Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 15 av 15

Ämne: Har du sett en sån? Luffarkupa från Skruv.

Fläskasmällan.

En bild kommer här...
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

ägg å bacon i det fria mums filibabba................
    Bifogade bilder Bifogade bilder      
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Titan Television?

Jag tyckte att jag såg ett inlägg gjort av kanal 8 efter mitt senaste inlägg med bilden av fläskasmällan. Jag kan ha sett fel. Är inte så hemma i det här forumet...

Nu ser jag Harleys smälla på bild istället. Om du tänker vara med i TV så får du gärna låna min turkosa...så det blir lite färg på tillställningen

Moderator cjfs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Citat Ursprungligen postat av Sva Visa inlägg
    Jag tyckte att jag såg ett inlägg gjort av kanal 8 efter mitt senaste inlägg med bilden av fläskasmällan. Jag kan ha sett fel. Är inte så hemma i det här forumet...
    Jodå, där fanns ett. Men det var inget som passade vidare värst bra i ämnestråden, och eftersom de även lagt upp ett separat ämne med exakt samma inlägg har jag raderat ett par dubletter...

Seniormedlem
    Reg.datum
    dec 2013

"hårdglas"

Citat Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
    Värmebeständigt glas kommer ju först på 50-talet, de kan ju gärna inte vara äldre än så...
    Jag vet att detta är en gammal tråd, men vill iallafall citera digitaltmuseum:

"
    1919 lyckades dåvarande chefen på Pukeberg, ingenjör Erik Löthner, för första gången i Sverige smälta ett värmebeständigt hårdglas liknande det amerikanska "Pyrex". Tillverkningen upphörde efter påstått patentintrång 1928, på "Pyrex" från Corning Glass Works, New York. Den utställda puddingformen har använts i 30 år hos Löthners måg C. Hermelin.
    Produktion 1928
    Tillverkare Pukebergs Glasbruk "

Bild (och resten av texten) finns på https://digitaltmuseum.se/021026332402/puddingform

(Extra överkurs: 1923 gav Pukebergs glasbruk/Arvid Böhlmarks ut en receptsamling för bästa användandet av Pukex, skriven av Fru Thora Holm)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •