Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre Nittsjö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ytterligare två "sysslingar".

    Click image for larger version

Name:	Resize of damsgård 029.jpg
Views:	1
Size:	44,7 KB
ID:	538135 Click image for larger version

Name:	Resize of damsgård 030.jpg
Views:	1
Size:	47,9 KB
ID:	538136

    Comment


    • Ett par till "bokstavsexempel", men här finns bara en av varje.

      Click image for larger version

Name:	Resize of damsgård 001.jpg
Views:	1
Size:	46,1 KB
ID:	538137 Click image for larger version

Name:	Resize of damsgård 002.jpg
Views:	1
Size:	45,9 KB
ID:	538138 Click image for larger version

Name:	Resize of damsgård 035.jpg
Views:	1
Size:	42,6 KB
ID:	538139 Click image for larger version

Name:	Resize of damsgård 036.jpg
Views:	1
Size:	43,8 KB
ID:	538140

      Comment


      • Artikel

        Här har några gånger nämnts en artikel i Antik & Auktion. Det är jag som har skrivet den och jag bor inte så långt från Nittsjö, i Övre Gärdsjö norr om Rättvik, och jag samlar på äldre Nittsjö-keramik. Era gissningar om stämplar och dylikt stämmer men när det gäller stämplar så användes de delvis parallellt tills de var utslitna. Den äldsta och svåraste att hitta är Vikarbyn. Jag har sett den bara två gånger, ena gången på auktion då jag släppte den på efterauktion till en storsamlare. På själva auktionen gick den till bara ca 300 kr, det var en stor, vacker, bukig gulglaserad kruka.
        Vad det gäller nummer under så kan man genom dessa avgöra bla när föremålen är gjorda. Men vad jag vet så är det bara en som kan avläsa detta och det är förre chefen på Nittsjö Per Löfgren.
        I Rättvik finns några storsamlare på Nittsjö men jag vill inte namnge dem här.

        Comment


        • Varmt välkommen till forumet, Inge Nilsson!

          Det skulle mycket önskvärt och efterlängtat med en sammanställning av alla stämplar och märkningar som använts, samt förklaringar till dem.
          Kanske kan Du be Per Löfgren och de samlare Du känner att slå sina kloka huvuden ihop för att sammanföra vad de vet? Det skulle vara en kulturhistorsk gärning av vikt. En del fakta kanske inte ens finns på pränt och kan därmed gå förlorade med tiden.
          En Nittsjöbok, med register och priskuranter, ja det skulle verkligen vara något att bläddra igenom.
          Annars skulle resultaten kunna läggas fram här.

          Comment


          • En rolig en som jag hittat.

            Mvh
            Emil
            Bifogade filer

            Comment


            • Mycket trevligt med Din medverkan på forumet, Inge!
              Hoppas att det bli en bestående företeelse!

              Hoppas också på ytterligare upplysningar angående Nittsjös märkning som t.ex. under vilken period "NS" användes, och om det finns några variationer på detta "NS" som gör att det närmare går att åldersbestämmma föremålen.
              De olika siffer- och bokstavsmärkningen är åtminstone för mig svår att få något begrepp om, men säkerligen går det att få ut någon information från detta?
              Även märkningen på hushållsgodset skulle vara intressant att få veta lite mer om, som t.ex. när "R/Nittsjö" användes.
              Naturligtvis hoppas jag, liksom Gideon, att det i någon form skall komma ut en dokumentation över Nittsjö och deras produktion. Förhoppningsvis går det att få familjen Löfgren att medverka till en sådan, eftersom det bör vara där som den mesta och bästa informationen finns.

              En mycket trevlig och intressant en som Du visar, Emil.
              Det bör väl vara ett verk av Erik Mornils ?

              Comment


              • Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                En mycket trevlig och intressant en som Du visar, Emil.
                Det bör väl vara ett verk av Erik Mornils ?
                Det tror jag. Någon som ser vad det står efter "Prov"? Urrg?

                Mvh
                Emil

                Comment


                • Denna mugg såg inte alls gammal ut där den stod på loppishyllan.
                  Efter en del besvär kunde jag uttyda "R/Nittsjö" på undersidan.
                  Nu har jag ingen bra koll på Nittsjös stämplingar och signeringar, men inbillar mig att denna stämpelvariant användes under början av 1900-talet.
                  Förhoppningsvis återvänder Inge till forumet och kan lämna lite upplysningar.

                  Det har ju varit lite funderingar angående detta med siffer- och bokstavsbeteckningar på Nittsjös prydnadsgods.
                  I samband med att jag skickade en förfrågan till Nittsjös ägare angående Ture Bouvins (han med ABT och troligtvis också lite inblandad i Keramisk konst Orsa) vistelse i Nittsjö, så frågade jag också om denna märkning.
                  Detta är kortfattat det svar jag fick: Siffrorna skall vara modellbeteckning och de åtföljande bokstäverna är beteckning för dekor/glasyr.
                  I bland kan även formgivarnas signatur finnas med, men då står de för sig. T.ex. JW, EM, THO.

                  Angående Bouvin, så skall han ha varit disponent för Nittsjö-fabriken några år i början av 1920-talet.

                  Comment


                  • En bild på muggen.

                    Click image for larger version

Name:	Resize of kaffekoppar 002.jpg
Views:	1
Size:	47,4 KB
ID:	539768

                    Comment


                    • Fler Nittsjö

                      Här kommer fler men är lite ovan så jag tar en i taget..Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	62,1 KB
ID:	542622Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	45,2 KB
ID:	542623

                      Comment


                      • Fler

                        Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	65,2 KB
ID:	542624Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	64,7 KB
ID:	542625Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	33,5 KB
ID:	542626

                        Comment


                        • Den sista..

                          Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	64,1 KB
ID:	542627Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	49,3 KB
ID:	542628

                          Comment


                          • Välkommen till forumet, Neapel!

                            Verkligt fina och gamla Nittsjövaser du visar upp i parad.
                            Den med hänklar, får mig osökt att tänka på Sala och UE. Vacker.

                            Comment


                            • En gammal kruka..

                              Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	39,7 KB
ID:	542635Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	16,2 KB
ID:	542636
                              Nittsjö No xx är djupstämplat i bottens ytterkant. Tyvärr så har den en nagg så början av Nittsjö är borta. Har fler äldre Nittsjökrukor men bara denna med den äldre märkningen.

                              Comment


                              • Fler gamla krukor..

                                Några av krukorna gamla tvåradiga djupstämplar.
                                Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	101,9 KB
ID:	542648

                                Comment

                                Working...
                                X