Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Konstig mojäng

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
    Jag tippar på att det är en snusburk för förvaring av det egentillverkade eller köpta, lösa, våtsnuset vilket sedan portionerades ut i fickdosor, allt efter behov och behag.
    Ja, varför inte med tanke på att locket är väldigt tight. Fast några snusrester eller snuslukt finns inte i burken, men å andra sidan kan den ju ha fått en annan funktion när snuset började säljas paketerat i dosor.

    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Mycket snus blir det......
    Eftersom burken rymmer 2l=2000 ml och en dosa General portion mini rymmer 50 ml, blir det 40 burkar snus vilken mängd får anses som rimlig för husbehovssnusning år 1867.
    Last edited by Polsson; 2011-02-26, 23:56.
    p-son

    Comment


    • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
      Ja, varför inte med tanke på att locket är väldigt tight. Fast några snusrester eller snuslukt finns inte i burken, men å andra sidan kan den ju ha fått en annan funktion när snuset började säljas paketerat i dosor.



      Eftersom burken rymmer 2l=2000 ml och en dosa General portion mini rymmer 50 ml, blir det 40 burkar snus vilken mängd får anses som rimlig för husbehovssnusning år 1867.
      När jag gör eget snus blir det 2,5 kg/tillfälle. Det räcker ca 3 mån. för mig och där ligger väl hållbarhetsgränsen, ungefär.
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

      Comment


      • Hejsan.

        Detta får mig att tänka på några gamla orginal som jag träffat i mitt liv. Vissa av dessa "snusgubbar" hade nog en enorm åtgång av snus.
        Man såg nästan aldrig att dom la ut snusen utan dom fyllde bara på, vilket innebar att dom, som man säger, åt snus i ordets rätta bemärkelse.

        Så, STORA burkar var nog av nöden tvunget.

        /Urban

        Comment


        • Eftersom jag inte vet, så får jag fråga vad detta är för mojäng?
          12 x 5,5 x 3 cm. Trä och ett styvt hårt mtrl i svart och rött som troligen varit limmat men har släppt lite.
          Bifogade filer

          Comment


          • Inte för att jag har sett någon dylik förut men varför inte ställa läskvaggan på den.

            Comment


            • Kan det ha med rakning att göra Strigel

              Comment


              • Hallå Nobe,
                Visst, renrakad kan jag intyga att detta är en slipklots för att vässa rakknivar.
                Fanns på alla rakstugor och jag tror att slipmedlet var smärjelduk... so long...

                Comment


                • Tack för inläggen! Jag tror också att det är en strigel för att slipa rakknivar. Lite märkligt att när man söker på nätet kan man hitta mängder med bilder på striglar men ingen som ser ut som min.

                  Comment


                  • Jag trodde det var en kloss att sparka under dörren för att den skulle stå stilla, men säger Kim att det är för att slipa rakknivar så tror jag på det, för han vet.

                    Comment


                    • Antik Kinesisk huvudkudde modell unisex. Röda sidan för damerna och den svarta för herrarna.

                      Comment


                      • Halv Änglatrumpet

                        Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

                        Vi tar en till!

                        29 cm hög i bleckplåt (tror att det heter så).
                        Åsså "en lille".
                        Bifogade filer

                        Comment

                        Working...
                        X