Sidan 20 av 20 FörstaFörsta ... 10 17 18 19 20
Resultat 191 till 194 av 194

Ämne: Äldre Nittsjö

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    [QUOTE=Ljusglimt1;281081]
    Citat Ursprungligen postat av PeppigaPia Visa inlägg
    Loppade min första Nittsjö-vas idag Hade det inte varit för etiketten, så hade jag inte kunnat luska ut det. Kan tyda ett svagt "NS" ristat i botten. Tolkar jag signaturer.se rätt, så borde min vas vara tillverkad mellan 1917 och 1934?
    Vad är det mer som är kluddat under den? Något nummer eller en signatur?
    Signaturer har delvis fel, delvis tolkar du fel.

Stämpeln som sägs vara före 1917 är det inte. Möjligen fanns den före 1917 men toligen introduceras den då. Den är i bruk alla fall fram till 1934.

Mäkningen som sägs vara 1917- är en målad märkning, den används på föremål både före och efter 1934, vanligen kombinerad med en inpressad stämpel. Jag är osäker om den verkligen varit med sedan 1917. Din märkning är den som anges ha använts från 1934. Det verkar stämma. Den skall ha ersatts av den kursiva stämpel (en tryckt stämpel) 1947. Det kan kanske stämma. Jag har sett saker NS Swedenstämpel som köpts nya efter det men det kan ju vara sådant som brännts en tid innan det lämnat fabriken och sedan stått i butik en tid.

Arrow

Citat Ursprungligen postat av CamillaNordin Visa inlägg
    Tänkte kika om det är någon som har information om den här vasen som jag har. Är det en Nittsjö? Bifogad fil 140215

Så kul har en likadan som jag har köpt på loppis, Jag har inte kvar etiketten på min endast en liten bit , har sett 4 ungefär likadana som min, undrar om de är vanliga .står det H eller M på signeringen undertill, men får säga att du har den tydligaste signeringen undertill som jag sett . Undrar om de har något värde ,kanske någon som vet

Red face

Citat Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
    Det dök upp en kanna också.
    Trevligt,har haft en likadan !

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009

Gammal blomkruka...

Hittade en blomkruka i den typiska äldre dekoren,
    inte precis så vanliga tror jag. Har själv aldrig sett
    annat än fat och skålar med denna dekor tidigare.

PS Inte så vanligt att de bevarats åt eftervärlden
    menar jag, en gång i början på 1900-talet tillverka-
    des dom säkert "en masse".
    Bifogade bilder Bifogade bilder    
    Senast redigerat av prylsnubben den 2020-02-26 klockan 12:26.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •