Sidan 1 av 30 1 2 3 4 11 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 298

Ämne: Svininventering

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008

Svininventering

Håller på och röjer här och var i huset och upptäckte då en massa svin i keramik och trä och tänkte då: En svintråd på PES hade varit kul!

För ett antal år sedan hjälpte jag min son att renovera ett hus från 1800-talets början och som hade renoverats någon gång på 50-talet. I hålrummet mellan väggarna och snedtaket på övervåningen hittade vi allt möjligt: gamla kopparlampor, tomma kakaopaket, skrivskolböcker från 1950-talet m.m samt denna gris. Vi hade aldrig sett en sådan gris förr, men fick så småningom reda på hur "värdefull" den var.

Ska bli spännande att se hur många grisar som kommer att visas på tråden inom en vecka?
    Bifogade bilder Bifogade bilder          
    Senast redigerat av Maria den 2015-09-19 klockan 19:12.
    p-son

Det var mig en rarer nasse..

Shoppoholic Tingelings avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Släppte ut de här rara grisarna på grönbete idag! Sparbössor från Gustavsberg.

Shoppoholic Tingelings avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    En glasgris med en peng i magen, inte så gammal.

Reg.datum
    feb 2008

Tre svin i svinottan

Citat Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
    Släppte ut de här rara grisarna på grönbete idag! Sparbössor från Gustavsberg.
    Dina grisar ser ut att må superbra. Ute i det fria ska de vara inte inlåsta i stian.

Citat Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
    En glasgris med en peng i magen, inte så gammal.
    Med tanke på en enda peng i grisen, kan man kanske misstänka ett visst svinn.

Det var inga svindlande summor jag betalade för mina två grisar. Den gröna som visats tidigare på annan tråd kommar sannolikt från Danmark medan den andra, som visats på "Allmogekeramiktråden" för ett tag sedan, är tillverkad av Ville Sjöholm. Skulle visat en gris till, av Ernst Christensen, men den har lyckats försvinna.
    Senast redigerat av Polsson den 2009-05-22 klockan 09:23.
    p-son

Seniormedlem Keckes avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Efter mycket letade i stian så dök den här lille glaskrabaten upp, i övrigt var det tomt.

Seniormedlem Kolmårdstrollets avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Någon spargris har jag inte men en liten grisigrisen i glas har jag. C:a 4 cm lång och 3 cm hög.

Reg.datum
    feb 2008

Fler svin i stian

Citat Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
    Efter mycket letade i stian så dök den här lille glaskrabaten upp, i övrigt var det tomt.
    Vilken söt liten gris, Kecke!

Citat Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
    Någon spargris har jag inte men en liten grisigrisen i glas har jag. C:a 4 cm lång och 3 cm hög.
    Kolmårdstrollet! Alla svin är välkomna till svininventeringen!

EC-grisen (Ernst Christensen) är 18 cm lång och är sannolikt en gång såld från Hemslöjden enär det finns etiketten "Skånsk souvenir" påklistrad.

Den andra grisen som är av gips är 4 cm lång. Efter att ha tittat på den en stund, blir jag osäker på om det är en gris. Trots osäkerheten och risken att bli anklagad för svindel, låter jag den vara kvar.

Kanske skulle vi bilda en svinklubb?
    Senast redigerat av Polsson den 2009-05-22 klockan 16:20.
    p-son

Reg.datum
    feb 2008

Loppisnasse

För ett antal år sedan inhandlades denna Guldkrokennasse på en loppis. Om jag inte missminner mig var det i Vellinge, orten som stoltserar med "Här är friheten större" vid infarterna. Grisen stod på en hylla för att markera att den
    inte var loppisprismärkt. Den hade högra sidan utåtvänd och när min hustru bad att få titta på den, vände försäljerskan den vänstra sidan utåt varvid min hustrus namn uppenbarade sig. Den är 17 cm hög och står för det mesta på en undanskymd plats i hemmet eftersom spargrislåsanordningen i botten av någon konstig anledning är söndrig.
    p-son

Reg.datum
    feb 2008

Svininfluensa gjorde tråd trög

Rubriken ovan speglar svininventeringens fyra första dagar. Endast fem medlemmar i "Nasseklubben": polsson, engelsson, Tingeling, Kecke och Kolmårdstrollet. Svinen lyser med andra ord med sin frånvaro, men samtidigt är det stimulerande med den sofistikerade Nasseklubbens närvaro.

Dagens so, som är 9 cm hög är tillverkad i lergods. Den är bronsmålad och har den egenheten att när man blåser i näsborrarna, flyger eventuella sedlar upp
    ur sparspringan. På sådant sätt slipper man att slå sönder den. Mynten då?
    Har du aldrig haft en spargris?
    p-son

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •