Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Värends glasbruk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Värends glasbruk

    Plockade idag hem en ölflaska med mynning för rivkapsyl. Märkt med "V" inom de tre stjärnorna på bröstet, antar att det är Värend?
    Hur pass vanligt/ovanligt förekommande är de?

  • #2
    Vad jag har för mig att LS berättat så är inte Värend helt ovanliga, gjorda efter att knoppölen utgått, kommer inte just nu ihåg om alla är maskinblåsta
    eller inte.
    Last edited by A.F; 2006-07-18, 09:41.

    Comment


    • #3
      Ur minnet vill jag minnas att bruket var igång mellan 1936 och 1961. Om man gjorde bryggarföreningens flaska under hela perioden är tveksamt, för då borde det kanske finnas fler kvar än vad det gör.
      --I de blindas rike är den enögde kung.--

      Comment


      • #4
        Tack för svar. Tänkte ha den som bytesobjekt om det finns nåt intresse för den vill säga. Själv tycker jag att flaskan är för "ny" för att intressera mig.

        Comment


        • #5
          Mikael, är Värendflaskan framgrävd, plockad ur cirkulation eller inköpt?

          Glasbruket lades ner 1963, men enligt en uppgift ur Glasfolket del II (om Hammars glasbruk), gjordes från 1958 endast glas för läkemedelsindustrin.

          Är sedan flaskan lite tjockare, bör den vara från 1949 eller tidigare; om nu Värend gick över till lättviktsflaskan dvs...

          Se även ett tidigare inlägg:

          Comment


          • #6
            Per>>> Flaskan hittade jag i ett hålrum i sockeln till en milsten i trakterna där jag bor för ca. 2-3 år sen. Tog då inte hem den för att det var alkamynning, noterade dock signaturen och insåg väl senare att de kanske inte duggade alltför tätt. Så härom veckan när jag var ute och åkte så stannade jag till där för att plocka upp den och den låg på kvar på sin plats.

            Den är av lite tjockare glas, i synnerhet botten. Och mynningen upplevde jag som ganska trång. Lite i likhet med vissa knoppöl gällande både vikt och invändig mynningsdiameter.

            Comment

            Working...
            X