Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre Nittsjö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Av stilen att döma är den 1920- eller 1930-tal.

    Jag tror inte den här stämpeln kommer 1917. Den finns på föremål som bör vara tillverkade före 1934 och även om dekoren kan vara gjord senare är det så vanligt att det känns det rimligt att den kommit i bruk före 1934. Troligen dock först på 1920-talet. Däremot är det helt klart att den även användes kombinerad med djupstämpel NS Sweden även efter 1934.

    Comment


    • Två till med äldre Nittsjödjupstämpel kombinerad med N.S. målad stämpel. Jag gissar att de här ligger 1925-1934 och att det faktiskt är så att målade N.S.-stämpeln förekom före 1934.Click image for larger version

Name:	20181227_182457.jpg
Views:	1
Size:	46,3 KB
ID:	570058Click image for larger version

Name:	20181227_182446.jpg
Views:	1
Size:	54,9 KB
ID:	570059Click image for larger version

Name:	20181227_182430.jpg
Views:	1
Size:	50,3 KB
ID:	570060Click image for larger version

Name:	20181227_182417.jpg
Views:	1
Size:	65,2 KB
ID:	570061

      Comment


      • !/2 Lit.

        Fin liten äldre skål från Nittsjö, trodde först den
        var finsk, påminner en del om Kera/Grankulla....
        Skålen får väl gälla för hushållsgods trots den
        vackra dekoren, märkningen R ovanför Nittsjö,
        undertill 1/2 L
        PS Liknande dekor har jag sett på dalahästar.
        Bifogade filer
        Last edited by prylsnubben; 2019-04-25, 12:52.

        Comment


        • Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
          Denna karott har jag fått nu till julen av en mycket trevlig och vänlig PES-vän.

          Stämpeln under är inte så tydlig, men i rätt ljus tycker jag mig nog se en del av ordet "NITTSJÖ".
          Dessutom finns en liknande karott (modell b) i en priskurant från Nittsjö Tegelverk.
          Ett "b" går att skymta i stämpeln samt möjligen också en 1:a, vilken anger storlek.
          Som givaren påpekat så användes denna dekor av Nittsjö och även av Sörling när han drev sin verkstad i Garpenberg efter tiden vid Nittsjö.

          [ATTACH]108454[/ATTACH] [ATTACH]108455[/ATTACH]
          Nittsjö No1
          b
          stämmer akkurat.
          Bifogade filer

          Comment


          • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            Skålen får väl gälla för hushållsgods trots den
            vackra dekoren, märkningen R ovanför Nittsjö,
            undertill 1/2 L
            PS Liknande dekor har jag sett på dalahästar.
            .....och på Bengt H.-s burk/skål inlägg 108 sid 11.

            Comment


            • Sidofångst eller bifångst är något som följer med när man egentligen är ute efter något annat... Och denna tjusiga och tidstypiska vas till form och färg från Nittsjö är ett exempel på detta! Nr 861/13 och jämför nr 104 av wasistdas http://precisensan.com/antikforum/sh...Nittsjö/page11
              Bifogade filer

              Comment


              • Ursprungligen postat av CamillaNordin Visa inlägg
                Tänkte kika om det är någon som har information om den här vasen som jag har. Är det en Nittsjö? [ATTACH]140215[/ATTACH]
                Click image for larger version

Name:	20200111_000114.jpg
Views:	3
Size:	67,5 KB
ID:	572621Click image for larger version

Name:	20200111_000114.jpg
Views:	3
Size:	67,5 KB
ID:	572621
                Bifogade filer
                Last edited by Ljusglimt1; 2020-01-11, 03:38.

                Comment


                • Har en likadan , tror den ska vara från 1934 !
                  Bifogade filer
                  Last edited by Ljusglimt1; 2020-01-11, 03:43.

                  Comment


                  • [QUOTE=PeppigaPia;216198]Loppade min första Nittsjö-vas idag Hade det inte varit för etiketten, så hade jag inte kunnat luska ut det. Kan tyda ett svagt "NS" ristat i botten. Tolkar jag signaturer.se rätt, så borde min vas vara tillverkad mellan 1917 och 1934?
                    Vad är det mer som är kluddat under den? Något nummer eller en signatur?
                    Last edited by Ljusglimt1; 2020-01-11, 03:39.

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av CamillaNordin Visa inlägg
                      Tänkte kika om det är någon som har information om den här vasen som jag har. Är det en Nittsjö? [ATTACH]140215[/ATTACH]

                      Har en nästan likadan ,jo det är Nittsjö NS står för Nittsjö !
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • [QUOTE=Ljusglimt1;281081]
                        Ursprungligen postat av PeppigaPia Visa inlägg
                        Loppade min första Nittsjö-vas idag Hade det inte varit för etiketten, så hade jag inte kunnat luska ut det. Kan tyda ett svagt "NS" ristat i botten. Tolkar jag signaturer.se rätt, så borde min vas vara tillverkad mellan 1917 och 1934?
                        Vad är det mer som är kluddat under den? Något nummer eller en signatur?
                        Signaturer har delvis fel, delvis tolkar du fel.

                        Stämpeln som sägs vara före 1917 är det inte. Möjligen fanns den före 1917 men toligen introduceras den då. Den är i bruk alla fall fram till 1934.

                        Mäkningen som sägs vara 1917- är en målad märkning, den används på föremål både före och efter 1934, vanligen kombinerad med en inpressad stämpel. Jag är osäker om den verkligen varit med sedan 1917. Din märkning är den som anges ha använts från 1934. Det verkar stämma. Den skall ha ersatts av den kursiva stämpel (en tryckt stämpel) 1947. Det kan kanske stämma. Jag har sett saker NS Swedenstämpel som köpts nya efter det men det kan ju vara sådant som brännts en tid innan det lämnat fabriken och sedan stått i butik en tid.

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av CamillaNordin Visa inlägg
                          Tänkte kika om det är någon som har information om den här vasen som jag har. Är det en Nittsjö? [ATTACH]140215[/ATTACH]

                          Så kul har en likadan som jag har köpt på loppis, Jag har inte kvar etiketten på min endast en liten bit , har sett 4 ungefär likadana som min, undrar om de är vanliga .står det H eller M på signeringen undertill, men får säga att du har den tydligaste signeringen undertill som jag sett . Undrar om de har något värde ,kanske någon som vet

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                            Det dök upp en kanna också.
                            Trevligt,har haft en likadan !

                            Comment


                            • Gammal blomkruka...

                              Hittade en blomkruka i den typiska äldre dekoren,
                              inte precis så vanliga tror jag. Har själv aldrig sett
                              annat än fat och skålar med denna dekor tidigare.

                              PS Inte så vanligt att de bevarats åt eftervärlden
                              menar jag, en gång i början på 1900-talet tillverka-
                              des dom säkert "en masse".
                              Bifogade filer
                              Last edited by prylsnubben; 2020-02-26, 13:26.

                              Comment


                              • Nittsjö 1059

                                I början på tråden visade Bengt H en vas (nr 17) http://precisensan.com/antikforum/sh...ittsj%F6/page2. Här en likadan där man bara kan skönja "...en" som kanske är slutet på Sweden? Modellbeteckning såsom 1059 finns vad jag vet inte i någon förteckning eller bok. 16,5 cm hög.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X