Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

6 sølv teskeer - råd omkring rengøring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • 6 sølv teskeer - råd omkring rengøring

    Jeg købte idag 6 teskeer sølv, stemplet HP. De to er godt nok stemplet ved siden af hinanden, men som to bogtaver. Og sådan en optræder ikke i den danske sølvbibel. Alle har ejerinitialer P & F Thomsen 1868 så danske er de. Stemplingen er som dansk provinsstempel skal være (på den tid) når de 6 skeer tilsammen kun vejer 60gram. Ganske tynde og fine skeer med tidstypisk blomster ornamentation på forsiden.

    Mit spørgsmål er - de er snavsede som bare. Jeg har idag pudset og pudset brugt pudsecreamen Silvo og skiftet klud hele tiden - hver gang klud er sort så ny klud.
    Skeerne føles ikke glatte, men nuprede som om der stadig sidder noget. Og det gør der. Jeg har heller ikke fået det sidste sorte af endnu. Er også bange for at bøje dem - de er meget tynde.
    Hvad kan jeg bruge for at få svavset af og skeerne blanke og glatte?

  • #2
    I fallet som ovan skulle jag använda skedvatten, inte för starkt och inte för svagt, lagom är alltid bäst.
    Du tror inte dom är försilvrade tennsedar?
    6st a 60g låter ju lätt och lagom.
    Använd svart trasa från något kjoltyg tidigt 20-tal så behöver du inte byta trasa så ofta.
    Var på ett utomordentligt gott humör just så här i detta nu, så att dela med sig av sina erfarenheter känns extra glädjande.
    För att inte tala om glädjen att "se" din Hose.

    Comment


    • #3
      skedvatten der var et ord jeg ikke lige fatter - joke eller seriøs?
      Det er 60+ gram tilsammen 10 gram pr styk. Det er sølv og stemplet er også godt nok.
      De bliver også blanke som de skal, men jeg kan stadig mærke at der sidder noget på dem - snavs og det skal af.

      Comment


      • #4
        Skedvatten är HNO3. Fått sitt namn av att man prövade just skedar med det. Om jag minns rätt så heter det typihappo på finska.

        Comment


        • #5
          Salpetersyre - ja et forsøg værd.
          Knofedt brugt medens jeg så en film virkede også. Næsten alt er væk nu.

          Comment


          • #6
            Salpetersyra (HNO3) tar säkert bort allt
            allt smuts på dina silverskedar. En nackdel
            är att även silvret löses upp i samma takt
            som smutsen.

            Comment


            • #7
              Är det bra silver så löse det inte upp något nämnvärt, det är just det som är finessen. Koppart i "silvert" försvinner sakta men säkert.
              En konc. (65%) salperersyra är bra för koll hur bra silver man har.

              Comment


              • #8
                Det er så det sølvsmeden gør når han fjerner kobberet i det yderste lag på sølvsmykket. Det giver den rene sølvfarve uden kobbertilsætningen.
                Men er det ikke noget proffer gør - amatører skal vist holde sig fra sådant.
                Iøvrigt 2 timer med pudseklude så var det meste væk. Jeg havde betalt 50kr for alle 6 med timelønnen for pudsningen - så nåede vi vist over værdien. Men de er nu blanke og klar til at indtræde i samlingen.

                Comment

                Working...
                X