Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre Nittsjö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Äldre Nittsjö

    Blivit inspirerad av en annan tråd om Nittsjö att visa bilder på några äldre (1930-40 -tal) föremål därifrån.
    Bifogade filer

  • #2
    Några till.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Och ännu ett par
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Och så dessa
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Där ligger man i lä Bengt H. Jättefina saker du visar upp!!!

          Bidrar med en lampfot och en snygg blå sak.

          Click image for larger version

Name:	Nittsjö1.jpg
Views:	1
Size:	28,6 KB
ID:	474380 Click image for larger version

Name:	Nittsjö2.jpg
Views:	1
Size:	33,8 KB
ID:	474381

          Comment


          • #6
            Vilka mästerverk du visar, Mr.
            Fantastiskt fina.
            Jag har aldrig sett någon Nittsjö-lampfot tidigare. Denna var en höjdare.
            Jag har inte heller sett den blå glasyren tidigare. Kan det vara Edgar Böckman?
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Det är ju inte omöjligt att det varit en vas från början. Ingångshålet för sladden har ingen glasyr, men det känns ganska mycket som lampfotsform...så jag vet inte

              Kanske Böckman är något att söka vidare på när det gäller den blåa. Tack för det uppslaget. Jag hittar inga uppenbara ledtrådar på undersidan, mer än att den troligen har viss ålder.

              PS. Har du så mycket fina Nittsjökrukor, så får du nog se dig lite som expert ändå Bengt H, vare sig du vill eller ej

              Click image for larger version

Name:	Nittsjö-botten.jpg
Views:	1
Size:	38,2 KB
ID:	474418

              Comment


              • #8
                Drejare släng er i väggen!

                "Numera drejas inte keramiken, förutom under turistsäsongen då Kaisa Pettersson visar besökarna hur det såg ut förr i tiden då en spilkum formades ur en lerklump"

                Texten från " Samlarfavoriter från NITTSJÖ KERAMIK" Antikvärlden nr 8 2009.

                Visst kan jag förstå att de ekonomiska villkoren är annorlunda idag jämfört med förr, men det är ändå med sorg i hjärtat jag läser citatet ovan.

                Om tex B Friberg hade levt idag, hade man kunnat säga till honom:

                -Släng dig i väggen, Friberg!

                P.s
                Måste kommentera keramiken som visas på denna tråd. Många vackra charmiga pjäser som idag borde vara värda sin vikt om inte i guld så i silver
                med tanke på att de sannolikt är drejade.
                D.s
                Last edited by Polsson; 2009-07-18, 11:31.
                p-son

                Comment


                • #9
                  Fina saker, som bara väntar på en större uppskattning, herrar Bengt H. och Mr.!
                  Får blygsamt bidra med en hänkelvas med kurbitsmåleri, av Erik Mornils (sign. EM).
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Återkommer här med några till bilder på äldre Nittsjö.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Hej!
                      Kul att se den röda/grå vasen i Bengt H.s tredje inlägg.
                      Denna måste vara en kusin till den.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Ja, simco, nog måste dom vara kusiner, eller i varje fall tremänningar.

                        Några till "NS". (förutom en).

                        Den sista har en ovanligare signering. Tror att den är riktigt gammal.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Ett par ytterligare.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Hej alla Nittsjö,

                            Vill ni kan jag åka upp till Nittsjö fabrik (9 km) hemifrån. Samt fota och tala med ägaren för att få mer information. Fina alster ni visar.
                            ________________________________________________________________________
                            "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                            så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                            Då måste man ju nedvärdera nuet."

                            Comment


                            • #15
                              Fantastiskt kul och intressant, Rubus, om du kan åka upp till Nittsjö och pumpa dom på information om verksamheten och då även ta bilder på nytt och gammalt.
                              Det tror jag att det är fler än jag som tycker.

                              Några till bilder. Krukan, som är märkt "R/Nittsjö" har jag nog visat tidigare på en annan tråd.
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X