Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trägubbe 1910

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Surmasen Visa inlägg
    Nog ser hon lite förvånad ut?
    Någon som känner igen snidaren?
    Alfred Gustavsson Skattlösberg Norhyttan
    Ålder kanske 1910-1930?
    Ingen aning om snidaren, men gumman är fin. Och vilken signering!

    Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
    Visst skall tråden få leva. Skall komma med några bidrag.
    Den första får bli Hälsingegruff av Å Göransson. Står så på fotplattan.Har ingen aning om vem ddene Göransson är. Blev lite dålig bild då jag inte tog mig tid att lyfta ner den från hyllan. Fler kommer.
    Tack, Ulferic! DEn där snidaren Göransson har talang, tycker jag. Speciellt de spända armarna är skickligt snidade.

    Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
    Tyvärr är gubbarna fotade så att man inte ser ansiktsuttrycken. Ser jäkligt sura ut båda.
    Denna figur vet jag lite mer om. 1956 ersattes den ursprungliga Rosenbom av en kopia gjord av bildhuggaren Karl Karlsson, Hästö-Calle kallad. Orginalet finns inne i Amiralitetskyrkan. Orginalet är gjord av bildhuggaren Kolbe. 1700-talet. Senare har Hästö-Calle skurit ett antal exakta kopior av sin kopia utanför kyrkan. Vet inte exakt antalet men det skall inte vara många han gjort. Höjden på figuren är 27 cm. Se bilder på signering.
    Rosenbom måste väl vara en av de mest kända trägubbarna! Minns inte vad pengarna som man stoppade i huvudet användes till. Var det till änkor efter sjömän eller? Kan bara tyda "fattige" på plakatet. Tack för intressant fakta om Rosenbom.
    Last edited by Polsson; 2010-01-04, 23:39.
    p-son

    Comment


    • #32
      Fågel Fenix ?

      Om den är fågel Fenix eller ej, vet jag inte. Det jag vet är att den är tillverkad i trä, har måtten 60x35 cm och är tillverkad av Bengt Friman.
      Den bara dök upp vid rantafejande efter två utflugna "barn".
      Bifogade filer
      p-son

      Comment


      • #33
        Elis trägumma med gubbe

        De här figurerna är snidade av min farfar Elis Carlsson i Mjölby. Jag gissar att han gjorde dem som extraknäck på trettiotalet när det var ont om snickarjobb. Det roliga är att pappa hittade dem på en auktion långt senare.

        Tyvärr har gubben trillat i golvet och kepsen gick sönder. Den lösa biten har försvunnit också...

        Om någon Pesare mot förmodan skulle ha Elis-märkta träfigurer så är jag mycket tacksam om ni kontaktar mig!
        Bifogade filer

        Comment


        • #34
          Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
          De här figurerna är snidade av min farfar Elis Carlsson i Mjölby. Jag gissar att han gjorde dem som extraknäck på trettiotalet när det var ont om snickarjobb. Det roliga är att pappa hittade dem på en auktion långt senare.

          Tyvärr har gubben trillat i golvet och kepsen gick sönder. Den lösa biten har försvunnit också...

          Om någon Pesare mot förmodan skulle ha Elis-märkta träfigurer så är jag mycket tacksam om ni kontaktar mig!
          Ett strävsamt par, vill jag lova. Inte alldeles olikt Kjell Hallonstens par som jag visat tidigare.

          Naturligtvis håller jag utkik efter Elis-märkta träfigurer.
          p-son

          Comment


          • #35
            Okänd trägubbsgumma

            Denna köpte jag en gång när köplusten var större än utbudet av bra saker.
            Bifogade filer

            Comment


            • #36
              Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
              Naturligtvis håller jag utkik efter Elis-märkta träfigurer.
              Tack för det, som sagt sannolikheten är väl inte så stor.....

              Comment


              • #37
                Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                Tyvärr är gubbarna fotade så att man inte ser ansiktsuttrycken. Ser jäkligt sura ut båda.
                Denna figur vet jag lite mer om. 1956 ersattes den ursprungliga Rosenbom av en kopia gjord av bildhuggaren Karl Karlsson, Hästö-Calle kallad. Orginalet finns inne i Amiralitetskyrkan. Orginalet är gjord av bildhuggaren Kolbe. 1700-talet. Senare har Hästö-Calle skurit ett antal exakta kopior av sin kopia utanför kyrkan. Vet inte exakt antalet men det skall inte vara många han gjort. Höjden på figuren är 27 cm. Se bilder på signering.
                Wow, vad roligt! Jag har haft en rosenbomsfigur liggande i ett skåp väldigt länge, så googlade jag på rosenbom när han dök upp under en städning och av signaturerna att döma så är det en av dessa exakta kopior som jag har. Någon som vet hur många som finns? Ungefärligt värde på en sådan?

                Comment


                • #38
                  Kul tråd med trägubbar! Jag har inte så många, men måste visa min favorit. Signeringen tyder jag till Axel Bernhardsson 1924, jag tycker att han har så härlig min där han sitter vid sin apparat!
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #39
                    Ursprungligen postat av karin p-v Visa inlägg
                    Kul tråd med trägubbar! Jag har inte så många, men måste visa min favorit. Signeringen tyder jag till Axel Bernhardsson 1924, jag tycker att han har så härlig min där han sitter vid sin apparat!
                    "Inget är som väntans tider" passar bra till dina härliga gubbe, tycker jag,
                    p-son

                    Comment


                    • #40
                      Trägumma, som är signerad med, för mig, oläslig signatur. Hon är 11 cm hög.
                      Söffe
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #41
                        Jag bidrar med en kvinna och man. Kvinnan är lite slankare än Söffes
                        Jag tycker de är fina, ingen aning om vem som kan ha gjort dem.
                        Bifogade filer
                        Pes är mitt google.

                        Comment


                        • #42
                          Träskulptur SJ.

                          Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
                          Trägumma, som är signerad med, för mig, oläslig signatur. Hon är 11 cm hög.
                          Söffe
                          SJ. Sven Johansson Karlsborg. "Sven Trätälja"

                          Comment

                          Working...
                          X