Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre Nittsjö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Tyvärr är jag nog ingen hejare på Nittsjö heller.

    Det finns väldigt lite dokumenterat om Nittsjö överhuvudtaget.
    Föremål av Jerk Werkmeister, Erik Mornils och Tomas Hellström går det ibland att identifiera genom märkning, men annars är det nog väldigt svårt att peka ut någon formgivare.

    Comment


    • #32
      Min senaste Nittsjö fyndad på Erikshjälpen.
      Ser att Bengt H. har en likadan i det första inlägget, så här kommer en liten repris
      Bifogade filer

      Comment


      • #33
        Kul med lite nytillskott till tråden.

        Tydligen måste man ut till kusten för att hitta några fynd.

        Comment


        • #34
          Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
          Kul med lite nytillskott till tråden.

          Tydligen måste man ut till kusten för att hitta några fynd.
          Ja, kom till kusten!
          Jag betalade 50:-, så den var ju inte helt gratis, som 10:- -2:- prislapparna
          man brukar se här på PES annars. Men rotar man i lådor och kartonger på små-loppisarna någon mil utanför stan så kan man hitta ett och annat roligt och udda.

          Comment


          • #35
            Är det någon som vet något om den kronologiska ordningen på stämplarna undertill? Det verkar ju finnas flera olika djupstämplar, till exempel.

            MvH
            Emil

            Comment


            • #36
              Det går lite för långt mellan gångerna jag är inne och skriver, men just nu är det mycket på jobbet om man säger så. Hade nästan tänkt denna som en gissningstävling. Själv hade jag aldrig tagit den. Tror inte jag sett denna glasyr på ett Nittsjöföremål. Svag stämpel, men den blev tydlig efter en invertering av färgerna.
              Bifogade filer

              Comment


              • #37
                Den här Nittsjö vasen har jag missat att dokumentera. Det bör väl vara Jerk även om signaturen är utsmetad i mitten. Det finns även en annan signatur till vänster som jag läser till "JS" vem det nu kan vara?

                Undrar om det kan ha varit någon form av kork/lock till den med tanke på gängorna?
                Bifogade filer
                Pes är mitt google.

                Comment


                • #38
                  Kul med lite "nya" saker på tråden.

                  Wasistdas ovanliga vas ser ju ut att ha Jerk W:s signering.
                  Jag har inte sett någon sådan tidigare och känner inte till om det ursprungligen funnits något lock till den.

                  E.B.s stiliga vas är ju också ovanlig. I varje fall har jag inte heller sett någon sådan tidigare. Men hoppas kunna göra det någon gång.
                  Jag inbillar mig att den är från den tidiga produktionen.

                  Angående Emils fråga, så är det nog bara när signeringen NS upphörde som jag tror att jag kan säga något om.
                  Enligt "dom på Nittsjö" så skall den ha upphört under tiden vid andra världskriget.

                  Comment


                  • #39
                    Några gamla ärvda Nittsjö

                    Någon som vet något om vem som drejat?
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #40
                      Hejsan !

                      Här kommer en vas/urna jag inhandlade på loppis i helgen...
                      Mäter 20 cm på höjden.
                      Ngn som vet vem som suttit bakom drejskivan?

                      mvh.Trojan
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #41
                        Vid Nittsjö, liksom vid andra keramikfabriker, förblev drejarna tämligen anonyma. Det är formgivarna som möjligen fick uppmärksamheten.
                        Kallur Erik Hansson hette i alla fall en drejare vid Nittsjö. Holger och Knut Momqvist var också drejare vid fabriken.

                        Angående Itas skålar så är det nog möjligen så att dom är formpressade.

                        Comment


                        • #42
                          Nittsjö vas eller vad kallas detta?

                          Hej, denna är ju en nittsjö förstår jag,men är den väldigt gammal eller?
                          mvh Marie Amatör
                          Bifogade filer
                          nyfiken amatör!har ni tid o lust se gärna mitt album! många frågetecken!

                          Comment


                          • #43
                            Hej marie2!

                            Din vas är formgiven av Thomas Hellström som anställdes på Nittsjö 1958.
                            Med tanke på utséendet och stämpeln skulle jag kunna tänka mig att den är från 60- möjligtvis 70-talet.

                            Den trevliga kungsfiskaren från Rörstrand, formgiven av Gunnar Nylund är en liten dyrgrip!

                            Mvh simco

                            Comment


                            • #44
                              tackar!

                              Jag tackar för hjälpen! dessa får jag nog ställa på en plats långt från små nyfikna fingrar....det kunde jag aldrig tro....bägge två och tavlan stod i ett gammalt fallfärdigt "undantag" som tillhör släkten...
                              mvh marie
                              nyfiken amatör!har ni tid o lust se gärna mitt album! många frågetecken!

                              Comment


                              • #45
                                Tror det här är den enda Nittsjö jag äger och visar den då den stämpeln inte finns med i den här tråden och för att testa hur det går att lägga in bilder.Click image for larger version

Name:	glas 002.JPG
Views:	1
Size:	60,2 KB
ID:	511278Click image for larger version

Name:	glas 003.jpg
Views:	1
Size:	41,7 KB
ID:	511279

                                Krångligare var det att få in bilder men man lär sig väl
                                Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                                Comment

                                Working...
                                X