Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stolt, charmig katt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    tack för det då hade jag rätt

    Comment


    • #47
      Astrid Anderbergs sparbössor

      Den som spar, han har - men inte roligt.....
      Spar man i dessa bössor får man använda hammare eller möjligen en tunn kniv. Det finns ingen öppning i botten utan AA:s sign. Den till höger har också Studio Keramiks stämpel. Den stora till höger är ca 22 cm hög. För att se karaktärsdragen har jag också tagit några huvudbilder
      Bifogade filer

      Comment


      • #48
        Det är Astrid Anderberg som har gjort dina katter.
        I’m a real mean bitch!

        Comment


        • #49
          Så värst många katter kan jag inte skrapa ihop, men en kan jag bidra med iaf. Guldstjärna till den som vet vad den har för funktion.
          Bifogade filer
          ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

          Comment


          • #50
            Påfyllningskatt?

            Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
            Så värst många katter kan jag inte skrapa ihop, men en kan jag bidra med iaf. Guldstjärna till den som vet vad den har för funktion.
            Blir inte riktigt klok på om de är en elektrisk lampa eller ej. Om inte, skulle jag kunna tänka mig att man fyller på någon vätska via katten som gör att lampan lyser, fast då borde den inte ha en sådan skärm, men något annat bättre förslag har jag inte för tillfället.

            Välkommen i kattklubben, förresten, brodertuck. Du är den 15:e PES:aren som uppvisar en eller flera katter.

            Ser ut som om katten har ett hål i huvudet vilket törhända passar till "skruven" som hänger i lampan.
            Last edited by Polsson; 2009-06-16, 16:05.
            p-son

            Comment


            • #51



              Den avatar jag använder i skrivande stund är ett porträtt på en av katterna i min högst opretentiösa samling på ca tjugo prydnadskatter. Om man vill dela in mänskligheten i hund- resp kattmänniskor tillhör jag tveklöst den senare kategorin. Jag har sambott med katter största delen av mitt liv men på senare år när de dött av, lever jag nu avsiktligt kattlöst... ja, bortsett från kattsamlingen då.

              Katten ovan är ca 27 cm hög, en flisa fram på ena öronspetsen fattades redan när jag köpte den begagnad för något decennium sedan. Om den nu inte varit i slagsmål, misstänker jag att skadan kan bero på att den kanske fallit någongång, ty det känns som den tämligen lätt kan välta just åt det hållet. Och jag tror den är gjord av någon slags keramik(?).

              Den - jag vet tyvärr inte om det är en hon eller han, även om jag nog lutar åt det senare - har intill svansen en lite diskret märkning som jag också försökt fånga på bild. När jag publicerade den här texten och bilderna i tråden Avatar-presentation förra året svarade signaturen "E.B" på min fråga att märkningen kanske står för en italiensk serietecknare vid namn Giovanni Manca. Vet ni om det stämmer eller annat om dessa katter?

              Comment


              • #52
                Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
                Så värst många katter kan jag inte skrapa ihop, men en kan jag bidra med iaf. Guldstjärna till den som vet vad den har för funktion.

                Och jag säger tändare! för jag vill ha en stjärna
                Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                Comment


                • #53
                  Visst är det en tändare! Utlovad guldstjärna tilldelas Tingeling.
                  Bifogade filer
                  ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

                  Comment


                  • #54
                    Katter Alingsås

                    Två katter från Alingsås. Nu också som sparbössor. Att Anita Johansson har signerat den ena förstår jag, men vad den andra krumeluren betyder vet jag inte. Kanske någon PES:are kan hjälpa till. Den stora katten är ca 23 cm hög
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #55
                      Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                      Två katter från Alingsås. Nu också som sparbössor. Att Anita Johansson har signerat den ena förstår jag, men vad den andra krumeluren betyder vet jag inte. Kanske någon PES:are kan hjälpa till. Den stora katten är ca 23 cm hög
                      Tänkte så här: Lars H förefaller ha alla hönsen hemma. Han har säkert kollat både här och där gällande signaturen, men jag chansar ändå på "Svensk keramik under 1800-talet". Då förstod jag helt plötsligt varför frågan var svår.
                      DEssutom lärde jag mig lite om Alingsåsverkstaden.
                      p-son

                      Comment


                      • #56
                        Rasrena katter i midsommar

                        Eftersom familjens alla katter förevisats, besökte jag min 90-åriga moder för att förutom social samvaro även inventera hennes kattbestånd och se vad jag hittade! Idel rasrena katter med stamtavlorna inpräntade på mage eller tassar. Dahl-Jensen-katten betingar idag ett värde på strax över 3000Skr
                        på den danska marknaden. Vad Nittsjö-katten värderas till har jag ingen aning om, men att det är Thomas Hellström som har formgivit den det framgår av trampdynan.

                        Med dessa katter önskas kattklubbens medlemmar, eje5666, TinaSand, surmasen, kolmårdstrollet, luchur, Agda, Lars M, Lea, gaspadin, guygil, Lars F, Keckke, MariaH, brodertuck och Curious samt alla andra ickemedlemmar, en skön, glad midsommar samtidigt som jag uppmanar till att försöka hålla jamarna stången så pass mycket att PES kan fortsätta som vanligt efter firandet.
                        Bifogade filer
                        Last edited by Polsson; 2009-06-19, 13:07.
                        p-son

                        Comment


                        • #57
                          Kattgympa runt midsommarstången

                          Det kan nog behövas benvärmare i det här vädret. Tre helt anonyma katter.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #58
                            Utekatter

                            Lars H:s katter hade ju benvärmare på midsommarafton, men eftersom dessa utekatter har lä i korgen klarar de sig utan sådana.
                            Bifogade filer
                            p-son

                            Comment


                            • #59
                              Ännu en strösselkatt, den här gången i stol och en av mina favoriter Garfield eller Gustav!
                              Söffe
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #60
                                Ursprungligen postat av Curious Visa inlägg



                                Den avatar jag använder i skrivande stund är ett porträtt på en av katterna i min högst opretentiösa samling på ca tjugo prydnadskatter. Om man vill dela in mänskligheten i hund- resp kattmänniskor tillhör jag tveklöst den senare kategorin. Jag har sambott med katter största delen av mitt liv men på senare år när de dött av, lever jag nu avsiktligt kattlöst... ja, bortsett från kattsamlingen då.

                                Katten ovan är ca 27 cm hög, en flisa fram på ena öronspetsen fattades redan när jag köpte den begagnad för något decennium sedan. Om den nu inte varit i slagsmål, misstänker jag att skadan kan bero på att den kanske fallit någongång, ty det känns som den tämligen lätt kan välta just åt det hållet. Och jag tror den är gjord av någon slags keramik(?).

                                Den - jag vet tyvärr inte om det är en hon eller han, även om jag nog lutar åt det senare - har intill svansen en lite diskret märkning som jag också försökt fånga på bild. När jag publicerade den här texten och bilderna i tråden Avatar-presentation förra året svarade signaturen "E.B" på min fråga att märkningen kanske står för en italiensk serietecknare vid namn Giovanni Manca. Vet ni om det stämmer eller annat om dessa katter?
                                Din katt är gjord av Italienaren Gino Manca. Han var skulptör, inte serietecknare. Han kom till Sverige 1965, via Norge, och han är känd för sina väggansikten av "Negresser" som såldes i parti och minut under 1960 och 1970-talet. Han har också gjort formar till trädgårdsskulpturer som t.ex Rådjur och Tomtar.

                                Comment

                                Working...
                                X