bild. Jag passade på att titta och tyckte Staffordshire verkade ha en hund som var mycket snarlik den högra. Har dock inte hunnit detaljjämföra dem än.

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                        [ATTACH]163513[/ATTACH]

                        Nu kommer slutligen vänd bild. Jag passade på att titta och tyckte Staffordshire verkade ha en hund som var mycket snarlik den högra. Har dock inte hunnit detaljjämföra dem än.
                        Hej!

                        Jag hittade några hundar i min samling som påminner om dina men ändå inte. Det finns så otroligt många variationer! Den första bilden påminner kanske om din högra hund men detta är en större storlek. Den andra bilden föreställer flera olika storlekar som påminner om din vänstra hund.

                        Hälsningar S
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Att visa en pudel är en sak men att göra en pudel är något helt annat. Men SYCO har gjort denna pudel någon gång 1950 - 60- tal och då visste man nog inte vad det skulle komma att betyda
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Blev faktiskt en hund till idag, har väl egentligen fyllt behovet men den var liten och behändig (13 cm hög) och kostade bara en tjuga så jag kunde inte låta bli.Click image for larger version

Name:	20170625_180649.jpg
Views:	1
Size:	55,7 KB
ID:	565732
                            Last edited by FBQ; 2017-06-25, 19:44.

                            Comment


                            • Blev hund idag igen, tyckte bläckhornet hade charm och för 25 kronor fick det följa med hem. Känns utifrån modet som 1850- eller 1860-tal. Fältspatsporslin. Märkt med romersk II:a på lockets insida och målat 770. framför sanddosa och bläckhorn. Tysk den här också?Click image for larger version

Name:	20170930_160400_001.jpg
Views:	1
Size:	50,7 KB
ID:	566382

                              Comment


                              • Trycker på gilla knappen

                                Comment

                                Working...
                                X